Katsaus pelivuoteen 2004

Kirjoittanut: Livegamers

13.01.2005

Jokaisella pelaajalla on suosikkipelinsä. Parhaat pelit ilmestyvät tiettyinä vuodenaikoina. Loppukevät ja syksy eivät koskaan jätä pelaajaa kylmäksi, sillä kaikki alustat omaavat muutaman hitin vuodessa. Vuosiakselia 2004-2005 voidaan kuitenkin pitää harvinaisen monipuolisena ja laadukkaana. Mukaan on mahtunut uusien, tehokkaampien käsikonsoleiden julkistus, monien odotettujen jatko-osien saapuminen ja suuria yllätyksiäkin. Tulevalta ajalta odotetaan myös paljon. Edessä on tarkempaa informaatiota kolmannen sukupolven kotikonsoleista ja monia huippupelejä.
Aina välillä on terveellistä laajentaa näkökulmaa oman tontin ulkopuolelle, niinpä Livegamers tutkailee katsauksessaan hieman myös muiden konsoleiden tilannetta.

Kone yskii miltei aina alussa

Vuosi 2004 käynnistyi todella tavanomaisesti. Tammi- ja helmikuu olivat vailla yllätyksiä, mutta niitä ei kaivattukaan. Kaikki pelailivat tyytyväisinä joulun alla ilmestyneitä huippupelejä. Jokaiselle konsoleille pyrittiin julkaisemaan paljon halpahintaisia huippupelejä. Esimerkiksi Halo: Combat Envolved ja Metal Gear Solid 2: Substance laajensivat Xboxin Classics-sarjaa huomattavasti. Grand Theft Auto: Double Pack, Prince of Persia: Sands of Time ja Splinter Cell: Pandora Tomorrow eivät saavuttaneet kovinkaan suurta suosiota laadustaan huolimatta. Jokainen niistä keräsi arvosteluissa huippupisteet. Vuoden ensimmäinen neljännes ei ollut loppujen lopuksi parasta aikaa Xboxin pelaajille.

PlayStation 2:n online-puoli sai todella suuren nosteen maaliskuussa, kun suomalaisten suosikkina pidetty Socom II: U.S. Navy SEALs ilmestyi. Verkkoadapterit menivät tämän jälkeen hyvin kaupaksi ja kysyntä kasvoi. Final Fantasy -sarjan tulokas Final Fantasy X-2 yllätti uudella asenteellaan ja erilaisella roolipelitunnelmallaan. Toinen positiivinen yllätys oli hauska tasoloikka, I-Ninja. Sonyllakaan ei vältytty pettymyksiltä, sillä Castlevania: Lament of Innocence vaikutti hutaistulta hypeen ja mestariteokseksi kutsumiseen verrattuna.

Nintendo tähtää usein alkuvuoden markkinoille. Huolimatta muutamasta mestariteoksesta, kuten Metal Gear Solid: The Twin Snakes ja Final Fantasy: Chrystal Chronicles, pelaajia valtasi pettymys. Monien odotukset kääntyivät Kirby Air Raidin ja Sonic Heroesin puoleen, mutta ne eivät viihdyttäneet. Mahtuipa vuoden ensimmäiseen neljännekseen vielä yksi surkean Bond-pelin julkaisukin. James Bond: Everything Or Nothing pisti tekijätkin miettimään, että mitä tuli tehtyä.

Kultainen kesä

Vuoden toinen ja kolmas neljännes lupasivat poikkeuksellisen hyvää kesää pelaajille. E3-messut kertoivat syksyn kovasta pelitarjonnasta antaen mahdollisuuden pelien testaamiseen. Kesän huippupelit tuntuivat kuitenkin huonommilta kuin odotettiin. Tilanteesta tuli todella erikoinen siinä vaiheessa, kun yllätykset pesivät ennakkoon ylistetyt pelit. Driv3r ja Hitman: Contracts lupasivat hyvää, mutta suoriutuivat arvosteluista luvattoman huonosti. Xbox-pelaajan paras ajanviete olikin pelata aivan loistavaa Ninja Gaidenia. Team Ninja teki sen, mitä heiltä odotettiin. Kyseisestä pelistä muodostuikin yksi vuoden hiteistä. Vuoden yllättäjä -tittelistäkin kilpaileva Chronicles of Riddick tarjosi tekemistä loppukesäksi.

