Pelikatsaus syksy 04 – kevät 05

Kirjoittanut: Livegamers

04.09.2004

Seuraava puoli vuotta on mahtavaa aikaa Xboxin omistajille. Monen ostoslistalta löytyy varmasti useita pelejä, kuten Fable, Ghost Recon 2 ja tietenkin Halo 2. Tämä artikkeli sisältää Vuoden 2004 odotetuimmat Xbox -pelit, osa 2:n sekä katsauksen ensi kevään huippupeleihin. Artikkelin tarkoituksena on antaa tietoa tulevista peleistä. Vaikka tekstit sisältävätkin mielipiteitä, ne on kirjoitettu ennakkotietoihin perustuen.
Alla olevien pelien tiedot perustuvat useisiin eri lähteisiin ja voivat vielä muuttua valmiiseen peliin nähden. Myös julkaisuajankohdat ovat arvioita. Olemme listanneet pelit, jotka ovat mielestämme varmasti odotuksen arvoisia, joten kaikkia tulevia pelejä emme listanneet.

Star Wars: Battlefront

Kehittäjä – Pandemic Entertainment
Julkaisija – Activision
Ilmestyy – syyskuun 24. päivä
Xbox Live – kyllä (moninpeli 16 pelaajaa + mahdolliset botit, Content Download)
Lajityyppi – fps
Kuvia – GameSpot
Videoita – GameSpot
Keskustele pelistä –
Livegamers

Viralliset kotisivut

Star Wars: Battlefrontin pelimekaniikka perustuu Electronic Artsin huippusuosittuun muutaman vuoden takaiseen Battlefield 1942 -peliin. Mukana on muutamia lisäyksiä ja uusia ideoita.

Battlefront tulee sisältämään SW-maailmasta tuttuja yksiköitä ja taisteluita, kummistakin trilogioista. Eli periaatteessa pelin pelattaviin osapuoliin kuuluvat Imperiumi, Kapinalliset, Vanha Tasavalta sekä Separatistit.

Pelimuotoina tulee olemaan Skirmish ja Galactic Conquest. Molempia pelimuotoja voi pelata on/offlinessä. Skirmish on peruspelimuoto, jossa tarkoituksena on voittaa vain yksittäisiä taisteluita, ihmisiä tai botteja vastaan. Lupaavin pelimuoto on kuitenkin Galactic Conquest, joka on rakennettu kampanja muotoon.

Peli linkittää erinäiset taistelut yhdeksi valloitusretkeksi, jonka tavoitteena on hallita galaksia. Voitettuaan taistelun, pelaaja hallitsee kyseistä planeettaa. Joiltakin planeetoilta voi myös saada vahvistuksia. Tatoiinea hallitsemalla kapinalliset esimerkiksi saavat puolelleen Luke Skywalkerin, Imperiumi puolestaan Darth Vaderin. Valloitettavia planeettoja tulee olemaan kymmenen, kenttiä kokonaisuudessaan 16.

Jokaisella pelin osapuolella on kuusi erilaista yksikköä. Neljä perusyksikköä, jotka sisältävät jalkasotilaan, tiedustelijan, raskaiden aseiden erikoisyksikön, sekä pilotin. Jokaisella yksiköllä on oma erikoiskykynsä; tiedustelija on esimerkiksi pätevä tarkka-ampuja ja pilotti pystyy korjaamaan ajoneuvoja, sekä pelastautuu niistä automaattisesti. Perusyksiköiden lisäksi, jokaisella osapuolella on myös kaksi erikoisyksikköä. Esimerkiksi Imperiumilla nämä ovat Dark Trooper, tehokas ja vahvasti aseistettu sotilas, jolla on rakettireppu sekä Imperial Officer, joka pystyy muun muassa paljastamaan kapinallisten erikoisyksikön, vakoojan, sekä kutsumaan tuhovoimaisia ilmaiskuja. Imperial Officerin kykyjä tasoittaa yksikön kyvyttömyys taistella yhtä tehokkaasti, kuin esimerkiksi Storm Trooperit. Yksiköiden lisäksi käytettävissä on myös erilaisia ajoneuvoja, kuten AT-ST talsijoita, sekä X-Wing hävittäjiä.

Teksti – Ciryon

FlatOut

Kehittäjä – Bugbear Entertainment
Julkaisija – Empire Interactive
Ilmestyy – marraskuun 5. päivä
Xbox Live – kyllä (moninpeli 8 pelaajaa)
Lajityyppi – ajo
Kuvia – TeamXbox
Videoita – Gametrailers
Keskustele pelistä –
Livegamers

Viralliset kotisivut

Mielenkiintoinen rallipeli FlatOut on suomalaisen Bugbearin käsialaa ja siitä odotetaan seuraavaa suomalaista maailmanmenestystä. Bugbear muistetaan ehkä parhaiten heidän ensimmäisestä pelistään, Rally Trophysta (PC), joka oli kohtalainen menestys ja oli erityisesti realistisuudesta pitävien rallipelin ystävien mieleen.

Xboxille on monenmoista rallipeliä sekä urheiluautokaahailua, mutta FlatOut tuo piristysruiskeen Xboxin autopeligenreen upealla romuralliteemallaan. FlatOutiin on luvattu kuusitoista, ainakin osittain kustomoitavissa olevaa erilaista autoa, jotka eivät ole viimeisimpiä consept-autoja eikä kalliisiin autolisensseihin ole tyrkytetty dollareita, vaan peliä voisi kuvailla jokamiesluokan jokkis -autokilpailuksi. Autot siis vain muistuttavat jonkin verran esikuviaan, eli pääasiassa 60-70 lukujen amerikanrautoja. Tämä siksi, että autot tulevat todennäköisesti kisan aikana hajoamaan niin perusteellisesti, että lisenssi olisi maksanut maltaita, eivätkä kaikki autonvalmistajat edes olisi suostuneet autojen vaurioittamiseen.

Pelin fysiikanmallinnukseen on paneuduttu oikein urakalla. Autot hajoavat dynaamisesti; ovet ja muut osat vääntyvät ja irtoavat aidosti kolareissa, renkaat lähtevät irti ja lasit särkyvät. Lähes kaikki kentän materiaalit, kuten lauta-aidat, katsomot ja rengasvallit hajoavat ja tielle lentäessään ne hidastavat kilpailua. Jopa rengasvallien yksittäiset renkaat on mallinnettu jokainen erikseen, joten niiden liikerata on todella hienoa katseltavaa. Jokaisen kilpailukierroksen on luvattu olevan erilainen, koska irronneet materiaalit ovat radalla koko kisan ajan. Aitojen laudat voivat myös mennä auton laseista läpi ja tippuvat sieltä pois fysiikan lakien mukaan.

Pelin ajotuntuma on mielestäni tarpeeksi raskas ja realistinen, mutta pääpaino on kuitenkin arcade-puolella. Renkaiden pito tuntuu hyvältä eri materiaaleilla ja ohjaus on tehty helpoksi. Ratoja peliin on luvattu ainakin muhkeat 36 erilaista, joten luulisi ettei ainakaan heti kyllästy. Kentissä on runsaasti oikoteitä, sekä hyppyreitä, joiden avulla saa aikaan näyttäviä ilmalentoja.

Xbox Live moninpeli-tuki on tehty enintään kahdeksalle pelaajalle. Pelissä tulee olemaan myös erilaisia minipelejä, kuten esimerkiksi ajetaan autolla vauhdilla tietyn matkan päähän lyhyestä muurista, (räsynukke)ajaja lennähtää nappia painamalla etulasin läpi kentälle. Se kenen ukko lentää pisimmälle, voittaa. Minipelejä on tulossa 12 erilaista.

FlatOut on varmasti mielenkiintoinen, varsinkin aihealueensa puolesta. Jos Xbox Live -tuki on toteutettu hyvin, niin siitä riittänee iloa pitkäksi aikaa.

