Valokeilassa: Fading Fairytales

Kirjoittanut: Livegamers

04.03.2013

Valokeilassa-osiossa on tällä kertaa haastateltavana Livegamersin omistajatahoon kuuluvan Dodreamsin edustaja.
– Tervehdys Dodreamsin edustaja Jouni Hakkarainen ja tervetuloa Valokeilaan!

Moi! Mukava tulla haastatelluksi.

– Kertoisitko meille mikä on Dodreams?

Dodreams on Helsingin keskustaan sijoittunut pelialan yritys, joka vastaa myös Livegamersin olemassaolosta ja sen serverien ylläpidosta. Vuosien varrella Dodreamsin suosittuja pelipalveluja ovat olleet muun muassa virtuaalitanssipeli 5Street.fi, autopeli Maailmannopeinkansa.fi sekä jääkiekon MM-kisoja ja jalkapallon EM-kisoja koskevat veikkauspelit Lätkäguru.fi (2012) ja Futisguru.fi (2012), joita firma on tarjonnut yhteistyössä MTV3:n/SubTV:n kanssa.

– Kuulemani mukaan kehitätte peliä nimeltä Fading Fairytales. Kertoisitteko tästä hiukan lisää?

Dodreamsin henkilökunta koostuu nuorista tietotekniikan pioneereista, joita yhdistää rautaisen ammattitaidon lisäksi intohimo video- ja tietokonepeleihin. Fading Fairytales on merkittävä projekti jo siinä mielessä, että kyseessä on firman ensimmäinen mobiilipeli ja samalla harppaus omaan, mobiililaitteille suuntautuvaan pelikehitykseen.

– Mistä saitte idean pelille?

Ajatus pelin tekemisestä leijui ilmassa jonkin aikaa. Aluksi väännettiin toimiston poikien ja tyttöjen kanssa kättä siitä, mikä olisi hyvä teema ja genre pelille. Jossain vaiheessa sitten kehkeytyi idea hyödyntää kaikkien tuntemia satuhahmoja – ne yhdistäisivät pelaajasukupolvia ja ne voisi kirjoittaa kaikenlaisiin epätavallisiin konteksteihin. Yhdessä keskustelussa mietittiin, että olisihan se nyt koomista, jos vaikkapa Pinokkio tykönään ihmettelisi, että mikäs hitto siihen Aladdiniin on mennyt. Pienen pureskelun jälkeen ideasta innostuttiin ja suunnittelukoneisto saatiin käyntiin. Pelimaailmasta valveutunut porukkamme ei myöskään halunnut tehdä mitään tyypillistä lisenssihuttua, vaan asiaan suhtauduttiin alusta asti innolla ja ammattitaidolla. Pelin tulisi olla sellainen, että meidän itsemmekin tekisi mieli pelata sitä.

– Mitä genreä peli edustaa?

Kyseessä on helposti lähestyttävä roolipeli. Mobiilimarkkinoille kun lähdettiin, niin tärkeä kysymys oli pelin vaikeustaso ja lähestyttävyys – pelimekaniikan tulisi olla tarpeeksi helppo sisäistää mutta samalla tarpeeksi syvällinen koukuttamaan. Tiesimme, että tasapainottelu kasuaalin ja hardcoremman lähestymistavan välillä tulisi tuottamaan vaikeuksia, mutta siihen suhtauduttiin haasteena. Tällä hetkellä jokainen tiimistä on sitä mieltä, että olemme onnistuneet tavoitteessamme hienosti: käyttöliittymä on selkeä ja hiottu, mutta taistelu tarjoaa myös hyvää haastetta.

Roolipelimäiseen tyyliin pelaajan joukko saa taisteluiden jälkeen rahaa ja sälää, välillä katsellaan juonipätkiä ja toisinaan käydään kaupasta hakemassa parempaa varustetta ylle. Vaihtelua luovat myös dynaamiset random-taistelut, joissa ympäristöelementit ja aloitusruudut vaihtelevat paikkaa. Jokainen taistelu on erilainen. Viimeistään vaihtoehtoiset hahmot ja erilaiset taitopuut varmistavat, että pelaaminen ei käy missään vaiheessa puuduttavaksi.

– Mille alustalle peli on tulossa?

Toistaiseksi Fading Fairytales julkaistaan ainoastaan Applen App Storessa eli iOS-laitteille.

– Voitteko paljastaa pelin tarinasta hiukan? Mihin se sijoittuu?

Emme mielellämme kerro tarinasta juurikaan yksityiskohtia, mutta vahva juoni ja hauskat henkilöhahmot ovat tärkeä osa Fading Fairytalesia. Tarina sijoittuu satumaailmaan, jossa tunnetut satuhahmot ovat eläneet sulassa sovussa useita vuosia, kunnes pelin alussa tapahtuu kummia. Vain rikkailta ennen varastellut Robin Hood esimerkiksi laajentaa bisneksensä myös köyhiin. Mukana on lukuisia tuttuja hahmoja sekä legendaarisia tapahtumapaikkoja Sherwoodin metsästä aina karkkimaailmaan ja Ruususen linnaan.

Tarinassa on myös huomattava määrä huumoria, mutta se on pyritty pitämään sellaisena, että se ei ärsyttäisi tai saisi peliä näyttämään halvalta. Itse tarinankerronnassa tarkoitus on ollut pitää pelaajakin jännittämässä ja arvailemassa. Sanotaan, että klassisin tarina eli ”hyvä vastaan paha” on kerrottu miljoonasti, mutta tarkoituksemme on alusta asti ollut välttää liikaa suoraviivaisuutta.

– Kauanko peli on ollut suunnitteilla/kehityksessä?

Peli on ollut kehityksessä hieman yli vuoden verran ja kokenut tänä aikana lukuisia muutoksia. Henkilökohtaisesti muistan vielä, kun peli oli huomattavasti aikaisemmassa vaiheessa ja jokainen tuotantoon mennyt uudistus tuntui mullistavalta. Esimerkiksi taitosysteemin lisääminen toi saman tien huomattavan paljon lisää pontta taisteluun. Vielä tässä kehityksen viimeisillä hetkilläkin pienet nyanssit ja lisät ovat entisestään vahvistaneet luottoa pelin laatuun.

– Onko pelejä tulossa lisää tulevaisuudessa muille alustoille?

Katsotaan. Nyt kun tekniikka alkaa olla kasassa ja pohjatyö on pitkälti tehty, näyttää tulevaisuus valoisalta. Tällä hetkellä kuitenkin keskitämme kaikki voimamme Fading Fairytalesiin. Seuraavaksi pyritään myllyttämään mediassa.

– Kiitoksia haastattelusta, lopuksi vielä terveiset käyttäjillemme.

Kiitos itsellesi, ja pitäkäähän LG:n porukat korvat höröllä Fading Fairytalesin suuntaan! Muistakaa tykätä meistä myös Facebookissa www.facebook.com/Fadingfairytalesgame. Peli julkaistaan maaliskuun aikana ja sen saa ladata ilmaiseksi App Storesta! Hyvää kevättä kaikille!