Tom Clancy’s sarjan tie sukellusveneestä The Division betaan

Kirjoittanut: Livegamers

02.02.2016

Tom Clancy. Nimi, joka on tuttu jokaiselle videopeliharrastajalle. Viimeisin törmäys nimeen on saatu nyt Tom Clancy’s The Division betan tullessa pelattavaksi. Beta herätti jopa niin paljon kiinnostusta, että osa kauppapaikoista ei enää betan alkamispäivänä jakanut automaattisesti ennakkotilaajille betakoodia peläten kyseessä olevan kikkailun vain saada beta-avain, ilman todellista halua hankkia peliä.

Mies myytin takana

Mutta mistä Clancyn nimi sitten lopulta tuli tutuksi? Thomas Leo ”Tom” Clancy, Jr. parkaisi ensimmäisen huutonsa Marylandin osavaltiossa Yhdysvalloissa 12. huhtikuuta 1947. Opiskelun jälkeen hän alkoi uransa vakuutusmyyjänä. Vakuutusten kaupittelu ei kuitenkaan yksistään tyydyttänyt, joten Tom alkoi kirjoittaa. Hänen ensimmäinen julkaistu romaaninsa ”Hunt for Red October” (Punaisen Lokakuun metsästys) osoittautuikin myyntimenestykseksi, joten päätoiminen ura kirjailijana toi jatkossa leivän pöytään. Ennen hiippakunnan vaihtoa lokakuun ensimmäisenä päivänä vuonna 2013 hänen kirjallinen tuotantonsa oli ehtinyt mittaviin määriin, arvioiden mukaan kirjoja olisi myyty jo hänen eläessään yli 100 miljoonaa kappaletta. Useita hänen kirjojaan on myös päätynyt hittifilmeiksi, aina ensimmäisestä romaanista saakka, jonka oikeudet hän myi 5000 dollarin hintaan ja joka lopulta päätyi tuottamaan hänelle 1,3 miljoonan dollarin pesämunan.

Vaikka Clancy ei itse päässyt asepalvelusta suorittamaan likinäköisyyden takia, hänen kirjallinen tuotantonsa keskittyi pitkälti armeija- ja vakoiluaiheisiin. Hän loi useita kontakteja asevoimiin, joista tunnetuin lienee Doug Littlejohns, Britannian armeijan sukellusvenekapteeni. Clancy oli jo aikaisessa vaiheessa kosketuksissa videopelimaailmaan. Vain kolme vuotta julkaisunsa jälkeen vuonna 1987 Hunt for Red October, Clancyn romaaniin löyhästi perustuva peli sai ensimmäisen versionsa. Samalla nimellä julkaistiin myös elokuvan julkaisun aikaan 1990 uusi peli, tai oikeastaan kaksi peliä, kun PC-puoli ja Nintendo saivat oman versionsa.

Oma pelistudio

Clancy otti aktiivisempaa roolia pelinkehitykseen, ja alkoi suunnitella peliä, joka tuli tunnetuksi nimellä SSD. Se, kuten Hunt for October -pelit, oli sukellusvenesimulaatio. Clancy näki videopelien potentiaalin julkaisukanavana ja päätti perustaa oman pelistudion vuonna 1996 yhdessä Littlejohnsin kanssa. Red Storm Entertainment -pelistudion ensimmäinen oma tuotanto, Tom Clancy’s Politika, julkaistiin Microsoft Windows -alustalle marraskuussa 1997. Seuraavana vuonna saikin sitten alkunsa yksi Clancyn nimeä kantavista tunnetuimmista pelisarjoista, Tom Clancy’s Rainbow Six. Windows-koneiden lisäksi pelialustoina oli Nintendo 64 ja PlayStation. Viimeisin Rainbow Six -sarjan peli, Tom Clancy´s Rainbow Six: Siege julkaistiin viime vuonna, 17 vuotta sarjan ensimmäisestä pelistä. Vuonna 2000 pelistudio siirtyi Ubisoftin omistukseen. Ennen kauppaa oli jo alkanut Ghost Recon -nimisen pelin kehitys ja sarjan ensimmäinen tulokas saapuikin markkinoille vuonna 2001. Tässä vaiheessa ja jo oikeastaan aikaisemminkin, Clancyn näkyvyys itse pelien kehityksessä alkoi hiipua. Kolmas suuri Tom Clancy’s -sarja, Splinter Cell, olikin sitten jo kokonaan Ubisoftin aikaista tuotantoa, kun julkaisu tehtiin vuonna 2002.

Tulevaisuus on valoisa

Tom Clancy’s leima on nähty myös muissa peleissä ja tuotteissa aikojen saatossa. Videopelien lisäksi löytyy niin lautapeliä kuin pelisarjojen innostamia romaaneja. Voidaankin todeta, että nimi on jo suurempi kuin henkilö, jolta se on lähtöisin, ja nimi tulee elämään vielä kauan. Siitä pitää huolen myös uusin tulokas, Tom Clancy’s The Division.


Betaan on selkeästi panostettu, jo alussa saadaan beta gameplay -vinkkejä, joten nyt ei heitetä suoraan peliin ilman pientä opastusta, kuten niin usein tahtoo tapahtua. The Divisionin taustatarinaan ei betassa juuri tustustuta, vaan päästetään alun lämmittelyn jälkeen suoraan peliin. Jos on aikaisemmin pelannut Tom Clancy’s -pelejä, ohjaustyyli tuntuu tutulta. Hyvin peli antoi myös vinkkejä, mitä minkäkin nappulan takaa löytyy. Ja onhan maisemat kauniita, yksityiskohtia löytyy ja liikettä riittää. Hyvin valmiilta siis vaikuttaa, mutta niin tahtoo olla nykyään betan kohdalla muillakin.

Betaan oli tuotu pelattavaksi tarinatehtävää pelin alusta, kuitenkin ilman alkuanimaatioita, mikä halutaan säästää itse julkaisuun. Myös pelin moninpeliosuudesta, Dark Zonesta saa maistiaisia. Tarinatehtävät, varsinkin jos mukaan saa täyden ryhmän ihmispelaajia, ovat olleet coop-pelaamista parhaimmillaan Tom Clancy’s -peleissä. Maistiaisen jälkeen The Division ei betan perusteella tule aiheuttamaan pettymystä sillä rintamalla, jääköön lopullinen arvio sitten toimivuudesta itse peliin. Mitä tulee sitten Dark Zoneen, huolta herättää heti se, että tasoerot varusteissa jo muutaman tunnin betapelailun jälkeen ovat melkoiset. PvP- peleissä on toki odotettavissa, että tasoeroja aloittelijoiden ja pidempään pelanneiden välillä syntyy, joten jätetään tämänkin asian lopullinen tuomio sinne itse peliin. Lootin saaminen ulos Dark Zonesta voi myös osoittautua haasteelliseksi, nopeasti osa oppi, että helikopterilla olevaa on helpohkoa tervehtiä kranaatilla ja viedä toisen saalis. Kaiken kaikkiaan betasta jäi kuitenkin positiivisen odottava tunnelma, vaikka ei nyt varsinaiseen hypejunaan saanut hypähtämäänkään.

Livegamers varmasti palaa vielä peliin arvostelun muodossa, jolloin saadaan lukea, miten hyvin Tom Clancy’s –sarjan tuorein tapaus, Tom Clancy’s The Division lunastaa paikkansa suurien pelisarjojen joukossa.