Haastattelussa Ted Lange, Guitar Hero III

Kirjoittanut: Livegamers

19.11.2007

Xbox Community Networkin haastattelussa tällä kertaa Guitar Hero III:n takaa löytyvän RedOctanen tuottaja Ted Lange.
Mitkä ovat Guitar Hero II:n ja Guitar Hero III:n suurimmat erot?

Ylimääräinen I-kirjain nimessä, mutta lisäksi olemme tehneet peliin pomotaisteluita, joissa pelaaja joutuu kepittämään oikeita kitaralegendoja, kuten Guns N Rosesin Slashia vastaan. Lisäksi pelin online-muodossa voi nyt ensimmäistä kertaa soittaa kilpaa kenen kanssa tahansa riippumatta heidän sijainnistaan. Uudistimme myös hienot ohjaimemme, joista RedOctane on varsin hyvin tunnettu. Tämän vuoden Les Paul -kitaraohjain tarjoaa ylivertaisen pelikokemuksen.

Miltä tuntuu työstää peliä, joka viehättää monia muitakin kuin hardcore-pelaajia? Tyttöystäväni esimerkiksi pitää Guitar Hero 2:sta jopa minua enemmän!

Se saa jokapäiväisen työnteon tuntumaan paljon helpommalta. Kun tietää työstävänsä jotain, josta kaikki nauttivat ja jota kaikki rakastavat, ei voi muuta kuin nauttia itsekin. Olen todella iloinen siitä, että olemme tehneet pelin, joka on käännyttänyt ihmisiä pelaamisen pariin.

Kuinka varmistatte, että netissä pelattaessa ei ilmene haitallista verkkoviivettä?

Tajusimme alustapitäen, että jotta saisimme Guitar Heron online-tilasta toimivan, pitäisi meidän varmistaa, että pelissä olisi joko todella vähän tai ei ollenkaan lagia. Tämä oli suuri syy siihen, miksi odotimme Guitar Hero 3:een asti. Huomasimme, että emme olisi aiemmin voineet tehdä parasta mahdollista online-muotoa peliimme silloisilla työkaluillamme, joten käytimme nyt paljon aikaa saadaksemme oikeat ihmiset hommiin ja tarjotaksemme täydellisen online-elämyksen Guitar Hero 3:ssa.

Tuleeko ladattavaa lisäsisältöä useamman kuin kolmen kappaleen sarjoissa?

Kolmen kappaleen paketit tuntuvat meistä viisailta. Mitään ei ole kuitenkaan kaiverrettu kiveen, vaan saatamme joskus vielä julkaista singlejä tai suuriakin pakkauksia. Aiomme joka tapauksessa pitää fanimme tyytyväisinä antamalla heille hienoa uutta sisältöä riippumatta siitä, kuinka kokoamme sen.

Guitar Hero 2:n aikoihin lupasitte julkaisevanne enemmän lisäsisältöä kuin missään pelissä ikinä. Tämä ei kuitenkaan toteutunut johtuen osittain varmasti siitä, että vaihdoitte julkaisijaa kesken kaiken. Aiotteko pitää lupauksenne tämän uuden osan kanssa?

Vaikka emme pystyneet julkaisemaan lisäsisältöä niin paljon kuin olimme halunneet, olemme tähän päivään mennessä julkaisseet jo 21 uutta biisiä. Jos katselette muiden pelien ladattavan sisällön määrää, niin huomaatte, että tämä on oikeastaan aika vaikuttava määrä. En aio tehdä mitään lupauksia tulevaisuutta ajatellen, mutta suunnittelemme kyllä muutamia todella jännittäviä uusia juttuja.

Onko peliinne lisätty uusia pelitekniikoita kuten nuottien venyttämistä?

Ei ainakaan vielä. Olemme kyllä lisänneet Battle-moden, jossa pelaaja voi käyttää Star Poweriaan hyökätäkseen vastustajansa kimppuun muuttaen heidän vaikeusasteensa korkeammaksi tai esimerkiksi vaihtaen heidän ohjainasetuksensa vasemmalle kädelle sopiviksi. Tämä kaikki lisää hupia illanviettoon ja tarjoaa silti samalla tutun Guitar Hero -kokemuksen.