E3-messuilla tuntui, että PlayStation 2 ja Sony tulisivat olemaan vahvoilla loppuvuonna. Gran Turismo 4: Prologue antoi esimakua kaikkien aikojen autopelistä, jonka julkaisu siirtyi sittemmin vuoteen 2005. Jalkapallon
EM-kisat herättivät futisfanit ja Uefa Euro 2004 meni hyvin kaupaksi huonosta toteutuksestaan ja rahastuksenlemustaan huolimatta. Urheilukesää-2004 täydensivät Ateenan olympialaiset, joiden tiimoilta ilmestyi Athens 2004. Kyseinen tekele antoi toivoa tulevaisuuden yleisurheilupeleille, sillä se toimi yllättävän hyvin. Teiniyleisökin sai haluamansa, kun Singstar julkaistiin.

GameCube eli todella köyhän keskikesän, mutta lopussa seisoi kiitos pelaajien kärsivällisyydestä. WarioWare, Inc. Mega Party Game$ ja Animal Crossing pelastivat tilanteen ja ison N:n ystävät saivat hymyillä jälleen. Autopelien valtakausi alkoi kesäkuussa, kun Richard Burns Rally ilmestyi. Ralli ei ole ollut koskaan niin realistista ja se miellyttikin monia. Muitakin multiplatform-pelejä ilmestyi runsaasti. Burnout 3 paranteli Burnout-sarjan mainetta tuntuvasti, Formula One 2004 vei puolestaan kuninkuusluokan lisenssisarjaa yhä alaspäin.

Valoa syksyssä

Pelivuoden 2004 viimeinen neljännes oli muutamien titteleiden juhlaa. Half Life 2, Halo 2 ja Grand Theft Auto: San Andreas veivät pelimainonnan sekä -myynnin aivan uudelle tasolle. Jokainen näistä ovat luonnollisesti mestariteoksia ja oikeutettuja asemaansa. Suurempien jalkoihin jäi kuitenkin joukko todella hyviä tekeleitä, kuten Fable, Need For Speed Underground 2 ja Ghost Recon 2. Etenkin Ghost Recon 2 on tällä hetkellä kovassa käytössä meillä suomalaisilla.

PS2:llakin nähtiin monta San Andreaksen taakse jäänyttä menestystarinaa. Killzone, Jak 3, Ratchet & Clank 3 ja WRC4.
Pro Evolution Soccer 4 uudisti edustamaansa sarjaa osuvasti Xboxin Live-tuella. Se olikin monille syy jo pelkän Xboxin hankkimiseen. FlatOut puolestaan teki suomalaista pelihistoriaa ja nousi ylpeydenaiheeksi tälle pienelle kansalle. Kaiken tämän massiivisen pyörityksen keskellä Nintedokin otti osansa ja julkaisi Metroid Prime 2:n ja Paper Mario: The Thousand Year Door -nimisen seikkailun. Donkey Konga -rumpupeli oli pienoinen pettymys, mutta moninpelinä loistava. Koko komeuden loppuun saatiin ängettyä vielä Goldeneye: Rogue Agent, joka loksautti useamman suun auki negatiivisessa mielessä.

Kuten ylempää voi huomata, vuosi 2004 on ollut suurta juhlaa. Kaikki lihavoidut pelien nimet ovat olleet tärkeässä asemassa, oli se sitten hyvä tai huono asema. EA vahvisti asemaansa ja tulevaa valtakauttaan todella vankasti ostamalla osakkeita ja julkaisemalla vuosipäivitykset
supersuosittuihin urheilupeleihin. Myöskin uudet käsikonsolit lanseerattiin Japanissa. Nintendo DS ja Sony PSP ovat olleet kovan kysynnän kohteena jatkuvasti. Niistä saadaan kuitenkin parempi kuva ensi vuonna, kun ne tuodaan länsimaiden markkinoille.