Teksti – Ewig Prediger

Halo 2

Kehittäjä – Bungie
Julkaisija – Microsoft
Ilmestyy – marraskuun 11. päivä
Yksinoikeudella Xboxille – kyllä
Xbox Live – kyllä (moninpeli 2-16 pelaaja)
Lajityyppi – fps
Kuvia – Livegamers
Videoita – Gametrailers E3 2004 demo traileri, E3 2003 Movie hires 111.78 Mb, Major League Gamers -turnaus (BitTorrent)
Keskustele pelistä – Livegamers

Viralliset kotisivut

Lisäsimme Halo 2:n myös tähän artikkeliin, koska se on kuitenkin vuoden odotetuin peli ja siitä on ilmestynyt erittäin paljon uutta lisätietoa, varsinkin moninpelin osalta.

E3 2004 -messujen parhaaksi konsolipeliksi valitusta Halo 2:sta tiedetään käsittämättömän vähän, vaikka se on tärkein ja taatusti loppuvuoden odotetuin peli Xboxille. Kaikkia osa-alueita on tietenkin parannettu. Vuoden 2003 E3-messuilla nähty, lähes kymmenen minuutin yksinpelidemo futuristisessa kaupungissa oli todella vakuuttava, eikä jättänyt ketään kylmäksi. Tämän vuoden messuilla ei kerrottu mitään uutta yksinpelistä, vaan Bungie räjäytti tajunnan moninpelivideoilla, tiedoilla sekä kuvilla.

Alla E3-messuilta ja kesän aikana saatua uutta tietoa:

Aseet:

Suurimpana uutuutena on mahdollisuus kantaa kolmea asetta kerrallaan, joista kahta voi käyttää samaan aikaan ja yksi ase on ”varalla”. Ase poimitaan vasempaan käteen Y-napilla, jolloin ei voi enää heittää granaatteja.
Covenanteilla on uusi ase, Covenant Carbine, joka muistuttaa tehoiltaan ja toteutukseltaan eniten Sniperia. Siinä on Sniperin tapaan kiikaritähtäin ja loppuun käytetyt lippaat tippuvat automaattisesti pois. Pistooli tulee huhuista huolimatta peliin, mutta sitä on muutettu siten, että sitä voi käyttää toisen aseen kanssa samaan aikaan, eikä siinä enää ole ”kiikaria”. Kranaatit pomppaavat enemmän ja erilailla kuin aikaisemmin, joten niiden heittäminen täytyy opetella uudelleen. Kannattaa muistaa, että kaikilla aseilla ei voi tuhota ajoneuvoja eikä niitä kannatakaan tuhota, jos ajoneuvoja aikoo itse käyttää.

Ajoneuvot:

Warthog-jeepit ovat Halo 1:stä poiketen täysin tuhottavissa ja ne hajoavat dynaamisesti; esimerkiksi renkaat puhkeavat ja suojapellit irtoavat. Hajottuaan liikaa, Warthog on tietenkin ajokelvoton. Ajettavuutta on parannettu ja jeeppiin on lisätty hätäjarru, joka on tarpeellinen varsinkin jyrkänteiden reunalla. Jarru mahdollistaa myös hienojen stunttitemppujen tekemisen. Huhuista poiketen, jeepissä ei ole manuaalinen vaihteisto, vaan automaattinen.

Covenanttien Ghost-kiiturissa on nyt kiihdytystoiminto, joka mahdollistaa äkkilähdön paikaltaan. Tottakai ohjaaminen ja kääntyminen on kiihdytyksen aikana vaikeaa eikä Ghostilla tällöin voi ampua, mutta kiihdytystä voi käyttää esimerkiksi vastustajien päälle ajamiseen. Ghostit hajoavat myös dynaamisesti osa osalta, ja hajottuaan täysin ne räjähtävät ja tekevät lähellä oleville hahmoille enemmän vahinkoa kuin aiemmin. Asia joka on tiedetty jo viime vuonna, on että Ghostin voi ottaa haltuun vastustajalta hyppäämällä nokkapellille ja painamalla X-nappia. Yksinpelitarinassa myös koneen ohjaamat hahmot voivat ottaa pelaajalta ajoneuvon haltuunsa. Wraith-tankkeihin on lisätty niin sanottu ”heikko kohta”. Sniperilla voi ampua tarkalla laukauksella bensatankin suojan pois ja toisella laukauksella kun osuu bensatankin sisälle, tankki räjähtää.

Moninpeli:

E3-messuilla, ja monesti sen jälkeen ovat pelimedian edustajat päässeet kokeilemaan Halo 2:n moninpeliä linkitettyjen Xboxien välityksellä. Pääasiassa pelikenttänä on toiminut Zanzibar. Kannattaa ladata tuo ”Major League Gamers -turnaus”, jossa näkee 18 minuuttia kyseisen kentän toimintaa. Microsoftilla on tällä hetkellä käynnissä Halo 2:n betatestaus, johon osallistuu huhujen mukaan tuhansia työntekijöitä.

Pelaajat voivat tehdä klaanitunnuksen gamertagiensa yhteyteen, sekä esimerkiksi ”tatuoinnin”, joka näkyy armorissa. Kyseinen tunnus näkyy myös (vain) oman puolen pelaajille hahmojen pään yläpuolella. Lisäksi esimerkiksi CTF-pelimuodossa tunnus ilmestyy lippuun, jos pelaaja tarttuu siihen. Tämä helpottaa omien tunnistamista taistelussa. Kyseiset jutut mahdollistaa Live 3.0 -päivitys.
Pelissä tulee olemaan ”proximity voice”, joka tarkoittaa sitä, että jos pelaaja on vastustajan lähellä, voivat he puhua toisilleen. Peliin sisällytetään myös mahdollisuus moninpeli-”guestiin”, eli kahden pelaajan on mahdollista pelata yhtä aikaa Livessä samalta Xboxilta.

Tässä oli vain muutama esimerkki uutuuksista ja kannattaa muistaa, että yllä olevat tiedot voivat muuttua valmiiseen peliin nähden.

”Earth will never be the same.”

Teksti – Ewig Prediger

Pro Evolution Soccer 4

Kehittäjä – Konami
Julkaisija – Konami of Europe
Ilmestyy – marraskuu 2004
Xbox Live – kyllä
Lajityyppi – urheilu
Kuvia – TeamXbox
Videoita – Gametrailers
Keskustele pelistä –
Livegamers

Pro Evolution Soccer 4 on kauan toivottu PES-sarjan debyytti Xboxille. Aiemmin PES-sarja on ilahduttanut vain PS2:n ja PC:n omistajia. Kaksi sarjaa taistelee futispelien kuninkuudesta, eli PES ja Electronic Artsin FIFA. Leiristä ja mieltymyksistä riippuen jompi kumpi on ollut niskan päällä, mutta futisfriikkien ja kriitikoiden keskuudessa PES-sarja on nauttinut suurempaa kannatusta. Kritiikkiä on herunut lähinnä heikolle lisenssille.

Uusi osa on kokenut graafisia parannuksia ja pelisysteemiä on hiottu. Pelaajat näyttävät aidoilta esikuviltaan ja pieniinkin yksityiskohtiin on panostettu – muun muassa Christiano Ronaldon korvista löytyy pienet valkoiset teipit kuten oikeastikin. Peliasut likaantuvat pelin edetessä ja tuomari näkyy kentällä pelin aikana. Pallo voi pelitilanteessa vahingossa osua tuomariin, vaikuttaen täten peliin.

Hahmoanimaatioita pelistä löytyy runsaasti ja ne tuovat peliin huomattavasti lisää eloa. Pelaajien harhautukset ja liikkuminen on tehty yksilöllisesti. Esimerkiksi Ronaldo, Zidane ja Beckham käsittelevät palloa pelin aikana ja erikoistilanteissa aidonnäköisesti. Realistisuutta lisää myös pelaajien fyysiset erot, jotka näkee selvästi. Hitaat pelaajat eivät yksinkertaisesti pärjää nopeudessa ja isokokoisilta puolustajilta on turha odottaa ”pelemäisiä” harhautuksia.

