Testissä: Microsoft Speed Wheel

Kirjoittanut: Livegamers

08.11.2011

Forza Motorsport 4:n yhteydessä julkaistu Microsoft Speed Wheel oli Livegamersin ScorpioNille positiivinen kokemus ennakkoluuloista liikkeentunnistustekniikkaa kohtaan huolimatta. Polkimien sijaan kaasun ja jarrun virkaa toimittavat erittäin pitkällä liikeradalla varustetut laadukkaat liipaisimet.
Ratti on kooltaan yllättävän pieni ja u-kirjaimen muotoinen. Kahvojen päässä olevat tunnistimet lukevat ratin kallistuskulmia, jotka välitetään peliin ohjausliikkeinä. Ratin kahvojen päässä vilkkuva led-valo ilmoittaa kaasun määrästä, vaihteen vaihtumisesta sekä pidon katoamisesta erinäisten valoefektien avulla.

Speed Wheel on kohtuullisen kevyt, mutta pitkissä sessioissa kädet tahtovat hieman väsyä, kun rattia joudutaan pitämään ikään kuin tyhjän päällä. Niskat joutuvat myös yllättävän koville, joten taukoa kannattaa pitää aina kun mahdollista selkä- ja niskasäryn välttämiseksi.

Ratti toimii konsolin kanssa kuten normaali ohjain, joten erillisiä asennuksia ei tarvita. Napit on sijoiteltu erittäin hyvin, mutta valitettavasti perus Xbox-ohjaimesta tutut olkanapit puuttuvat, joten muutamissa peleissä, esimerkiksi F1 2011:ssä, pelaaja ei kykene kytkemään KERS-järjestelmää päälle saati laskemaan takasiipeään. Kyseiset napit olisi helposti voinut istuttaa vaikka molempien kahvojen sisäsivuille, jolloin niitä olisi voinut painaa peukaloilla.

Ensimmäisellä kerralla ohjatessa ratti tuntuu heiveröiseltä ja liian herkältä. Varsinkin korjausliikkeitä tehtäessä tuntuu, että koppi on täynnä käsiä. Ajan kanssa ratin ohjaukseen kuitenkin tottuu ja kierrosajatkin paranevat. Ohjaimen tuottama tärinä on melko mitätöntä tasoa, joten Force Feedbackia vaativien kuskien on suunnattava katse oikeaan ratti & poljin -yhdistelmään.

Microsoft Speed Wheel on nimensä mukaisesti nopeasti kouraan tarttuva rattiohjain, joka ei yritäkään olla ykkösrattiohjain. Se on helppo ottaa mukaan kaverille, reissuille tai ihan satunnaiseen pelisessioon. Kunnon ratti & poljin -yhdistelmän kokoaminen kun vaatii perinteisesti aina pientä vaivannäköä. Ohjaustuntuma näin pienelle ratille on loistoluokkaa sen tarjoaman tarkkuuden ja isojen liipaisimien takia. Eikä 59 euron hintalappukaan ole paha. Ratin huonoina puolina voitaneen pitää pitkien pelisessioiden tuomaa niskakipua sekä olkanappien puutetta.

Miinuksista huolimatta kyseessä on kelpo ratti, joka toimittaa helposti kodin kakkosratin virkaa.