Mitä seuraavaksi?

Autopelit ovat liikkeellä todella kovalla edustuksella. Vuoden 2005 alkupuolella julkaistaan yksi todella kova kilpailija tähän genreen. Monestikin myöhästellyt Gran Turismo 4 lupaa yhä useampia ratoja, autoja ja verkkopelimahdollisuuden. Metal Gear Solid 3: Snake Eater jatkaa Hideo Kojiman luomia mielenkiintoisia tarinoita ja uudistaa sarjaa rankalla kädellä. Myös Resident Evil 4, Rainbow Six 4, Conker: Live and Reloaded, Time Splitters: Future Perfect ja monet muut nimet vaikuttavat mielenkiintoisilta.

Seuraavat E3-messut antavat varmasti lisäinformaatiota kolmannen sukupolven kotikonsoleista. Sonyn on todella panostettava online-puoleen, sillä Xbox pieksee PlayStation 2:n siinä täysin. Ominaisuudet, tehot ja muut yksityiskohdat jäävät kuitenkin odottamaan vastauksia. Tuoreet käsikonsolit
tulevat saamaan huippupelejä ja EA pyrkii tekemään itselleen monopolin. Tilanne on kaikin puolin kutkuttava. Meille pelaajillehan on loppujen lopuksi tärkeintä, että saamme pelata paljon laadukasta tavaraa.

Maininnat

Lopuksi on aika nimetä joukko vuoden parhaimpia ja huonoimpia pelejä. Muutamia erityismainintoja on jaossa yllättäjille ja uranuurtajille. Half Life 2 kärsi monet ongelmat matkansa varrella, mutta kun julkistus tapahtui, mikään ei ollut epäselvää. Kyseessä on kaikkien aikojen paras fps. Myös Halo 2 ja Grand Theft Auto: San Andreas kuuluivat vuoden 2004 eliittiin. Molemmat rikkoivat myyntiennätyksiä ja olivat legendoja jo syntyessään. Halo 2 tarjosi loistavan Live-puolen ja San Andreas teki GTA3-trilogialle arvoisensa lopun. Yhdeksi vuoden peleistä nousi myös urheilupelien kuningas, Pro Evolution Soccer 4. Jalkapallo ei ole koskaan tuntunut tai näyttänyt niin hyvältä kuin PES4:ssä. Live-tuki oli pelin yksi suurimpia valttikortteja.

Pelivuoteen mahtuu aina runsaasti pettymyksiäkin. Goldeneye: Rogue Agent ja Driv3r herättävät ikäviä ajatuksia, sillä molemmat niistä lupasivat niin paljon. Mainostus oli suurta, mutta lopputulos päin helvettiä. Missä vika? Viimeisenä kolme erityismainintaa, jotka menevät seuraaville peleille. FlatOut on ehdokkaana pelien suurgaalassa ja muistuttaa, että suomalainen peliteollisuus on kovassa nousussa. Max Payne avasi tiet ja FlatOut jatkaa
ladun parantamista entisestään. Toinen suuri yllätys oli Chronicles of Riddick, joka ällistytti monet loistavalla tunnelmallaan ja toimivuudellaan. Kyseessä on yksi parhaista elokuva-peli akseleista kautta aikojen. Vuoden
persoonallisimmaksi ja pienilukuisemman yleisön hitiksi nousee Ninja Gaiden. Ninjailu on monille pakkomielle, elämäntapa ja intohimo. Team Ninja saa todella suuren kiitoksen tämän loistavan pelin tekemisestä.

Pelivuosi 2004 on näin paketissa ja seuraavakin on alustettu. Vuoden pelejä kategorioittain ei mainita, sillä se olisi ollut liian vaikeaa. Hyviä pelejä on niin paljon, että niitä parhaita on turha laittaa enää paremmuusjärjestykseen. Hauskaa pelivuotta 2005 kaikille Livegamersin käyttäjille!