Vanhojen versioiden pieniä puutteita on korjattu ja pelisysteemi saa kehuja. Pelin nopeutta on myös hieman hidastettu realistisuuden takia, sekä pallon fysiikkamallinnusta on viilattu. Syöttämistä on paranneltu ja pelaaja pystyy vaikuttamaan syöttösuuntaan monipuolisemmin. Puskeminen on myös saanut kasvojenkohotuksen ja näyttää aidolta sekä toimii paremmin kuin edeltävissä versioissa. Rajaheitoissa pelaajalla on enemmän vaihtoehtoja.

Vapaapotkukuvioita on lisätty peliin, joka on erittäin tervetullut uudistus. Pelaaja pystyy esimerkiksi kutsumaan toisen pelaajan auttamaan tai hämäämään ennen potkua, jonka takia pelitilanteet voivat olla hyvinkin erilaisia.

Pelissä on nyt myös entistä laajempi pelaajalisenssi. Kolme suurta liigaa tulee olemaan täysin lisensoituna, sisältäen pelaajat, sponsorit ja stadionit. Nämä kolme ovat Hollannin, Italian ja Espanjan liigat. Muissa liigoissa pelaajien nimet ja muut asiat ovat keksittyjä väännöksiä esikuvistaan. Peliä Euroopassa markkinoimaan on palkattu Arsenalissa pelaava laitahyökkääjä, ranskalainen Thierry Henry, EM- ja MM-kisoissa mestaruuden Ranskan riveissä voittanut maalitykki.

Xbox Live -tukea ei ole virallisesti vahvistettu Konamin suunnasta, mutta ”sisäpiirin tiedon” mukaan tuki pitäisi pelistä löytyä.

Teksti – SimSonic ja Killi

Men of Valor

Kehittäjä – 2015
Julkaisija – Vivendi
Ilmestyy – marraskuu 2004
Yksinoikeudella Xboxille – kyllä
Xbox Live – kyllä (moninpeli 2-8 pelaajaa)
Lajityyppi – fps
Kuvia – TeamXbox
Videoita – Gametrailers (E3 2004 traileri), Gametrailers (Gameplay1)
Keskustele pelistä –
Livegamers

Viralliset kotisivut

Xboxille on tulossa sotaan perustuvia fps-pelejä erittäin monia ja erottuakseen joukosta, pelin täytyy olla esimerkiksi nimekkään kehitystiimin käsialaa. Tällä kertaa asia on juuri näin. Men of Valorin kehittäjänä toimii vuonna 1997 perustettu ammattitaitoinen kehitystiimi 2015, joka on aiemmin tehnyt Electronic Artsin siipien suojissa uraauurtavan Medal of Honor: Allied Assaultin.

Vietnamin sotaan perustuvassa MoV-pelissä pelaaja tekee ryhmänsä kanssa 13 pitkän kentän läpi taktisia sotilastehtäviä, kuten sabotointia ja tärkeiden alueiden valtaamista. Aikaisemmista tiedoista poiketen, ryhmän jäseniä ei voi käskyttää tai ohjata, vaan ne toimivat pelaajan rinnalla oman tekoälynsä mukaan. Tehtävien tekeminen on toteutettu suunnilleen samalla periaatteella, kuin MOH-peleissä, eli tee tehtävä A ja mene sitten paikkaan B. Kehittäjät ovat kuitenkin sanoneet, että vaihtoehtoisia reittejä tulee olemaan, joten ainakaan aivan lineaarinen se ei ole. Pelin mielenkiintoinen osa-alue on täysi ajoneuvojen käyttömahdollisuus. Sitä, mitä se oikeastaan tarkoittaa, ei ole täysin kerrottu, mutta luulisin, että pelissä voi edetä mahdollisuuksien mukaan joko ajoneuvoin tai kävellen. Eli kyseessä ei täten olisi ennalta käsikirjoitettuja ajoneuvoilla ohjattavia kohtauksia. Toivotaan parasta. Ajoneuvot on mallinnettu aidoista esikuvista. Peliin on tehty ainakin jeeppejä, tankkeja, (esimerkiksi M48 Patton ja PT 76) sekä UH-1 helikoptereita.

Pelin visuaalisuus on kuvien ja trailereiden perusteella on huippuluokkaa. Esimerkiksi räjähdykset ovat erittäin näyttäviä, hahmojen animaatiot ja veden mallintaminen on tehty upeasti sekä viidakon kasvillisuus on erittäin tiheän näköistä. Pelin musiikki on tuttua Vietnamin sotaan perustuvien leffojen soundtrackeilta, eli se on koostettu 60-luvun upeista hiteistä. Hahmojen
ääninäytteleminen ja aseiden äänet on myös toteutettu erittäin hyvin. Myös aseet on mallinnettu aidoista esikuvista. Käsiaseista voisi mainita esimerkiksi Colt M1911:n, kivääreistä SKS – Simonovin sekä konekivääreistä M60:n ja RPD:n.

MoV-pelissä on tietenkin myös System-Link ja Xbox Live -tuki, joka on kuitenkin ”vain” kahdeksalle pelaajalle, mutta dedicated-serveri mahdollistaa kuudentoista pelaajan moninpelin. Moninpelimuodoista löytyy perinteiset Deathmatch, Team Deathmatch, Recover the Documents, Objective sekä mielenkiintoinen Search and Destroy, joka nimensä mukaisesti sisältää todennäköisesti sabotointia.
Allekirjoittanutta lämmittää varsinkin mahdollisuus pelata yksinpelikampanjaa Liven kautta ja jaetulla ruudulla, yhteistyössä kaverin (tai kavereiden) kanssa, mutta vielä ei ole tiedossa monelle pelaajalle Co-op tehdään.
Moninpelissä joukkueet voivat valita seitsemästä eri sotilasvallasta, kuten Yhdysvallat tai Vietnam. Ajoneuvojen käyttömahdollisuus koskee myös moninpeliä. Vielä ei ole tiedossa montako kenttää moninpelissä on, mutta joidenkin tietojen mukaan siihen olisi tulossa niitä useita kymmeniä. Oli miten oli, lisää kenttiä on jo luvattu jaettavan Content Downloadin kautta.

Teksti – Ewig Prediger

Tom Clancy´s Ghost Recon 2

Kehittäjä – Red Storm
Julkaisija – Ubisoft
Ilmestyy – 25.11.2004
Xbox Live – kyllä (2-16 hlöä, ladattava sisältö ja tilastot)
Lajityyppi – taktinen toiminta
Kuvia –
TeamXbox
Videoita – Trailer1 ja Trailer2 ja Gameplay
Keskustele pelistä – Livegamers.info

Viralliset kotisivut

Ghost Recon (2002) ja Ghost Recon: Island Thunder (2003) olivat molemmat Xboxin tarjoamien FPS-pelien parhaimmistoa varsinkin moninpelinsä ansiosta. Tämän vuoden E3-messuilla Ubisoft ilmoitti julkaisevansa sarjalle Ghost Recon 2 nimeä kantavan jatko-osan, jonka on luvattu tuovan pelisarjaan paljon onnistuneita uudistuksia.

Edellisissä GR-peleissä tapahtumapaikkoina olivat tulevaisuuden Venäjä ja Kuuba kun taas tulevassa jatko-osassa lähdetään Pohjois-Koreaan selvittämään paikallisen kenraalin täpinöitä. Kiinan ja Pohjois-Korean välillä on pientä skismaa, ja sotatoimilta ei voida välttyä. Venäjä sotkeutuu myös mukaan tarinaan, ja soppa on valmis. Selvittämään lähetetään tietenkin Yhdysvaltain erikoisjoukot, ”aaveet”, joiden tehtävänä on hoitaa homma kotiin ilman ylimääräistä hälinää.

