Haastattelussa Rich Farrelly – Call of Duty 3

Kirjoittanut: Livegamers

29.11.2006

Toista maailmansotaa käsitteleviä pelejä on valtava määrä. Luuletteko, että kuluttajat saattavat kyllästyä aiheeseen?
Pelaajat ostavat edelleen toista maailmansotaa käsitteleviä pelejä joten me ehdottomasti jatkamme niiden tekemistä. Kuitenkin luulen, että toisesta maailmansodasta on vielä monta käsittelemätöntä aihetta ja tarinaa, joita ihmiset todella haluavat. Sota kesti vuodesta 1939 vuoteen 1945 ja useimmat pelit ovat käsitelleet vain pientä osaa siitä. Siihen osallistui myös enemmän kansoja ja valtioita kuin mitä useimmat pelit käsittelevät. Call of Duty 3 sisältää esimerkiksi kanadalaisia ja puolalaisia. Heitä ei yleensä koskaan näy sotapeleissä tai -elokuvissa, mutta heidän tarinansa ovat yhtä tärkeitä kuin amerikkalaisten, englantilaisten tai saksalaisten. Meidän fokuksemme on tarkastella sotaa eri näkökulmista ja kertoa erilaisia tarinoita, joita ei ole vielä kerrottu.

Oliko teillä veteraaneja antamassa neuvoja?

Ehdottomasti! Meillä oli mahtava neuvonantaja, everstiluutnantti Hank Keirsey, jolla on paljon kokemusta niin sotahistoriasta kuin myös taktisista asioista. Hän neuvoi meitä paljon siinä miltä peli näyttää ja tuntuu. Hän myös toimi korvaamattomana kontaktina muihin taisteluissa olleisiin veteraaneihin. Keirsey henkilökohtaisesti esitteli meidät neljälle muulle veteraanille, jotka olivat oikeasti niissä yksiköissä joita kuvaamme pelissä. Nämä kaikki tekijät yhdessä luovat erittäin autenttisen kokemuksen.

Onko ollut jotain tiettyjä elokuvia tai TV-sarjoja, jotka ovat vaikuttaneet Call of Duty 3:n tunnelmaan ja ulkoasuun?

Melkein kaikki! Jos näkisit työhuoneessani olevan kirjaston ymmärtäisit, mitä tarkoitan. Minulla on yli kaksisataa kirjaa toisesta maailmansodasta ja melkeinpä kaikki elokuvat mitä ikinä on siitä tehty. Minulla on Taistelutoverit, tämä BBC:n tuottama sarja on ollut meille korvaamaton. Olkoon se sitten sarjakuva tai akateeminen dokumentti jonka olemme katsoneet, sillä on ollut jotain vaikutusta peliin.

Miten nämä pelin neljä erillistä sotilasta ovat vuorovaikutuksessa toisiinsa?

Joka kerta kun näkee välianimaation, yksi osa juonikuviosta saatetaan päätökseen ja siirrytään uuteen osaan. Tämä on se, missä tapahtuu päällekkäisyyksiä sotilaiden tarinoissa. Pelissä on joitain hetkiä joissa voi nähdä myös eri kansallisuutta olevien hahmojen ristiin menemistä, kuten Puola-kampanjassa, jonne ilmestyy yksi Kanada-joukkueen jäsenistä. Kaikessa on kyse syy- ja seuraussuhteesta, joten tämän tyyppisiä päällekkäisyyksiä on paljon.

Kuinka monta pelaajaa voi pelata samanaikaisesti moninpelissä, ja mitä uusia moninpelimuotoja olette lisänneet?