Uuden, langattoman kitaran ulkonäköä voi kustomoida Xbox 360:n tavoin. Aiotteko julkaista useitakin erilaisia kuoria?

Odottakaapas, kunhan näette ne, jotka aiomme julkaista. Vaihtelen Les Paul -kitaroitani alituiseen, koska teemme koko ajan entistä parempia malleja. Fanit tulevat ihastumaan uusiin kuoriin, sillä ne lisäävät todella paljon kitaran tuunausarvoa.

Jotkut Guitar Hero -fanit tahtoisivat peliin ennemmin tuoreita kuin ikivihreitä biisejä. Kuinka vaikeaa on tasapainotella retron ja modernin välillä?

Se on todella vaikeaa, sillä jokaisella on oma mielipiteensä siitä, millainen sopiva tasapaino olisi. Jos minä saisin valita, pelimme olisi täynnä Simon and Garfunkelin biisejä, mutta ymmärrän kyllä, että jokaista täytyy yrittää miellyttää, joten teemme parhaamme tarjotaksemme mahdollisimman hyvän sekoituksen uutta sekä vanhaa.

Nyt kun Rock Bandkin on ilmestymässä, mihin suuntaan aiotte kehittää Guitar Heroa tulevaisuudessa? Onko GH IV jo suunnitelmissa?

Aiomme itse asiassa hypätä kokonaan GH IV:n yli ja tehdä saman tien Guitar Hero X:n. Siinä pelaajalla on käytössään vain huilu, jota soitetaan ajatuksen voimalla. Oikeasti työstämme aina useita eri ideoita. Kokoonnumme melkein viikottain aivoriiheen, jossa ideoimme yhdessä uusia juttuja. Kukapa tietää, mihin suuntaan sarjamme lähtee. Tai no minä itse asiassa tiedän, mutta en voi sanoa.

Mitä mieltä olet Rock Bandistä? Onko se sinusta kehitysaskel Guitar Heroon nähden?

Minusta musiikkipelit ovat aina olleet aliarvostettuja. Olen todella innostunut siitä, että lajityyppi otetaan viimein huomioon loistavien pelejen muodossa. Rock Band vaikuttaa hauskalta peliltä, mutta vaikka se onkin hieman samankaltainen kuin Guitar Hero, se on silti erilainen kokemus. Rock Band on sosiaalinen bändikokemus, jossa pelaaja valitsee sen instrumentin, jota hän haluaa soittaa. Guitar Herossa kitaristi on aina kirkkain tähti. Minusta yhteen instrumenttiin keskittyessä on helpompi räätälöidä peli mahdollisimman hyväksi. Jos peliin laittaa liian paljon erilaisia ominaisuuksia, jokainen ominaisuus saattaa kärsiä. Olen hyvin kiinnostunut siitä, miten kappale voisi toimia monilla eri soittimilla. Minusta bassolle ja rummuille on paljon vaikeampi löytää sopivia kappaleita. On myös hankalaa löytää yli 70 kappaletta, jossa esim. rumpujen soittaminen olisi yhtä hauskaa tai hauskempaa kuin kitaran soittaminen.

Miten vakuuttelisit pelaajan ostamaan ennemmin Guitar Hero III:n kuin Rock Bandin?

Sinun ei tarvitse vakuutella ketään kun myyt peliä, joka on täyttä hupia. Aitoa hupia on helppo myydä. En ole pelannut Rock Bandiä, mutta se on varmasti hyvä peli. Tiedän joka tapauksessa, että olen pelannut Guitar Hero 3:a, ja se on huikea peli.

Mikä on sinusta Guitar Hero III:n paras puoli? Miksi peli ei sinusta ole vain Guitar Hero II uudella biisivalikoimalla?