GR-pelejä on pidetty Xboxin realistisimpina FPS-peleinä, mutta aiemmat osat eivät kuitenkaan olleet täydellisiä. Grafiikka oli hieman vanhentunutta ja vihollisten tekoälykään ei ollut parhaimmasta päästä. Xbox Live -tuki kärsi yhteysongelmista ja puutteellisesta käyttöliittymästä. Jatko-osalta voidaan siis odottaa paljon uudistuksia ja parannuksia. Pelillisesti ehkä suurin uudistus on uusi kamerakulma. Aikaisempia GR-pelejä on pelattu 1st person -kuvakulmasta, mutta jatko-osa antaa pelaajille mahdollisuuden pelata myös 3rd person -kuvakulmasta. Kamera on hieman pelaajan takana olkapään yläpuolella ja sen avulla ympäristön seuraamisen pitäisi olla aikaisempia osia helpompaa. Kyseinen uudistus on herättänyt kuitenkin paljon närää ja keskustelua pelaajien keskuudessa, mutta pelintekijät vakuuttavat realismin ja autenttisen pelikokemuksen säilyvän. Xbox Live -moninpeleissä kamerakulman määrittäminen jää onneksi serverin isännälle.

Grafiikkamoottoria on paranneltu roimasti ja varmistaakseen Xboxista otettavan kaikki tehot irti, PS2- ja Gamecube-versioita kehitetään eri firman toimesta. Kompromisseja ei siis tarvitse pelätä. Peli sisältää myös Havok 2 -fysiikkamoottorin, joten hienoja räsynukke-efektejä tullaan varmasti näkemään. Käyttöliittymä on uusittu ja pelistä löytyy äänikomennot ja käsimerkit, joilla johdetaan joukkuetta. Käskytettävänä ei ole enää kahta kolmen hengen vaan yksi neljän hengen joukkue. Tällä ratkaisulla pelaajalta ei jää kokematta suuria tulitaisteluita ja tehtävän kannalta tärkeitä tapahtumia. Tietokoneen tekoälyä on myös paranneltu, ja viholliset pyrkivät muun muassa suojautumaan tulitukselta edellisiä osia paremmin.

Peli tukee Xbox Liveä maksimissaan 16 pelaajan voimin. Ubisoft on myös kertonut sisällyttävänsä peliin mahdollisimman monta Live 3.0 ominaisuutta. Uutena ominaisuutena pelistä löytyy myös jaetun ruudun Live-tuki, joten kaverin ei enää tarvitse kärsimättömänä odotella vuoroaan. Pelin nettikoodia on kuulemma paranneltu, jotta kokemus olisi mahdollisimman nautittava. Äänikommunikaatiota käytettäessä ei tarvitse enää painaa tangettia. Pelin karttoja on pienennetty, joka on mahdollisesti uudistus huonompaan päin. Toivottavasti uusi kamerakulma ja pienemmät kentät eivät vie pelisarjaa arcademaisempaan suuntaan päin, koska niitä pelejä Xboxilta löytyy jo enemmän kuin tarpeeksi.

Yksi vuoden odotetuimmista jatko-osista on ehdottomasti Ghost
Recon 2. Peli julkaistaan näillä näkymin 25.pvä marraskuuta.

Teksti – Killi

Kingdom Under Fire: Crusaders

Kehittäjä – Phantagram
Julkaisija – Microsoft
Ilmestyy – talvi 2004
Yksinoikeudella Xboxille – kyllä
Xbox Live – kyllä
Lajityyppi – toiminta/strategia
Kuvia – TeamXbox
Videoita – Gametrailers (E3 2004 traileri)
Keskustele pelistä –
Livegamers

Viralliset kotisivut

PC:lle vuonna 2001 julkaistu Kingdom Under Fire: A War of Heroes oli Real Time Strategy -peli, mutta nyt Xboxille ilmestyvä KUF: Crusaders tulee olemaan yhdistelmä toimintaa ja strategiaa. Peli vaikuttaa erittäin lupaavalta, sillä konsoleiden strategiapelitarjonta on tunnetusti erittäin niukkaa.

Kuten edellä mainitsin, peli yhdistelee strategiaa ja toimintaa. Taisteluiden ulkopuolella joukkoja ja omaa sankaria ohjataan pienoiskartan avulla paikasta toiseen ja kun taistelu koittaa, annetaan komennot eri yksiköille rts-tyyliin. Kun tarpeelliset komennot on annettu, niin joukkojen komentajana toimiva pelaaja voi antaa hyökkäyskäskyn. Viimeistään tässä vaiheessa peli muuttuu kiinnostavaksi, sillä pelaaja syöstään taistelun tiimellykseen heti sen alettua. Pelihahmona toimii joukkojen sankari, jonka pelaaja saa valita pelin alussa. Tässä vaiheessa pelistä karisee sivistys, rts-elementit unohtuvat ja pelaajan on taisteltava joukkojen etunenässä henkensä edestä. Sankarin tehtävänä tässä vaiheessa on joko antaa pienimuotoisia komentoja eri joukko-osastoille, tai hakata tiensä vihollisten linjojen läpi ja yrittää tappaa näiden sankari. Jos sankari kuolee, joukot vajoavat epäjärjestykseen ja taistelu on suurimmilta osin hävitty.
Sankarilla on voimakkaita erikoisliikkeitä ja taikoja, joilla hän pystyy raivaamaan tiensä vihollisten läpi ja nämä taidot kehittyvät myös taisteluista saadun kokemuksen myötä.

Pelin komennettaviin joukkoihin kuuluu muun muassa ratsuväkeä, jalkaväkeä, jousiampujia, erilaisia lentäviä yksiköitä, sekä massiivisia elementtejä ja eläimiä. Pelaajan vastuulla on joukkojensa kasaaminen ja kouluttaminen. Erilaisten joukkojen käyttäminen oikeassa järjestyksessä voi hyvinkin ratkaista taistelun heti alkuunsa. Älykäs kenraali tuskin laittaa jalkaväkeään ja sankariaan ensimmäisenä taistelun tiimellykseen ja vasta sen jälkeen alkaa pehmittämään omia ja vihollistensa joukkoja nuolikuuroilla. Tämänkaltaisten itsestään selvien taktisten elementtien lisäksi pelistä löytyy myös hienostuneempaa taktiikkaa. Joukko-osastoja pystyy lähettää kiertotietä vastustajan selustaan, korkeuserot saattavat ratkaista tasaväkisten joukkojen taistelut ja auringon häikäisy vaikuttaa joukkojen tehokkuuteen.

KUF:issa on valittavana neljä eri sankaria, jotka taistelevat pelin eri puolilla, ihmisillä ja mustilla legioonilla. Pelin kulku on erilainen jokaisella sankarilla, joten massiivisia taisteluita tulee luultavimmin offlinessäkin riittämään. Peli kehuskelee konsoleilla ennenäkemättömällä suorituskyvyllä. Upeasti mallinnettuja joukkoja voi olla ruudulla yli sata kerrallaan.

Massiivisen yksinpelin lisäksi (100 eri taistelua, 60 eri karttaa ja neljä eri sankaria) peli tulee sisältämään Live-tuen. Varhaisessa vaiheessa peliin lupailtiin Co-op ja Deathmatch toimintaa, mutta uusimpien tietojen mukaan pelissä olisi jonkinlainen 2 vs. 2 tiimipainotteinen pelimuoto. Näiden lisäksi CDL-tuella peliin tulee ladattavaksi uusia yksiköitä, tehtäviä ja aseistusta.

Kingdom Under Fire: Crusaders ilmestyy luultavimmin loppuvuodesta.

Teksti – Ciryon

Unreal Championship 2: The Liandri Conflict

Kehittäjä – Epic Games
Julkaisija – Midway
Ilmestyy – talvi 2004
Yksinoikeudella Xboxille – kyllä
Xbox Live – kyllä (moninpeli – 8 pelaajaa)
Lajityyppi – toiminta
Kuvia – TeamXbox
Videoita – Gametrailers (traileri 1), Gametrailers (traileri 2)
Keskustele pelistä –
Livegamers

Viralliset kotisivut

Midwayn julkaisulistalla oleva, ja Epic Gamesin kehittämä Unreal Championship 2: The Liandri Conflict on jatko-osa hyvin menestyneelle ensimmäiselle osalle, joka oli yksi Xbox Liven alkutaipaleen pelatuimpia pelejä. Ei siis ihme että jatko-osaa on odotettu mielenkiinnolla.

