Kickstarter-projektit – pelinkehityksen tulevaisuus?

Kirjoittanut: Livegamers

07.12.2012

Sanotaan, että raha pyörittää maailmaa, ja näin se on myös videopelien maailmassa. Pelinkehittäjät harmittelevat, että uusien nimikkeiden tuominen markkinoille on erittäin vaikeaa, koska ne ovat harvoin taloudellisesti kannattavia, ja huonosta myyntiennusteesta kärsivät peli-ideat saavat harvoin laajaa tukea sijoittajilta. Tämän lisäksi pelinkehittäjät ovat riippuvaisia julkaisijoista, jotka puolestaan ovat vastuussa siitä, että kukin peli saa ansaitsemansa mainostuksen ja levikin. Näiden kahden osapuolen ristitulessa pelinkehittäjät joutuvat usein luopumaan alkuperäisistä innovatiivisista ideoistaan varmistaakseen, että pelille löytyy suuri ostajakunta, ja että isot pahat tahot saavat luvatun osuutensa kakusta. Tällaisen käsityksen minä olen siis saanut vuosien saatossa.
Pelaajat puolestaan valittavat olevansa kyllästyneitä samojen pelisarjojen vuosittaisiin päivityksiin, jotka vain niin sanotusti ”pakataan kauniimpaan pakkaukseen”, ja todelliset pelimekaaniset uudistukset jätetään unholaan. Missä siis mättää? Jos muistan oikein, niin kauppaoppilaitoksessa opetettiin, että tarjonnan tulee aina vastata kysyntää. Voisiko olla niin, että suurin osa pelaajista valittaa vain valittamisen ilosta? Vai onko syy oikeasti rahanahneissa sijoittajissa ja julkaisijoissa?

Olipa syy sitten puolessa tai toisessa, niin tämän vuoden alkupuoliskolla alkoivat kuitenkin uudet tuulet puhaltaa, kun Double Fine Production (Costume Quest, Iron Brigade, Stacking) nousi pelimedian otsikoihin Kickstarter-projektillaan. Lyhyesti tiivistettynä www.kickstarter.com -sivusto tarjoaa halukkaille alustan, jossa voi tuoda oman projektinsa julkisuuteen ja pyytää maailmalta taloudellista tukea kyseisen unelman toteutukseen. Tällä tavoin siis sijoittajista ja julkaisijoista koostuva välikäsi leikataan yhtälöstä pois, ja vastuu pelin rahoituksesta siirtyy pelaajille. Kyseessä ei ole toki mikään uusi idea, mutta Double Fine Production oli siinä mielessä edelläkävijä, että kyseinen yritys oli jo ennestään luonut useita suhteellisen menestyneitä arcade-pelejä, muun muassa Xbox Live Arcade -palveluun. Projektin uutisointi toi Double Fine Productionille siinä määrin lisänäkyvyyttä, että heidän alkuperäinen tavoitesummansa, 400 000 dollaria, ylittyi melkein kolmella miljoonalla taalalla. Keräykseen otti osaa yhteensä 87 142 tukijaa. Teoriassa Double Fine Production ansaitsi siis noin kolmisen miljoonaa euroa maaliskuun 13. päivä 2012. Tukijoiden anteliaisuuden he ovat luvanneet palkita luomalla vanhan koulukunnan seikkailupelin eli niin sanotun ”osoita ja klikkaa” -genreä edustavan teoksen – ilman sijoittajien tai julkaisijoiden vaatimia kompromisseja.

