Haastattelussa Peter Molyneux

Kirjoittanut: Livegamers

20.10.2004

Miksi Fablen kehittäminen kesti niin kauan?
Noin neljä vuotta sitten yhdessä tiimimme kanssa päätimme tehdä roolipelin. Meitä oli siihen aikaan vain neljä henkilöä ja päätimme kehitysalustamme, joka oli helppo valinta. Löysimme myös muita loistavia ihmisiä, joiden apua tarvitsimme pelin kehittämiseen. Kehitystyö aloitettiin täysin puhtaalta pöydältä, mitään ei ollut valmiina. Tiimi jouduttiin kasaamaan ja samaan aikaan pelin konsepteja jo suunniteltiin. Onkin ällistyttävää, että alkuperäinen visio ”Tehdään peli sankarina olemisesta” säilyi lähes alkuperäisessä muodossaan.

Olisiko Fablen voinut kehittää myös jollekin toiselle alustalle?

Fable olisi voitu tehdä myös PC:lle, mutta konsoleiden ja PC:n välillä on paljon eroja, jopa itsestäänselvyyksien lisäksi. Olisiko se voitu kääntää PS2:lle tai GameCubelle? Uskon että niillä alustoilla se ei olisi puoliakaan, mitä se on Xboxilla.

Oletteko tekemässä jatko-osaa Fablesta Xbox 2:lle?

Pelistä löytyy tiettyjä vihjeitä, että pystyisimme viemään Fablen pidemmälle, mutta mitään virallista tietoa ei vielä ole saatavilla. Jos me tekisimme sen, niin silloin jatko-osan pitäisi olla jotain hämmästyttävää ja uskomatonta. Mutta sen toteuttaminen vaatisi aikaa!

Millaiseksi koit Fablen kehitysprosessin ja työskentelyn Carterin veljesten kanssa?

Simon ja Dene olivat mukana jo varhaisessa vaiheessa, projektin johtotähtiä niin sanotusti. Minä tulin projektiin mukaan 18 kuukautta sitten ja työskentelin veljesten kanssa erittäin tiiviisti. Tuijotimme toisiamme työpöydän yli koko valveillaolo-aikamme. Olimme työskennelleet ennenkin saman pelin parissa, sen nimi oli Dungeon Keeper. Tämän takia olimme tottuneet toistemme hajuihin. He ovat erittäin luovia ja loistavia ihmisiä.

Miten Fable eroaa normaaleista RPG:istä?

Fablea ei voi kutsua Roolipeliksi (RPG). Se on toiminta-RPG, tai toimintapeli. Pelaajan pitää käyttää miekkoja ja olla taitava siinä. Minun mielestäni niissä on paljon pieniä eroja, jotka kasautuvat isoiksi eroiksi; pelaaja ei voi valita hahmoansa, mutta hänen pitää kehittää sitä siihen suuntaan, joka heijastaa hänen itsensä pelityyliä. Jos pidät tappamisesta, olet paha ja jos pidät taikuuden käyttämisestä, olet maagi.
Tavanomaisten roolipelien kanssa pelaaja valitsee kohtalonsa heti alusta, mutta Fablessa on tämän puolen lisäksi myös elävä maailma. Maailmaan ja sen toimintaan voi todella paneutua – jos haluaa. Pelin pystyy juoksemaan läpi, tai paneutua peliin 30/40 tunniksikin. Nämä paneutuvat ihmiset ovat juuri niitä, jotka löytävät piilotetut esineet, Demoniovet ja sivutehtävät. Mutta kukaan maailmassa ei ole löytänyt vielä kaikkia Fablen ominaisuuksia!

Mikä on mieleenpainuvin asia, mitä pelintestaajat löysivät pelin aikana?

Älyttömästi kaikenlaista. Pelistä löydetään vieläkin erikoista käyttäytymistä ynnä muuta. Ihmiset löytävät jatkuvasti keinoja väännellä meidän ohjelmoimiamme systeemejä. Minulla ei esimerkiksi ollut hajuakaan, että kauppiaatkin pystyi juottamaan humalaan ja tämän jälkeen varastamaan heidän kauppansa tyhjiksi. Nimittäin ystävien hankkimiselle ja juoman tarjoamiselle on kehitetty erilliset systeemit, minä en vaan osannut arvata että ihmiset osaisivat yhdistää nämä erilliset palaset yhteen.