Unreal Championship 2 sisältää joukon uudistuksia edeltäjäänsä nähden. Pelaajan ohjaamat hahmot ovat entistäkin akrobaattisempia, pelissä on kolmannen persoonan kuvakulma, uusi ajoneuvoja ja lähitaistelukykyjä. Ensimmäistä kertaa Unreal-sarjan pelissä pelaajat voivat lähitaistella mies miestä vastaan. Kolmannen persoonan kuvakulman avustuksella erilaisten akrobaattisten liikesarjojen tekemisen luvataan olevan helppoa. Kenttien sanotaan olevan suunnitellun tätä uutuutta silmällä pitäen. Pelaajat voivat nyt esimerkiksi torjua vastustajan aseellisen hyökkäyksen, joka kääntää ammukset takaisin lähettäjäänsä kohti.

Ensimmäisestä osasta tutun adrenaliiniboostin avulla voi antaa hahmolleen voimia hyökkäystä- ja puolustusta varten, kuten kestävyyttä ja nopeutta. Pelaajat voivat valita neljästätoista erilaisesta Unreal-universumin hahmosta. Yksinpelissä on kaksiosainen turnaus, jossa pelaaja voi valita hahmonsa useista eri vaihtoehdoista, tai ottaa sankarillisen Anubiksen roolin, kun hän taistelee ottaakseen takaisin kansansa ylösnousemusriitin mahtavalta Liandri-yhtiöltä.

Peli on optimoitu Xbox Liveä ja System linkiä varten, joissa kahdeksan pelaajaa voi ottaa toisistaan mittaa. Liven tilasto-ominaisuus on nyt myös mukana. Hektisen räiskinnän ja ensimmäisen osan ystävien kannattaa pitää tämä peli mielessä.

Teksti – SimSonic

Half-Life 2

Kehittäjä – Valve
Julkaisija – Vivendi
Ilmestyy – talvi 2004
Yksinoikeudella Xboxille – kyllä
Xbox Live – ei vahvistettu
Lajityyppi – fps
Kuvia – GameSpot
Videoita – Gametrailers, Fileplanet (E3 Demo), GameSpot (40min haastattelu)
Keskustele pelistä –
Livegamers

Viralliset kotisivut

Vuosi 2004 on suurten fps-pelien juhlaa. Odotetuimmasta päästä, jos ei odotetuin, on menestyneen Half-Lifen jatko-osa Half-Life 2. Alkuperäinen HL oli uraauurtava siinä, että se toi fps-peleihin juonikuviot.

Jatko-osan odotetaan jatkavan tätä perinnettä niin juonensa, kuin timanttisen pelattavuutensakin takia. Alunperin pelin kehittäjät kertoivat, että peli tulisi olemaan mullistava; yleensä scriptatut (etukäteen kiinteäksi käsikirjoitetut) tapahtumat tulisivat tässä pelissä toimimaan pelkästään pelin tekoälyllä ja sen takia peli muovautuisi pelaajan ratkaisuiden mukaan. Myöhemmin pelinkehittäjät kuitenkin myönsivät, että osa tapahtumista tullaan scriptaamaan, joskin vihollisten toiminnan pitäisi olla täysin tekoälyn varassa. HL2 tulee sisältämään myös tähän mennessä täydellisimmän ja parannellun version Havoc 2 fysiikkamoottorista. Pelimoottorina tulee toimimaan pelkästään HL2:sta varten valmistettu Source-Engine.

Tällä kertaa Gordon Freemanin tehtävänä on estää maapallon valloitus, tiedemies Eli Vancen ja hänen tyttärensä Alyxin kanssa. Valloittajina ovat ensimmäisen osan Xen-muukalaisten lisäksi Combineksi kutsuttu avaruusoliorotu. Half-Life 2 sijoittuu nimeämättömään Itä-Euroopan maahan, kaupunkiin jonka nimi on vain City 17. Pelin juonen on sanottu jatkuvan saumattomasti siitä, mihin ensimmäinen osa jäi. Enempää juonesta ei ole paljastettu.

Peli tullaan ensin julkaisemaan PC:lle ja se on myös kehitetty PC:tä silmällä pitäen. PC-version mukana tullaan julkaisemaan täydellinen kenttien suunnittelu-ohjelmisto, silmälläpitäen massiivista modi-yhteisöä. Tässä vaiheessa Xbox-version mahdollista moninpeliä, julkaisijaa eikä julkaisupäivääkään olla vielä kerrottu.

Teksti – Ciryon

BC

Kehittäjä – Intrepid Games
Julkaisija – Lionhead Studios
Ilmestyy – Kevät 2005
Yksinoikeudella Xboxille – kyllä
Xbox Live – kyllä (Live Aware)
Lajityyppi – Toiminta-seikkailu
Kuvia –
TeamXbox
Videoita – Trailer1 ja Trailer2
Keskustele pelistä – Livegamers.info

Viralliset kotisivut

BC eli Before Christ on Intrepid Gamesin ja Lionheadin yhteistyössä kehittämä ”hiekkalaatikkosimulaatio”, eli peli jossa pelaajalla on suhteellisen vapaat kädet liikkua ja tehdä asioita ympäristössään. Intrepid Games on Lionheadin satelliittistudio.

BC:n pelillinen lähtökohta on erään kehittymättömän ihmisheimon komentaminen miljoonia vuosia sitten, suurten dinosaurusten aikaan (jolloin ihmisiä ei todellisuudessa ollut). Sinun tehtäväsi on opettaa heimon jäsenille kuinka puhua, tehdä tulta, kasvattaa juureksia ja tietysti kuinka tappaa dinosauruksia. Sinulla on suora käskytys heimon jäseniin ja voit metsästää tai etsiä ruokaa, saada lapsia ja auttaa ihmiskuntaa selviämään haasteista ennen toista rotua ja heimoa.

Pelaaja ohjaa yhtä hahmoa kerrallaan, mutta voi myös muodostaa neljän heimolaisen ryhmiä, joilla vaikkapa metsästää. Pelin napit ovat yksinkertaiset, käytössä on tavalliset toiminnot (kuten hyppääminen, tähtäys, heittäminen, lähitaisteluliikkeet ja pitkänkantaman hyökkäys jne.)

BC:ssä on ainutlaatuinen ekosysteemi. Jokaisella pelin oliolla on tarve riittävään ruokaan, veteen ja turvallisuuteen. Jos esimerkiksi eläimeltä loppuu ruoka, täytyy sen etsiä uusi ruuanhakupaikka. Eläimet taistelevat keskenään, tai muulloin odottavat varautuen toisen hyökkäykseen. Myös säällä on tärkeä merkitys BC:ssä. Esimerkiksi sateen aikana heimon tarpeet veden saantiin vähenevät leilien ollessa täynnä vettä. Tällaiset asiat tekevät BC:stä erikoislaatuisen.

Kasvillisuus BC:ssä näyttelee moniin muihin peleihin verrattuna hyvin tärkeää roolia. Kasvillisuuden ulkonäkö vaihtelee sen mukaan millainen ilmasto ja alueellinen kasvillisuus pelaajan ympäristössä on. Jokainen pelin puista ja muista kasveista on todellinen fyysinen objekti, eli niihin voi kiivetä, ne voi polttaa ja ne voi kaataa. Pieneliöt elävät niissä ja jotkin niistä kantavat hedelmiä, joita heimon jäsenet voivat kerätä, vaikka kaikki niistä eivät sovellukaan syömiseen. Myrkyllisiä hedelmiä voi käyttää hyödyksi muun muassa aseissa.

Yksi pelin eniten hehkutettu asia on tietysti dinosaurukset. Pelissä on kuusitoista erilaista lajia, jotka elävät maalla, vedessä ja ilmassa. Jokaisella on oma erilainen käyttäytymismallinsa. Mukana on myös aina yhtä pelottava T-Rex, joskaan se ei ole kaikkein suurin. Dinosaurukset ja muutkin pelin oliot ovat olemassa ja tekevät asioitaan riippumatta siitä, missä pelaaja kulloinkin on.

