Halo 3 Legendary Map Pack

Kirjoittanut: Livegamers

22.04.2008

Reilun puolen vuoden ikään ehtinyt Halo-trilogian päätösosa on osoittanut pieniä hiipumisen merkkejä pelaajien keskuudessa. Call of Duty 4 on vallannut ykkössijan pelatuimpien Live-pelien keskuudessa ja pysynytkin siellä jo kuukausien ajan. Halo 3 yrittää houkutella pelaajat takaisin halonhakkuuseen uuden karttapaketin, Legendary Map Packin, avulla. Samaan aikaan myös sitä edeltänyt Heroic Map Pack päästettiin ilmaislevitykseen, ja sen kentät lisättiin joihinkin pelilistoihin. Aivan kuten aiemminkin, Legendary Map Pack sisältää kolme karttaa, joilla on hintaa yhteensä 800 Microsoft-pistettä (~9,3e). Kartat tulevat myöhemmin myös ilmaisjakeluun. Mukavana pikkubonuksena pelaaja saa lisäksi neljän kuukauden ilmaisen Bungie Pro –lisäpalvelun kaupan päälle. Tämä palvelu tarjoaa lisätilaa pelaajan ”File Share” –kansioon, joten omia videoita, kenttiä ja kuvia voi jakaa nyt entistä isompilukuisina.
Legendaarisuutta etsimässä

Legendary Map Pack on kenties saanut nimensä kahden jo aiemmissa Halo-peleissä legendaarisiksi nousseen kartan mukaan. Alkuperäisen suunnitelman mukaan karttapaketissa piti olla kolme täysin uutta kenttää, mutta Bungien aikataulut pettivät hiukan, jolloin viime hetkillä mukaan nousivat kahden vanhan kentän uudelleenlämmittelyt.

Tämä ei ole mikään hirvittävä menetys, sillä Bungie tekee varsinaisen kulttuuriteon tuomalla pitkään kaivatut kartat uudelle sukupolvelle. Samalla myöhästyneet kartat saavat lisää viilausaikaa ja ovat toivottavasti valmiita nopeammin.

One map to rule them all

Avalanche on alkuperäisen Halon parhaan – ja Blood Gulchin jälkeen legendaarisimman – kentän, Sidewinderin, uusittu versio. Tätä karttaa odotin itse jo Halo 2:een, ja on mahtavaa, että odotus vihdoin palkitaan. Kyseessä on edelleenkin ehdottomasti Halon ”magnus opus”, jossa jokainen peli on taatusti erilainen ja tarjoaa vauhdikkaita sekä eeppisiä tilanteita jatkuvalla syötöllä. Ison puoliympyrän muotoisesta talvikartasta löytyy kaikki se, josta Halo on tunnettu ja suosittu: lähitaisteluita, kaukotaisteluita, ajoneuvoja, lentohärveleitä sekä runsaasti erilaisia aseita ja etenemisreittejä.

Kartasta löytyy kaksi tukikohtaa, jotka sijaitsevat puoliympyrän suoran osan molemmissa päissä. Molempien tukikohtien edustalla on täysi arsenaali kulkuneuvoja. Uutuutena moninpelissä kartasta löytyy myös Hornet-lentokone, jolla voi tehdä tehokkaita ja nopeita hyökkäyksiä suoraan vastustajan tukikohdan lipulle ja takaisin. Lennokin sisään saa mahdutettua halutessaan myös kaksi tiimikaveria. Kartassa pääsee liikkumaan nopeasti myös jalan, mistä kiitos keskiosan vuoriston läpi kulkevien tunneleiden ja tiuhaan sijoitettujen Mancannonien. Avalanche sopii parhaiten ison porukan tiimipohjaisiin pelimuotoihin, kuten lipunryöstöön ja Assaultiin.

Ja pimeys laskeutui

Blackout on Halo 2:sta tutun suosikkikartan Lockoutin klooni. Kartan värimaailma ja ulkoasu ovat muuttuneet radikaalisti, mutta pelillisesti erot ovat hyvin vähäiset. Nyt kartta sijaitsee UNSC:n sääasemalla jäisessä ja öisessä paikassa lähellä Antarktista. Merkittävin muutos on muutaman ikkunan lisääminen, mutta muuten kartta on täysi kopio Lockoutista. Lockouthat ei juuri esittelyjä kaipaa: kyse on edelleenkin pienestä ja monitasoisesta kentästä, joka sopii parhaiten pieniin Slayer-matseihin. Se on siis selvä klassikkokenttä, joka toimii edelleenkin loistavasti. Uusi ulkoasu ja öinen valaistus tuovat Lockoutiin myös uudenlaista fiilistä, ja välillä tuntuukin kuin olisi aivan toisessa kentässä.

Ghost Town on karttapaketin ainoa täysin uusi kenttä. Kartan työnimenä on ollut ”Counter Strike”, ja itsessään se sopisi kieltämättä aivan hyvin kyseiseen peliinkin. Ghost Town sijoittuu urbaaniin maisemiin Sierra 117:n viidakkokaupungissa. Kenttä tarjoilee pelaajalle runsaasti sisätiloissa ja ahtaissa kaupunkikujissa tapahtuvaa kaupunkitaistelua ja tuo mieleen Counter Striken lisäksi myös Tom Clancy –sarjan pelit. Urbaani ympäristö luo myös uudenlaisia mahdollisuuksia, sillä tällaisia karttoja ei ole aiemmin Halossa nähty. Kartta suosii selvästi taktisempaa lähestymistapaa ja sopii erinomaisesti niin Team Slayeriin kuin Assaultiinkin. Ghost Town erottuu edukseen etenkin upean valaistuksensa ja ulkoasunsa puolesta – kyseessä on graafisesti hienoin Halo-kenttä koskaan.

Eikä tässä vielä kaikki…

Myöskään Forgea ei olla unohdettu. Tälläkin kertaa mukana tulee lisää osia sekä mielenkiintoisena uutuutena erilaisia kuvafilttereitä, joista esimerkkinä ”Old Timey”, ”Pen & Ink” ja ”Gloomy”, joista jokainen muokkaa pelin ulkoasua erilaisin valo- ja väriefektein. Näistä on hyötyä etenkin machinima-videoiden tekijöille, sillä nyt erilaisia efektejä saa käytettyä jo suoraan pelissä. Harmittavasti Bungie ei ole vieläkään ottanut Forgen potentiaalia täyteen hyötykäyttöön, sillä yhteisön luomia pelitiloja tai karttamuunnoksia ei edelleenkään löydy valmiista pelilistoista.

Kokonaisuutena Legendary Map Pack tarjoilee mielestäni parempaa vastinetta rahalle kuin edellinen karttapaketti. Molemmat klassikkokartat ovat edelleenkin Halo-karttojen parhaimmistoa, ja Ghost Town tuo mukanaan uudenlaisen pelitavan. Avalanche nousee ainakin omasta mielestäni ehdottomasti parhaaksi Halo-kentäksi koskaan ja suosittelen paketin ostoa jo pelkästään sen takia. Myös Bungie Pro –lisäpalvelu on mukava lisä, sillä se edistää pelaajien välistä yhteisöllisyyttä entisestään. Vielä kun saataisiin se ”Best of Forge” -playlist…

Karttapaketti on ehdoton pakko-ostos kaikille Halo-faneille; etenkin jos paketin klassikkokartat ovat lähellä sydäntä. Ja vaikka niitä ei olisi koskaan aiemmin pelannutkaan, tarjoilee Legendary Map Pack Haloa parhaimmillaan ja eeppisimmillään.