Kolumni: Tuskanhuuto futuristiräiskinnän keskeltä

Kirjoittanut: Livegamers

29.08.2015

Pelien ja historian symbioosi on parhaimmillaan kaunista koettavaa. Pelit tarjoavat kokijalleen interaktiivisen tavan kokea ja oppia historiaa. Historia taas tarjoaa peleille rajattomasti inspiraatiota, tapahtumapaikkoja ja peliaiheita.
Uskaltaisin väittää, että pelihistorian käytetyin historiallinen tapahtuma on toinen maailmansota. Jo ensimmäinen varsinainen FPS, Wolfenstein 3D, asetti pelaajan toiseen maailmansotaan teurastamaan natseja. 2000-luvun alussa markkinoille tunki niin valtavasti toiseen maailmansotaan sijoittuvia räiskintöjä, että edes sellaisen ehdottaminen tänä päivänä saa peliteollisuuden isokenkäisissä aikaan allergisen reaktion.

Pieni vilkaisu loppuvuoden suurimpiin räiskintäjulkaisuihin tuottaa seuraavannäköisen listan: Halo 5: Guardians, Call Of Duty: Black Ops III, Gears Of War: Ultimate Edition, Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege ja Star Wars: Battlefront.

Uskaltaisin väittää, että kaikille näille peleille yhteisiä piirteitä tulevat olemaan tulevaisuuteen sijoittuva tarina, itsestään parantuvat pelaajahahmot, jonkinlaiset tekniset erikoiskyvyt, joihin kuuluvat ainakin pikaspurtti ja rakettireppu sekä tietenkin jokin versio zombie-moodista.

Minä olen täysin kyllästynyt näihin futuristisiin räiskintöihin. Ottaen huomioon tahdin, jolla nämä loppuvuoden AAA-pelit tulevat markkinoille, voimme olla varmoja siitä, että jokin näistä peleistä tulee floppaamaan ja pahasti.

Siksi toivoisinkin, että jokin näistä suurista studioista päättäisi ottaa laskelmoidun riskin ja tuoda historialliset räiskinnät takaisin valokeilaan. Toisen maailmansodan Euroopan taistelut on jo nähty, mutta kuinka virkistävää olisi vaikkapa taistella toista maailmansotaa kiinalaisen sissin silmin japanilaisia miehittäjiä vastaan? Entäpä kokea Tyynenmeren taisteluja kummalla puolella tahansa? Battlefield 1943 on ainoa peli, jonka allekirjoittanut muistaa Tyynenmeren taisteluista nähneensä.

Jos silti haluamme asettaa toisen maailmansodan pelimme Eurooppaan, miten olisi yksinkertainen roolinvaihto? Sen sijaan, että pelaisit iänikuisena kirkasotsaisena nuorena sotilaspoikana, miltä kuulostaisi peli, jossa olisitkin juutalainen pakenemassa Natsi-Saksan hirmuhallinnolta? Pelin tarinahan lähes kirjoittaa itse itsensä, mutta tätäkään aihetta ei videopeleissä ole liiemmin käsitelty!

Maailmansodista puheenollen, nosta käsi rehellisesti ilmaan, jos pystyt samantien mainitsemaan yhdenkin ison studion videopelin, joka sijoittuisi ensimmäiseen maailmansotaan? Kyseessä on kuitenkin sota, jossa henkensä heitti yli 10 miljoonaa sotilasta, ja sota, jonka piti päättää kaikki sodat. Kuinka virkistävää olisikaan nähdä tuon sodan suurimmat taistelut videopelinä?

On valtava sääli, että tämän päivän suurimmat räiskintäpelit missaavat mahdollisuutensa opettaa meille pelaajille historiasta jotakin. On myös valtava sääli, että historian valtava peliskenaarioiden aarreaitta pysyy tällä hetkellä suljettuna vain siksi, että räiskintäpelimarkkinoille mahtuu vain yksi aihe kerrallaan.