Pelin alussa heimolla ei ole työkaluina käytettävänä muuta kuin klassinen nuija. Edetessään pelissä, pelaaja saa heimonsa käyttöön lukuisia erilaisia työkaluja. Heimon jäsenten asustus, majat ja muu rekvisiitta kehittyvät pelin kuluessa, mikäli pelaaja tekee oikeita asioita. Pelaaja voi mennä takaisin jo läpäisemiinsä kenttiin. Kentät läpäistään tekemällä tarvittavat tehtävät, mutta on olemassa myös paljon vaihtoehtoisia tehtäviä, joita ei ole pakko tehdä.

BC:ssä tulee olemaan Xbox Live -tuki, mutta vain Live Aware, eli kaverilistallasi olevat ihmiset voivat nähdä että olet pelaamassa BC:tä ja voit saada heiltä kutsuja peleihin. Puheita Xbox Liven Content Downloadista on ollut, mutta ei varmaa tietoa.

Outoa kyllä, Intrepid on jo vahvistanut BC 2:n olevan suunnitteilla. Jatko-osaan tulee myös täysi Xbox Live -tuki, eli myös moninpeli.

Kuten olet jo voinut lukea, tulossa on jotain ainutlaatuista. Odotan peliltä paljon ja kaikki viittaa siihen että en tule pettymään. Lionhead hoitaa asiansa: Fable, BC ja The Movies, kaikki nämä Xboxille tulevat pelit ovat enemmän kuin odottamisen arvoisia.

Teksti – SimSonic

Jade Empire

Kehittäjä – Bioware
Julkaisija – Microsoft
Ilmestyy – kevät 2005
Yksinoikeudella Xboxille – kyllä
Xbox Live – ei
Lajityyppi – Roolipeli
Kuvia – TeamXbox
Videoita – Gametrailers (E3 2004 demo), Gametrailers (E3 2004 traileri)
Keskustele pelistä –
Livegamers

Viralliset kotisivut

Jade Empire on kanadalaisen Biowaren kehittämä roolipeli, joka sijoittuu muinaiseen ja mytologiseen Kiinaan. Biowaren edellinen peli, Knights of the Old Republic voitti yli kymmenen ”Vuoden paras peli” -titteliä.

Pelin hahmonkehitys noudattaa tuttua RPG-kaavaa, joten pelaaja pääsee valitsemaan lähes kaiken itse, sukupuolesta alkaen. Pelaajalla on oma taistelulajeja opettava koulunsa, joka toimii pelin ajan tukikohtana. Pelin juoni alkaa siitä, kun myyttiseen Jade Empireen ilmestyy yhtäkkiä haamuja ja henkiolentoja. Jonkinlainen henkilökohtaisen koston juoni lymyää myös taustalla, koska pelaajan isä murhataan pelin alussa. Juonesta ei vielä ole tarkempaa tietoa saatavilla, mutta odotettavissa on, että se nojaa rankasti Kiinan mytologiaan ja historiaan.

Pelimekaniikka, lukuun ottamatta taistelua, muistuttaa paljon KotOR:ia, sillä peli on kuvattu kolmannesta persoonasta hahmon takaa, ja pelaajan valinnat keskusteluissa heijastuvat pelin kulkuun ja lopputulokseen. Periaatteessa jokaisessa keskustelussa on kolme erilaista kommenttia, hyvä, paha ja neutraali. Taistelu taas on täysin erilaista kuin KotOR:issa. Tällä kertaa pelaajalla on valittavanaan yli 30 erilaista taistelutyyliä, joissa jokaisessa on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Pelaaja myös hallitsee hahmoansa täysin taisteluiden aikana, joten taisteleminen ei jää vain kohteen valitsemiseksi. Peli sisältää kolme taistelukategoriaa (Martial arts, Magic, Weapon), joista jokainen sisältää kymmenen eri taistelulajia ja jokainen taistelulaji sisältää noin kuusi erilaista lyöntiä ja potkua. Joten opeteltavaa riittää.

Edellä mainitussa taistelulaji-koulussaan pelaaja pääsee hallitsemaan tapahtumia lähes täysin. Voitetut viholliset saattavat nimittäin liittyä pelaajan riveihin, jolloin heidät pystyy lähettämään erilaisille tehtäville, jos itse ei jaksa. Jokaisen hahmon persoonallisuus vaikuttaa myös tehtävän lopputulokseen, joten verenhimoista kurkunleikkaajaa ei kannata lähettää rauhanomaisiin neuvotteluihin. Pelin seikkailut tulevat tapahtumaan henkimaailman ja oikean maailman välillä. Pelinkehittäjät sanovat, että henkimaailmaan siirtyminen tulee tapahtumaan välillä pelaajan tahdosta, ja välillä taas juonen vaatimuksesta.

Bioware näyttää vieläkin jatkavan omaa menestyskaavaansa: näyttävää, lumoavaa ja vetoavaa roolipeliä. Luvassa on taas vähintäänkin loisto peli, joka uudistaa genreään.

Teksti – Ciryon

Star Wars: Republic Commando

Kehittäjä – LucasArts
Julkaisija – Activision
Ilmestyy – kevät 2005
Yksinoikeudella Xboxille – kyllä
Xbox Live – kyllä (moninpeli 16 pelaajaa)
Lajityyppi – fps
Kuvia – TeamXbox
Videoita – Gametrailers (E3 2004 traileri), Gametrailers (demo traileri)
Keskustele pelistä –
Livegamers

Viralliset kotisivut

Peli ajoittuu Episodi II:n ja Episodi III:n välille. Pelaaja pelaa Vanhan Tasavallan kloonisotilaista koostuvan iskujoukon johtajana. Ryhmän tehtävänä on soluttautua syvälle vihollisen selustaan, ja suorittaa siellä monia erityyppisiä tehtäviä. Erilaisiin tehtäviin kuuluu mm. panttivankien pelastamista, vakoilua ja tietojen hakemista, hyökkäys-, tuhoamis- ja tiedustelutehtäviä. Yksinpeli tulee kattamaan 15 laajaa tehtävää, 12 erilaista asetta, sekä kahdeksan täysin erilaista aluetta.

Pelaajan hallittavana tulee olemaan ryhmä klooni kommandoja, joiden hallitsemiseen käytetään kehittyneitä komentoja. Komentoihin kuuluu muun muassa. ”Kuuluisat Viimeiset Sanat”, eli ”Search and Destroy”; ”suojatulitusta”, ”pura miina”, sekä monia muita. Kommandot pystyvät myös parantamaan kaatuneita tovereitaan takaisin taistelukuntoisiksi. Republic Commando tukee täysin Xbox Liveä ja peliin onkin luvattu 16 pelaajan Live-tuki. Pelimuotoihin kuuluu Deathmatch, Team Deathmatch sekä Capture the Flag.

Peliä on kuvailtu eri medioissa Metroid Primen (GC), Halon ja Rainbow Six 3:n hybridiksi. Jos peli pystyy yhdistämään näiden pelien hyvät puolet, niin luvassa on todella laadukasta räiskintää.

Teksti – Ciryon

Knights of the Old Republic II: The Sith Lords

Kehittäjä – Obsidian Entertainment
Julkaisija – Activision
Ilmestyy – Kevät 2005
Yksinoikeudella Xboxille – kyllä
Xbox Live – kyllä (Content Download)
Lajityyppi – roolipeli
Kuvia – TeamXbox
Videoita – Gametrailers (traileri), Gametrailers (demo traileri)
Keskustele pelistä –
Livegamers

Viralliset kotisivut

Menestyneen Star Wars: Knights of the Old Republicin jatko-osaa ei kehitä ensimmäisen osan tapaan Bioware, vaan tuntemattomampi Obsidian Entertainment. Tuntemattomia eivät kuitenkaan Obsidianin työntekijät ole: yhtiössä työskentelee muun muassa maineikas Chris Avellone, mies Planescape: Tormentin ja Icewind Dale -pelien pohjalta. Obsidian koostuukin suurimmilta osin edesmenneen Black Islen työntekijöistä, joten ei ole yllättävää että Bioware siirsi tämän pelin heille.