Minusta pomotaistelut ovat mahtavin uusi ominaisuus GH3:ssa. Ne lisäävät peliin sellaisen tarpeellisen elementin, joka saa pelaajan todella tuntemaan itsensä rocktähdeksi. Kun kykenet voittamaan Slashin kitaran soitossa, tiedät, että sinusta on tullut todellinen rocktähti. Guitar Hero 3 ei koskaan voisi olla pelkkä Guitar Hero 2 uusilla biisivalinnoilla, sillä meillä on ollut aivan liian paljon uusia ideoita toteutettavaksi. Tietysti olisimme voineet vain lisätä uusia kappaleita, mutta silloin meillä ei olisi ollut battle modea, pomotaisteluita, moninpelikampanjaa tai nettipeliä. Guitar Hero 3 on suuri harppaus GH2:een nähden ja luulen, että sarjan fanit ovat samaa mieltä.

Kuinka tähdet reagoivat, kun lähestyitte heitä pomotaisteluista?

He olivat innoissaan. Slash tiesi pelistämme jo entuudestaan ja oli otettu, kun halusimme hänet mukaan. Se sopi loistavasti sekä hänelle että pelillemme.

Onko vaikeaa saada oikeat nuotit peliinne? Minkälainen prosessi on kyseessä, ja ketkä ovat siinä mukana?.

Se ei ole vaikeaa, kun lisenssinä on upeaa musiikkia. Musiikki määrää, miten kappale soitetaan pelissä. Hankimme vain sellaista musiikkia, joka takaa pelaajalle mahdollisimman hyvän pelikokemuksen. Neversoft luo lisensoituun musiikkiin sitten nuottilistat. Heillä on mahtava tiimi, jolla on paljon musiikkitaustaa. Monet heistä ovat itsekin kitaristeja.

Guitar Hero II:n lisäsisällön hinnoittelu sai paljon kritiikkiä osakseen. Johtuiko hintojen korkeus lisenssiasioista ja jos johtui, niin tarkoittaako se hintojen pysyvän samana, vai aiotteko harkita asiaa uudestaan tulevaisuudessa?

Ladattavassa lisäsisällö palaa paljon rahaa asioihin, joista harva tietää. Lisensoimisen lisäksi on useita muitakin kuluja. Hintamme ovat oikeastaan todella kohtuullisia ja varsin luultavasti pysyvät ennallaan.

Kuinka päätätte mitä musiikkiraitoja peliinne tulee? Mitkä seikat (henkilökohtaisten mieltymystenne lisäksi) vaikuttavat lopulliseen valintaanne?

Hoidamme asian niin, että meillä on mahdollisimman hyvä yhdistelmä uusia ja vanhoja kappaleita. Varmistamme aina, että valituttuja kappaleita on todella mukava soittaa, ja että jokaisessa sarjamme pelissä on uusia bändejä mukana.

Tuntuuko sinusta siltä, että Neversoftin ja Harmonixin välillä on pientä kisailua siitä, kumpi saa tehtyä paremman musiikki-/rockpelin?

Ehkä niin, mutta eikös pieni kilpailu vain aina paranna pelien laatua? Ilman kilpailua ei olisi syytä yrittää aina vain enemmän ja enemmän.

Guitar Hero III:ssa on enemmän alkuperäisiä (ei covereita) kappaleita kuin aiemmissa sarjan osissa. Luuletteko tämän trendin jatkuvan tulevaisuudessa niin Guitar Heroissa kuin muissakin musiikkipeleissä?

En voi puhua muiden pelien puolesta, mutta me aiomme varmasti jahdata alkuperäisiä biisejä jatkossakin. Mitä enemmän tietoisuus pelistämme kasvaa, sitä innokkaampia ja paremmin tavoitettavissa olevia bändeistä tulee. Tänä vuonna saimme peliin yli 70% alkuperäisiä nauhotteita, enkä näe mitään syytä miksi suunta ei pysyisi samana.

Mikä on oma lempirockbändisi ja miksi?

The Beatles! Kasvoin kuunnellen heidän musiikkiaan ja minulla on jopa heidän tatuointinsa jalassani. Heillä on mielettömän suuri määrä erilaisia biisejä täynnä erilaisia vaikutteita. Beatles on yksi maailman parhaista bändeistä.

Kiitos haastattelusta XCN:lle!