Kysymyksiä ja vastauksia – Halo Wars

Kirjoittanut: Livegamers

02.10.2006

Kuka? Phil Spencer, Microsoft Game Studios julkaisuosaston toimitusjohtaja ja Dave Luehmann, Microsoft Game Studios sisäisen kehitysosaston toimitusjohtajaMissä? X06, Hesperia Tower messukeskus, Barcelona
Milloin? Torstaina 27. syyskuuta

Voisitteko antaa meille johdannon Halo Wars -peliin?

Dave Luehmann: Ensemble Studios on kehittämässä Halo Wars -peliä. He ovat niittäneet mainetta yhtenä parhaista RTS (Real Time Strategy, reaaliaikainen strategia) -pelien kehittämistiiminä maailmassa ja heidän työnsä Age of Empires -pelien parissa todistaa sen. Jo jonkin aikaa he ovat olleet kiinnostuneita tuomaan RTS-kokemuksen konsolille. He olivat työskennelleet jo melkein vuoden suunnitellen miten RTS-pelit ja strategiagenren saisi toimimaan konsolilla. Pyrkimys oli tehdä niistä hauskoja konsolipelaajille ottaen huomioon ohjaussysteemin ja näppäimistön puuttumisen. Kun se oli selvitetty, aloimme miettiä minkälaista sisältöä lisäämme sekoitukseen, ja Halo vaikutti itsestään selvältä valinnalta.

Eli pelimoottori kehitettiin ennen kuin Halo oli mukana?

DL: Aikomuksena ei ollut koskaan runnoa Halon universumia tähän peliin. Pikemminkin huomasimme, että meillä oli käsissämme jotain erikoislaatuista ja halusimme korostaa sitä käyttämällä Haloa vahvistamaan pelikokemusta.

Miten Ensemble ja Bungie toimivat yhdessä?

DL: Siihen sisältyy paljon matkustelemista! Ryhmät haluavat tavata toisiaan kasvokkain puhuakseen siitä, miltä peli näyttää, tuntuu ja kuulostaa. Yhteistyötä on paljon myös tarinan tiimoilta, eli ryhmät työskentelevät erittäin tiiviisti yhdessä.

Bungie on tunnetusti suojelevainen Haloa kohtaan. Onko se tuottanut ongelmia pelin kehittelyssä Ensemblelle?

DL: Mielestäni Bungie on erittäin varovainen Halon kanssa, ja se on hienoa. Ensemble kunnioittaa sitä ja kaikki mitä tapahtuu Halo Wars -pelissä, tapahtuu Bungien siunauksella. Ilmassa on todella hyvä yhteistyön henki. Bungie ei ole ollut millään tavalla vaikea, itse asiassa he ovat olleet erittäin mutkattomia. Ensemble haluaa myös suojella rooliaan RTS-kehittelyn maailmassa eikä laittaisi nimeään mihinkään mikä ei yllä aikaisempiin saavutuksiin. Se on upea liitto, koska molemmat tiimit ovat erittäin ylpeitä työstään.

Pystyykö Halo Wars -pelissä pelaamaan Covenantilla?

DL: Me emme ole mielestäni luvanneet sellaista…

Onko Halo Wars puhdas RTS vai onko se jotain muuta?

Phil Spencer: Luulen, että termi RTS tarttuu, mutta kun sitä pelaa tulee huomaamaan, että se on erittäin hankala. Ensemble aloitti selvittämällä miten strategiapeli istuisi konsoliympäristöön, eikä heidän ideanaan ollut selvittää miten tehdä Halo RTS-peli. Halo oli itse asiassa alkujaan RTS-peli Macille, mutta tämä on täysin uusi pyrkimys.

Mitä ongelmia on ollut Halo Warsin tyyppisen RTS-pelin kontrollien sovittamisessa padi-ohjaimelle?

PS: Te sanotte ongelma, me sanomme mahdollisuus. Hiiren ja näppäimistön käyttäminen saattaa vaikuttaa hyvältä tavalta pelata RTS-peliä, mutta monille pelaajille näppäimien suuri lukumäärä ja vaihtoehtojen huono hahmotettavuus ei toimi. Usein käytettäviin kontrolleihin käsiksi pääseminen ei eroa harvoin käytetyistä. Padi-ohjaimella voi priorisoida pääkontrollit niin, että pelaaja pääsee niihin helposti ja nopeasti käsiksi samalla, kun siirtää alemmaksi toisen tason kontrollit. Mielestäni tulevaisuudessa on mahdollisuus, että RTS-peliä voi pelata Windowsissa padi-ohjaimen avulla. RTS-kontrollien kartoittamisessa padi-ohjaimelle on paljon potentiaalia.

DL: Eikä saa unohtaa, että joitain vuosia sitten ihmiset sanoivat, että FPS-pelit eivät toimisi konsolilla ohjauksen vuoksi, mutta katsokaa missä olemme nyt! Yritämme koko ajan muuttaa toimintatapoja ja se on tavoitteemme myös Halo Warsin kanssa.

Halo-tarinoita on kehittelyssä niin paljon: Halo 3, Halo Wars, Halo-elokuva, romaaneja, kuvitettuja romaaneja ja niin edelleen. Tuleeko Halo Wars -pelin kertomuksessa olemaan paljon ristikkäisyyksiä näiden muiden lähteiden kanssa?

PS: Fiktio pysyy uskollisena itselleen. Kaikkein tärkeintä on pitää yllä Halo-kertomuksen yhdenmukaisuutta ja laatua. Tulette näkemään viittauksia Halon universumiin, koska kaikki tapahtuu yhdessä maailmassa. Jos jotain on tapahtunut menneisyydessä, se on tapahtunut kautta Halon universumin. Meillä on oikeastaan ryhmä, jonka tehtävänä on pitää huolta jatkuvuudesta niin, että meidän ei tarvitse aina aloittaa tyhjältä pöydältä, kun haluamme lisätä uuden kappaleen Halo-tarinaan. Emme myöskään halua, että ihmiset jotka ovat lukeneet kirjat, joutuvat yrittämään unohtaa tiettyjä tapahtumia Halon universumissa vain siksi, että me emme ole tarkistaneet niitä kunnolla.

Kumpi julkaistaan ensin, Halo 3 vai Halo Wars?

DL: Me emme ole ilmoittaneet julkaisupäivämäärää kummallekaan, valitettavasti!

Kiitoksia ajastanne Phil ja Dave!