Star Wars Knights of the Old Republic: Sith Lords sijoittuu aikaan viisi vuotta ensimmäisen osan jälkeen. Voimakkaat Sith Lordit ovat metsästäneet Jedit sukupuuton partaalle, vain yksi on jäljellä, sinä. Pelaajan hahmo on karkoitettu Jedi ritari, joka on menettänyt yhteytensä voimaan ja hänen pitää hankkia voimansa takaisin, tai tulla tapetuksi Sithien kädestä. Pelaajan hahmo karkoitettiin, koska tämä oli yksi Jedeistä, jotka seurasivat Revania sotaan. Hieman epäselvästi on kuvailtu ensimmäisen osan vaikutusta juonelle, pelin pääsuunnittelija Chris Avellone on sanonut, että juoni riippuu kokonaan ensimmäisen osan tapahtumista, ja pelaaja saa sen itse määritellä aina pelin alussa. Jos tämä olisi totta, tarkoittaisi se sitä, että pelissä olisi kaksi täysin erilaista juonta, joissa kummassakin on omat vaihtoehdot loppuratkaisuksi. Hahmonkehitys on Avellonen mukaan pysynyt lähes täysin samana, joten pelaaja saa valita kaiken itse.

Uutuutena peliin on lisätty lisää hahmoluokkia ja koska pelissä pelaaja on alusta asti Jedi, niin kaikki uudet hahmoluokat ovat Jedien erikoistumisluokkia, kuten Sith Marauder ja Jedi Weaponmaster. Tarkkoja tietoja hahmoluokista ei ole kuitenkaan annettu. Peliin on lisätty myös iso liuta taitoja ja voima kykyjä. Aiemmin huhuttiin, että Kotor2:ssa ei olisi niin sanottua Experience Cappia, mutta pelintekijöiden mukaan sellainen on. Joskaan tällä kertaa hahmonkehitystä ei ole rajoitettu tasolle 20.

Täysin uutena ideana Avellone mainitsee pelin purkamis ja uudelleenkasaamissysteemin. Tämän menetelmän mukaan pelaaja voi purkaa hallussaan olevia esineitä ja yhdistää niitä uusiksi tavaroiksi, tai parantaa vanhoja tavaroita puretuilla komponenteilla. Esineiden uudelleenrakentaminen taas vaatii taitoja riippuen kasattavasta esineestä. Jos esimerkiksi haluaa yhdistää medipackin ja antidote-kitin, niin silloin pelaaja tarvitsee ensiapu-taitoa.

Obsidian on viisaasti noudattanut periaatetta: ”Jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä”, pelin suunnittelussa. KotOR: Sith Lords on vankoissa käsissä, pelitiimi on työskennellyt monissa menestyksekkäissä peleissä ja isoissa rooleissa niiden suunnittelussa. Peleihin kuuluvat muun muassa vaatimattomat: Fallout 1&2, Planescape: Torment, Arcanum, Baldur’s Gate sarja kokonaisuudessaan, Icewind Dale I ja II, sekä Baldur’s Gate: Dark Alliance pelit.

Sith Lords on ilmestyy näillä näkymin 25.2.2005 ja minä ainakin odotan kieli pitkällä.

Teksti – Ciryon

Far Cry: Instincts

Kehittäjä – Crytek/Ubisoft Montreal
Julkaisija – Ubisoft
Ilmestyy – kevät 2005
Xbox Live – kyllä (moninpeli)
Lajityyppi – fps
Kuvia – TeamXbox
Videoita – Gametrailers (E3 2004 traileri)
Keskustele pelistä –
Livegamers

Crytekin kehittämä PC-peli Far Cry oli sekä arvostelu-, että myyntimenestys ympäri maailman. Nyt Far Cryta kehitetään (Far Cry: Instincts -nimellä) Xboxille loistavista peleistään tunnetun Ubisoft Montreal -osaston toimesta. Xbox-versio poikkeaa PC-versiosta kuitenkin jonkin verran. Kenttien graafista ulkonäköä on jouduttu karsimaan, esimerkiksi saaren kasvillisuus ei ole yhtä tiheää. Myös hämmästyttävän pitkää piirtoetäisyyttä on jouduttu vähän pienentämään. PC-pelin kahdestakymmenestä kentästä Xbox-versioon on tulossa 14, jotka jakautuvat neljään suureen saareen. PC-versio sai kiitosta hämmästyttävän suuresta, kenttien laajuudesta johtuvasta valinnanvapaudesta, ja erottui täten perinteisen fps-genren putkimaisista ryntäilyistä. Xbox-version kenttien sanotaan olevan myös erittäin laaja-alaisia, joissa riittää runsaasti suuria vesialueita, ja tiheitä viidakoita. Vaikka peli jääkin graafisesti PC-versiosta jälkeen, Xboxin omistajilla ei luulisi olevan syytä huoleen, nimittäin pelin ulkoasu näyttää ainakin kuvien ja trailereiden perusteella todella upealta.

Myös tarinaan on heitetty muutama uusi juonenkäänne. Pelin sankari, Jack, saa tarinan alussa tartunnan mutantti-geenistä, joka antaa hänelle erikoiskykyjä, kuten lisää nopeutta, voimaa sekä eräänlaisen lämpönäön, josta on tietenkin apua pimeydessä. Jack voi myös tietyllä ominaisuudella vaihtaa ihonsa väriä, samalla tavalla kuin kameleontti. Tämä auttaa eritoten piileskelyissä. Jackin mutantti-voimilla voi repiä paikoiltaan kiinnitettyjä, suuria aseita, joita voi sitten kantaa mukanaan. Välinepuolella Jackilla on liuta uusia aseita, kuten harppuuna, sekä ajoneuvoja, joista ehkä mielenkiintoisin on vesijetti.

Pelin pääpahis on tohtori Krieg, joka on vastuussa saarella olevista mutanttiarmeijoista, sekä Jackiin tarttuneesta geenistä. Jackin tehtävänä on estää pahamaineista tohtoria toteuttamasta ilkeitä suunnitelmiaan ja saada vastalääkettä. Saarella tulee vastaan myös ihmissotilaita, joten peli ei onneksi ole pelkästään mutanttien liiskaamista.

Xbox Live -tuki on tehty 16 pelaajalle ja mukaan on saatu pelimuodoista ainakin perinteiset Deathmatch, Team Deathmatch, ja Capture The Flag. Mielenkiintoinen uusimman Xbox Live -päivityksen tuoma ominaisuus, kenttien tekeminen tehtäväeditorilla ja niiden jakaminen Liven kautta, tulee myös sisältymään Xbox-versioon.

Far Cry tulee varmasti loistamaan yksinpelipuolella toteutuksensa ansiosta, ja jos Xbox Live -tuki tehdään mallikkaasti pelimuotojen ja mielenkiintoisen tehtäväeditorin osalta, tulee Far Crysta varmasti yksi alkuvuoden hienoimmista peleistä.

Teksti – Ewig Prediger

Forza Motorsport

Kehittäjä – Microsoft
Julkaisija – Microsoft
Ilmestyy – Kevät 2005
Yksinoikeudella Xboxille – kyllä
Xbox Live – kyllä (moninpeli)
Lajityyppi – ajo
Kuvia – TeamXbox
Videoita – Gametrailers (E3 2004 traileri)
Keskustele pelistä –
Livegamers

Viralliset kotisivut

Microsoft Game Studiosin kehittämä autopeli Forza Motorsport on Microsoftin vastine Sonyn konsoleiden Gran Turismo -sarjalle. Tavoite on luoda kaikin tavoin pätevä ja uutta luova autopeli, joka olisi Xboxille yhtä tärkeä, kuin Gran Turismo -sarja on ollut Sonyn kummallekin koneelle. Forza Motorsport on Xboxin kiintoisimpia tulevia autopelejä, jonka soisi lunastavan lupauksensa. Pelin kehitykseen ja syntyyn on luonnollisesti eniten vaikuttanut Polyphony Digitalsin GT-sarja. Toinen inspiroiva peli on Segan kolikkopeli, Ferrari 355.

