Haastattelussa Raren suunnittelija Justin Cook

Kirjoittanut: Livegamers

27.11.2006

Kuinka vaikeaa on ollut Viva Pinata -tyylisellä pelillä yrittää muuttaa ihmisten näkemyksiä siitä, että juuri Halo on se peli, joka aina yhdistetään ensimmäisenä Xboxiin ja Xbox 360:een?
Justin Cook: Halo nähdään molempien Xboxien keulakuvana, kun puhutaan perinteisten pelien markkinoista. Viva Pinatalla puolestaan yritämme määrittää saman alustan eri yleisölle. Luulin ensin yrityksen onnistumista erittäin hankalaksi, mutta jokainen joka on nähnyt tai pelannut peliä, on tuntunut silminnähden nauttivan siitä. Se on ollut meille toivoa antava yllätys.

Kuinka Xbox Live -moninpeli tulee toimimaan ja kuinka moni pelaaja pystyy pelaamaan samanaikaisesti? Olemme kuulleet, että pelaajilla tulee olemaan mahdollisuus ystävystyä ja saada vihollisia Viva Pinatan maailmanlaajuisessa yhteisössä.

JC: Pääasiallisesti moninpeli on vain verkossa käytävää vaihtokauppaa. Kukin pelaaja pystyy pakkaamaan mitä tahansa puutarhansa tavaroista laatikkoon, jonka voi sitten lähettää ystävilleen. Laatikot ovat kaikki identtisiä, joten pelaaja ei voi tietää niiden sisältöä, ennen kuin hän avaa ne. Mukana tulee olemaan siis ripaus jännitystä ja yllätyksiä. Meillä on joitain muitakin tulevaisuuden suunnitelmia moninpeliominaisuuksien suhteen.

Kuolevatko pelaajan pinatat luonnollisella tavalla, kuten tulemalla toisten pinatoiden syömiksi, vai onko ylikansoittuminen tulevaisuudessa mahdollinen?

JC: Pinatat voidaan murskata auki, tai ne voivat tulla toisten syömiksi, mutta ne rakentavat itsensä uudelleen puutarhan ulkopuolella, jonka jälkeen ne katoavat. Puutarhan tila on rajallinen ja kun se on loppuu, uudet pinatat eivät voi enää tulla sisään. Yksi pelin viehätyksistä onkin päättäminen erilaisten pinatoiden välillä.

Viva Pinata muistuttaa joitakin ihmisiä peleistä kuten Creatures ja Pikmin. Etsiskelittekö kyseisistä klassikoista ideoita Viva Pinataa suunnitellessanne?

JC: Aloitimme puhtaalta pöydältä ja suunnittelimme pelimme itse alusta loppuun. Luulenkin, että Viva Pinataa pelatessa pelaajat tulevat huomaamaan pelin olevan jotain uutta. Koska tällaiset ”hiekkalaatikkotyyppiset” pelit ovat harvassa, pelejä verrataan aina toisiinsa, mutta kukaan ei ole koskaan pelannut mitään Viva Pinataa vastaavaa, sillä sellaista ei ole.

Jotkut Xbox 360:n uskollisimmista pelaajista haukkuvat Viva Pinataa lastenpeliksi. Kuinka reagoitte tähän?

JC: Me teimme hienon pelin, jonka pelaaminen on suurta hupia. Jos joku ei tule pelaamaan peliämme sen ulkonäöllisen tyylin takia, he tulevat ohittamaan jotain tuoretta ja jännittävää. Peli on hyvin monipuolinen ja haastava, jos niin haluaa, mutta lapsetkin voivat sitä pelata omalla tasollaan. Vain todellinen pelaaja voi selvittää kaikki Viva Pinatan salaisuudet.

Viva Pinata vaikuttaa melko erilaiselta verrattuna Raren muihin peleihin. Kuinka näet sen sopivan Raren tyyliin?

JC: Viva Pinata on jotain uutta Rarelle. Rare tulee jatkamaan uusien pelityylien testaamista, sillä lähtökohtamme on tuottaa laadukkaita ja viihdyttäviä kokemuksia, eikä keskittyä vain tietyn tyyppisiin peleihin.

Mitä suunnitelmia teillä on uuden ladattavan sisällön suhteen Viva Pinataa ajatellen? Se vaikuttaisi juuri sopivalta peliltä tämän tyyppiselle sisällölle.

JC: Meillä on jo materiaalia suunniteltuna, ja mukaan mahtuu niin uusia ominaisuuksia ja pinatoja kuin joitakin yllätyksiäkin.

Jotkut ihmiset ovat syyttäneet Microsoftin tapaa markkinoida Viva Pinataa lapsille kyyniseksi, varsinkin erään TV-sarjan vuoksi. Mitä tahtoisitte sanoa näille ihmisille?

JC: Olemme luoneet pelin, jota kuka tahansa voi pelata, mutta lapsethan eivät ole selvillä pelimediasta. Paras tapa vedota lapsiin on television kautta. 4kids on loistava ohjelma huolimatta siitä, ostavatko ihmiset peliä vai eivät, samoin kuin pelinkään viehättävyys ei riipu televisiosarjan katsomisesta. Ainoa asia, mitä sarja tekee on se, että se kertoo lapsille hahmoistamme ja Viva Pinatan maailmasta. Kyseessä ei ole mikään kyyninen mainos, vaan vain kaksi (melkein itsenäistä) osaa yhdestä tuotemerkistä.

Oletko nähnyt Viva Pinata televisiosarjaa? Mitä olet siitä mieltä, ja miten se nivoutuu pelin ympärille?

JC: Näemme kaikki käsikirjoitukset ja saamme sarjan jaksot tänne Rarelle. Me kaikki pidämme ohjelmasta ja odotamme aina innoissamme uuden jakson saapumista.

Toivotteko Viva Pinatan menestyvän samalla lailla kuin esimerkiksi pelisarja Sims ja haluatteko laajentaa peliä samoin kuin EA teki Simsille laajennusosiensa kanssa?

JC: Toivomme, että Viva Pinata menestyy, mutta emme tahdo kopioida mitään. Emme myöskään halua seurata Simsin jalanjäljissä, vaan rakentaa oman brändimme.

Microsoft asettaa suuret paineet Viva Pinatalle tuodakseen lisää lapsia Xbox 360:n pariin. Oletteko sitä mieltä, että yksi peli voi tosiaan laajentaa konsolin käyttäjäkuntaa niinkin radikaalisti?

JC: Emme, mutta jonkun täytyy aina olla ensimmäinen. Tahdomme vaikuttaa niin suurella tavalla, että muutkin suunnittelijat innostuvat tämän tyylisistä markkinoista. Olemme työskennelleet kovasti asettaaksemme standardin koko perheen peleille Xbox 360:llä ja toivomme, että muut seuraavat jälkiämme.