Kickstarter-sivuston ja ylipäätänsä koko joukouttamiskäsitteen (Crowd-Sourcing) idean nerokkuus tulee siis siitä, että projektin rahoitus koostuu useista pikkusijoituksista sen sijaan että koko summa tulisi yhdeltä taholta. Samaa ideaa voidaan tietysti käyttää muihinkin asioihin kuin rahan keräämiseen, mutta Kickstarter.com –sivusto keskittyy lähinnä rahallisen tuen joukouttamiseen. Rahoituksen joukouttaminen puolestaan mahdollistaa sen, että pelinkehittäjät voivat vihdoin saada mahdollisuuden toteuttaa kauan suunnitteilla olleen autotalliprojektinsa tai muuten vaan täysin uudenlaisen peli-idean. Pukumiehien vakuuttelun sijaan kehittäjien täytyy vakuuttaa ideallaan se tärkein osapuoli eli itse pelaajat. Täysin pelkkää hyvyyttään ei kenenkään tarvitse rahojaan jaella, vaan yleiseksi käytännöksi on muodostunut, että tukijat saavat tiettyjä etuja rahallisesta tuestaan. Tällaisia etuja voivat olla esimerkiksi osallistumisoikeus pelin alpha- ja beta-testaukseen, erinäiset konseptitaiteet, ääniraidat, dokumentit ja tietysti itse valmis tuote. Kyseessä ei siis varsinaisesti ole lahjoitus, vaan ennakkomaksu valmiista pelistä – olettaen, että kehittäjät pitävät lupauksensa.

Kickstarter-sivuston ympärillä onkin pyörinyt paljon keskustelua siitä, mihin nämä ihmisten lahjoittamat rahat oikeasti käytetään ja onko tukijoiden mahdollista saada rahansa takaisin, jos luvattu tuote ei vastaa alkuperäistä kuvaustaan. Valitettavasti en tunne kyseisen aihealueen lainsäädäntöjä, mutta hyvänä neuvona voisin sanoa, että kun rahat ovat poistuneet tilitäsi, ne tuskin sinne enää palaavat – pessimisti ei pety. Kickstarter-sivustoa tutkimalla saa kuitenkin melko vahvan kuvan siitä, että sivuston luojat yrittävät mahdollisuuksiensa mukaan suojella tukijoiden oikeuksia. Tästä huolimatta huijauksiakin varmasti tapahtuu, ja lopullinen vastuu projektin uskottavuuden selvittämisestä kaatuu tukijan harteille.

Oletettavasti Double Fine Productionin kickstarter-projektin valtaisa suosio aiheutti hirveän pelinkehittäjien ryntäyksen sivustolle ja uusia peliprojekteja alkoi ilmestyä kuin sieniä sateella. Nykyään vaikein operaatio onkin löytää ne lupaavimmat ja laadukkaimmat projektit kaiken – kröhöm – roskan seasta. Ikävä kyllä suurin osa projekteista on tällä hetkellä suunnattu vain PC:lle, mutta kasvavan suosion myötä konsoleille suunnattujen pelien lisääntyminen on varmasti vain ajan kysymys. Ymmärrettävästi kyseessä on kuitenkin jonkin verran monimutkaisempi prosessi, kun Microsoft tai Sony toimii välipisteenä valmiin pelin ja julkaisun välillä.

Suunta on siis kuitenkin oikea, mutta ilman meidän pelaajien aktiivista osallistumista, mielipiteiden ilmaisua ja taloudellista tukea asiat eivät tule muuttumaan. Tämän tekstin tarkoitus ei siis ole väheksyä suurien julkaisijoiden pelejä, vaan kertoa tavasta, jolla pelaajat itse pystyvät vaikuttamaan pelitarjonnan monipuolisuuteen. Seuraava vuosi näyttääkin jo erittäin lupaavalta, kun tiedossa on sellaisten omalaatuisten pelien julkaisut kuin Pier Solar HD (Xbox 360), Castle Story, Dysis ja aiemmin mainittu Double Fine Adventure -projekti – unohtamatta tietysti suurta suosiota saaneen OYUA -konsolin julkaisua.

Alla olevien linkkien kautta pääset tutustumaan tekstissä mainittuihin projekteihin:

Double Fine Adventure

Pier Solar HD

Castle Story

Dysis

OUYA