Me todella menimme yli rajojen tämän asian kanssa. Moninpelissä on 24 pelaajaa, mikä on paljon enemmän kuin missään aikaisemmassa, konsolilla olevassa Call of Duty -pelissä. Meillä on myös kuusi pelimuotoa, joitain vanhoja ja joitain uusia. Meillä on Capture the Flag -peruspelimuoto ja sitten on uusi One Flag -moodi. Meillä on Battle ja Team Battle, mikä on samantyypinen kuin Deathmatch. Toimme takaisin toisissa Call of Duty -peleissä olevan Headquarters-moodin. Meillä on yksi täysin uusi moodi nimeltään War, mikä on kuin progressiivinen Capture the Flag. Kentässä on viisi lippua ja keskimmäisestä lipusta taistellaan. Kun joku saa lipun, pelistä tulee ikään kuin amerikkalainen jalkapallo, jossa molemmat joukkueet etenevät ja työntävät rintamaa taaksepäin. Se on hauskaa, ja taistelu yhdestä tietystä lipusta takaa jatkuvan tulitaistelun.

Oliko War-moodi toisten pelien inspiroimaa, kuten Battlefieldin, vai oliko se jotain mitä Call of Duty -yhteisö ehdotti?

Olemme todella innoissamme ajoneuvoista, sillä tähän asti on voinut ajaa tankilla vain yksinpelissä. Nyt me pystymme tarjoamaan paljon enemmän ajoneuvoja, ja tähän suunnataankin huomio brittien kampanjassa. Se keskittyy keski-Ranskassa toimivaan brittien SAS–joukkoon, ja siellä pääse ajamaan yhdellä tällaisella konekiväärillä varustetulla SAS-hyökkäysjeepillä. Ensin ollaan jalkaisin ja sitten voi hypätä jeeppiin ja ajella vapaasti. Yritimme tehdä jeepin tuntumasta ainutlaatuisen ja hyödyntää kaiken kivan mitä voi tehdä ajoneuvolla, kuten ajaa esineide läpi ja hyppiä niiden yli, tehdä käsijarrukäännöksiä kulmien ympäri, takaa-ajoa, jne. Ajaessaan voi jopa nähdä jeepistä ammuskelevan joukkuetoverinsa. Se on hyvin intensiivinen kokemus ja lisää uuden ulottuvuuden pelituntumaan.

Miten ajoneuvojen lisäys vaikuttaa moninpeliin?

Ensiksikin kartat ovat paljon isompia, koska ekstratavaraa on niin paljon. Sekasortoa on myös paljon enemmän, sillä vihollisia on yllättäen tankeissa, moottoripyörissä, sivuvaunuissa, jne. Ajoneuvot ovat myös monipaikkaisia, joten moottoripyörän sivuvaunussa voi olla kaveri, joka hyppää pois ja nappaa lipun samalla, kun itse tekee selvää puolustuksesta. Sitten te molemmat huristelette pois. Tai sitten voi ajaa tankkia ja ampua pääaseella, kaverin miehittäessä konekiväärin. On melko jännittävää lisätä uusia keinoja vihollisen lahtaamiseen.

Luuletko, että se lisää uuden tason moninpeliin, kun nyt pelkän jalkasotilasjoukkion sijaan onkin kokonainen taistelujoukko?

Se on juuri tarkoituksenakin. Jotkut pitävät jalkaväkenä olemisesta, jotkut pitävät tankkien johtamisesta, ja jotkut pitävät nopeiden hyökkäysajoneuvojen ajamisesta. On siistiä, että ajoneuvot eivät ole tuhoutumattomia taistelukentällä. Ollessa jalkaisin tankkia vastaan ei välttämättä ole avuton – voi hypätä tankin päälle, tiputtaa luukusta kranaatin ja tappaa miehistön. Sen lisäksi on vielä eri hahmoluokat, joten jokainen voi itse valita haluaako olla lääkintämies, tiedustelija tai mikä tahansa. Jokaisella hahmoluokalla on omat ainutlaatuiset vahvuutensa, joten me todella annamme ihmisten pelata niin kuin he itse haluavat.

Pidättekö mahdollisena, että Call of Duty –sarjan voisi viedä pois toisesta maailmansodasta?

Kuten sanoin, kaikki on mahdollista!