Hienon grafiikan lisäksi Forzan suurimpia oivalluksia on sen fysiikkajärjestelmä. Painon jakautuma ja kitka toimivat realistisesti. Pelissä on myös aito luiston- ja pyörähdyksenestojärjestelmä, jonka avulla mämmikouratkin voivat olla uusia Häkkisiä. Toyota-rengasmerkin kanssa tehty yhteistyö on auttanut kehittäjiä saamaan aitoa tietoa tuotanto- ja kilparenkaista pelin autoihin. Rengasmalli käsittelee painetta, kulumista, lämpöä ja kuormitusherkkyyttä. Lisäksi renkaiden urat ja pikkukivet vaikuttavat renkaiden kitkaan. Kehittäjät tekivät yhteistyötä myös Ferrarin F1-suunnittelijan kanssa autojen jousitusta koskien.

Forza Motorsportissa voi kerätä ja kustomoida autoja yli kuudeltakymmeneltä valmistajalta. Näillä voi ajaa sadoissa kisoissa, jotka jakautuvat tusinaan erilaiseen oikean maailman kisatyyppiin. Forzan tekoäly vaikuttaa erikoislaatuiselta. Tekoälyn vaikeustasot perustuvat oppivaan tekoälyyn. Pienemmän tason tekoäly tekee ihmisen kaltaisia virheitä, kuten myöhäisiä jarrutuksia ja mutkaan kääntämisiä. Muutaman kierroksen jälkeen tekoäly saa todella nopeita aikoja. Tekoälyn ei tarvitse oppia kaikkea uudelleen muilla radoilla. Se vain käyttää tietojaan auton kyvyistä ja alkaa vääntää huippukierroksia uudella radalla. Tekoäly käyttää samaa, muokkaamatonta fysiikkaa kuin pelaajakin, joten tunnetta huijaamisesta ei pitäisi tulla. Autoon tulleet vauriot vaikuttavat suorituskykyyn, mutta peliä voi pelata täysin simuloidulla vauriolla, rajoitetulla vauriolla tai pelkillä kosmeettisilla vaurioilla.

Pelaajat voivat muokata autojaan. Päivitykset jakautuvat kolmeen luokkaan: ulkonäköpäivitykset, suorituskyvyn päivitykset ja suorituskyvyn virittely. Peliin on lisensoitu aitoja korisarjoja. Nämä ovat ulkonäköpäivityksiä. Sarjojen määrän vuoksi mahdollisia ulkonäkövaihtoehtoja on useita miljardeja. Koska peli on simulaatio, jokaisella näistä sarjoista on erilainen paino ja aerodynaamiset ominaisuudet. Forzassa on myös mielenkiintoiselta vaikuttava maalipintamuokkain. Muokkaimella voi asettaa yksityiskohtia ja kuvia kaikkialle autoon. Muokkausta ei ole rajoitettu tiettyihin muotoihin ja paikkoihin – tyyli on vapaa. Pelissä voi virittää muun muassa sytytyksen ajoitusta, turbon painetta ja polttoainesuhdetta, rengaspaineita, pyörien ja olkatappien kallistuskulmia, aurausta ja vaihdevälitystä.

Forza Motorsportin sanotaan olevan autofriikkien rakkaudella luoma sekä autofriikeille, että vähemmän friikeille. Tekijöiden intohimoinen kiinnostus aiheeseensa on aina hyvä asia, ja ainakin paperilla se näkyy, toivottavasti myös valmiissa tuotteessa. Xboxin omistajana toivon Forzasta Turismon-tappajaa.

Teksti – SimSonic

Doom 3

Kehittäjä – Vicarious Visions/ID
Julkaisija – Activision
Ilmestyy – kevät 2005
Yksinoikeudella Xboxille – kyllä
Xbox Live – kyllä (moninpeli 4 pelaajaa, Live co-op 2 pelaajaa)
Lajityyppi – fps/kauhu
Kuvia – TeamXbox
Videoita – Gametrailers
Keskustele pelistä –
Livegamers

Viralliset kotisivut

Id Softwaren kauhupeli Doom 3 oli vuoden 2002 E3-messujen kohutuin peli. Julkaisuaikataulusta ei ollut mitään tietoa, mutta sen odotettiin ilmestyvän viimeistään vuoden 2003 keväällä PC:lle ja Xboxille. E3 2003-messujen jälkeen monikaan ei enää kohissut Doom 3-pelistä vaan päivän sana oli Half-Life 2. Doom 3:n julkaisu siirtyi ja siirtyi, mutta nyt viimeinkin se on ilmestynyt PC:lle. Xbox-versiota joudumme todennäköisesti odottamaan ensi vuoden puolelle.

Xbox-version kehittäjänä toimii Vicarious Visions, joka tunnetaan paremmin Jedi Knight II: Jedi Outcast ja Jedi Knight: Jedi Academy -peleistä. Vicarious Visionsin mukaan Doom 3:n pelimoottoria on jouduttu muokkaamaan Xbox-versiota varten, mutta kaikki mahdolliset tehosteet mitä Xboxista irtoaa, on saatu mukaan. Erityismaininnan arvoisia ovat varsinkin upeat valaistus- ja varjoefektit. Muitakin eroavaisuuksia versioiden kesken tullaan näkemään, esimerkiksi Xboxin Doom 3:n hahmon aseiden tähtäimet on tehty padi-ystävällisemmäksi. Kontrollit ovatkin tuttuja Halosta. Vasemmalla tatilla liikutaan, oikealla suunnistetaan. Vasenta tattia klikkaamalla hahmo kyyristyy ja d-padista vaihtuu aseet. Oikea liipasin on ampumista varten ja valkoisesta napista syttyy tuiki tärkeä taskulamppu.

Juonellisesti PC ja Xbox-versiot ovat täysin identtiset. Tarina sijoittuu 2100-luvun puoleen väliin, jolloin salaisen Union Aerospace Corporationin (UAC) Mars-planeetalla olevassa tutkimuslaitoksessa menee jokin pieleen, ja sinne lähetetään joukko sotilaita. Pelaaja on yksi rutiinitehtävään lähetetyistä sotilaista, ja saa vasta paikan päällä tietää, että UAC:n hullut tiedemiehet ovat avanneet ulottuvuuksien välisen portin suoraan helvettiin, ja sieltä rynnistää planeetalle mitä kauheampia demoneja.

Pelin genreä voisi kuvailla toimintakauhupeliksi, koska sen verran hyvin kehittäjät ovat saaneet peliin luotua paniikinomaista kauhuntunnetta, kun laitoksen pimeiden käytävien uumenista kuuluu ääniä, ja sitten yhtäkkiä jostain varjosta hyppää esiin verta tihkuvia demoneja, jotka eivät todellakaan pelkää luoteja. Niin, pelaajalla on tietenkin apunaan tehokkaita aseita, kuten haulikko ja Doom-pelien tunnetuin ase, moottorisaha.

Mahdollinen Xbox Live -tuki oli pitkään harkinnan alla ja Vicarious Visionsin päätti kehittää myös Xboxille samat neljän hengen moninpelimuodot, kuin PC:lle on tulossa. Lisäksi siihen on Xboxia varten kehitetty Co-op, eli yksinpelikampanjaa voi pelata Liven kautta kaverin kanssa. Jaetun ruudun yhteistyö-pelimuotoa siinä ei kuitenkaan ole. Se olisi kuuleman mukaan ollut mahdotonta tehdä, koska ruudunpäivitys olisi kärsinyt liikaa Xboxin alhaisen laskentatehon vuoksi.

Tämän pelin suhteen odotukset ovat korkealla, varsinkin jos Live-co-op on toteutettu hyvin.

Teksti – Ewig Prediger

MechAssault 2: Lone Wolf

Kehittäjä – Day 1 Studios
Julkaisija – Microsoft
Ilmestyy – kevät 2005
Yksinoikeudella Xboxille – kyllä
Xbox Live – kyllä (moninpeli 12 pelaajaa, Content Download)
Lajityyppi – toiminta
Kuvia – TeamXbox
Videoita – Gametrailers (E3 2004 traileri)
Keskustele pelistä –