Valokeilassa: Skitlite Finland

Kirjoittanut: Livegamers

07.07.2012

Valokeilassa-osiossa haastatellaan Livegamersin käyttäjiä, jotka syystä tai toisesta erottuvat edukseen. Tällä kertaa haastateltavana on historian ensimmäisenä suomalaisena Cod-tiiminä ulkomaiseen laniturnaukseen osallistuneen Skitlite Finlandin pelaajat Sambyyyy ja Juunaz.

Tervehdys Sambyyyy ja Juunaz, tervetuloa Valokeilaan.

– Terve ja Kiitos

Olitte mukana Xboxille järjestetyssä European Gaming League 6 -turnauksessa Tukholmassa. Mistä saitte idean lähteä kyseiseen tapahtumaan?

Sambyyyy: – Olimme kevään aikana puhuneet paljon laneille osallistumisesta. Alun perin tarkoituksena olisi ollut osallistua EEE2-turnaukseen, jonka oletimme olevan kesällä, mutta kun EGL 6:n ilmoitettiin olevan Tukholmassa keskellä kesää, päätimme melko nopeasti, että tonnehan me mennään. Ajattelimme, että tässähän on hyvä sauma päästä Euroopan kovimpaan konsoliturnaukseen mukaan. Ikävä kyllä tapahtumasta ei kauhean kovatasoista lopulta tullut.

Pelasitte turnauksessa Skitlite Finlandin joukkueessa, mistä joukkueen nimi tulee?

Juunaz: – Skitlite on meidän organisaatio. Edustamme heitä ja heidän sponsoreitaan, ja he puolestaan tukevat meitä.

Pelasitte turnauksen avauspelin ykkössijoitettua Enigmaa vastaan ja voititte 3–2, oliko tuo turnauksen hankalin peli?

Juunaz: – Ainakin fyysisesti oli ehdottomasti. Meidän laivamatka Tukholmaan meni varsin suomalaisen kaavan mukaan ja emme olleet nukkuneet juuri yhtään edellisenä yönä. Meille sitten tultiin kertomaan, että pitäisi samantien pelata turnauksen ennakkoon kovinta vastustajaa vastaan streamissa. Yllättävän hyvin se sitten loppujen lopuksi meni ja saatiin keskityttyä sen verran, että voitimme heidät tiukkojen vaiheiden jälkeen 3–2.

Voititte myös Team Viton 3–0 sekä Linkin 3–0 alkulohkossa ja varmistitte kärkipaikan, mikä yllätti monet katsojat ja paikalla olijat. Uskoitteko itse, että voitte voittaa oman lohkonne?

Sambyyyy: – Sen jälkeen kun olimme voittaneet Enigman, olimme varmoja siitä, että tulemme voittamaan lohkomme. Muut lohkon, tai edes turnauksen, joukkueet eivät olleet lähelläkään Enigman tasoa. Pelit Team Vitoa sekä Linkiä vastaan olivat aika helppoja ja menivät puolivaloilla.

Juunaz: – Luulen, että se oli muille suurempi yllätys kuin meille. Oltiin aika tuntemattomia ennen turnausta, mutta tiedettiin että hyvänä päivänä voidaan voittaa kenet tahansa. Siinä vaiheessa kun voitimme Enigman niin tiesimme, että lohkovoitto olisi hyvin lähellä. Team Vito ja Link eivät ole niin kovia joukkueita verrattuna Enigmaan.

Winner Bracketissa voititte myös pelinne 3–0 Skitlite Swedeniä vastaan sekä Linkin toistamiseen. Olivatko pelit yhtä helppoja kuin luvut antavat ymmärtää?

Juunaz: – Pelasimme Skitlite Swedeniä vastaan lauantai-iltana ja jokainen meistä oli väsynyt. Saimme kumminkin puristettua 2–0 johdon heitä vastaan. Olimme ehkä vähän liian itsevarmoja voitostamme ja he meinasivat vielä tehdä comebackia Lockdown Capture the Flagissa, mutta sain tärkeät kolme tappoa ja palautettua lipun baseen, mikä sitten katkaisi heidän selkärangan ja voitimme lopulta selvänumeroisesti. Linkin olimme voittaneet suht helposti jo kertaalleen lohkovaiheessa ja tällä kerralla voitimme vielä selvemmin.

Winner Bracketin finaalissa asettui sitten jälleen vastaan Enigma, varmasti sisuuntuneena alkulohkon tappiosta. Enigma johti teitä jo 0–2, mutta näytitte todellista suomalaista sisua voittamalla kolme seuraavaa karttaa ja koko matsin 3–2. Kuinka saitte pelistä kiinni ja miltä voitto tuntui?

Sambyyyy: – Kahden hävityn mapin jälkeen puhuttiin vaan, että nyt keskitytään vaan seuraavaan mappiin täysillä. Katsottiin seuraavaa kolmea mappia etukäteen ja todettiin että kaikki ovat meille hyviä mappeja, joten nyt vaan vedetään mappi kerrallaan niin hyvin ku osataan. Voitetun kolmannen mapin jälkeen (Bootleg CTF) saimme paljon momentumia peliin ja peli rupesi sujumaan tosi hyvin. Vire kantoi sitten loppuun asti ja tehtiin hyvä comeback.
Voitto tuntuu tietenkin aina hyvältä. Parasta tuossa voitossa oli se, että osoitimme ettei meidän eka voitto Enigmasta ollut mitään tuuria ja pystymme tulemaan myös takaa ohi, vaikkei kukaan siihen uskoisikaan.

Juunaz: – Lähdimme pelaamaan mappi kerrallaan ja pidimme pään kylmänä. Enigma oli jo innoissaan 0–2 johdosta ja huutelivat meille jotain ja yrittävät saada henkistä yliotetta, mutta emme välittäneet siitä. Usko ei mennyt missään vaiheessa, sillä kolme viimeistä karttaa suosivat meitä ja olemme niissä hyviä. Ne vietiinkin varmasti ja 3–2 voitto irtosi. Top 2 -sijoitus varmistettu, mutta nälkä kasvaa syödessä ja voittoa lähdettiin hakemaan Grand Finaaliin.

Grand Finaalissa tuli vastaan jälleen Enigma, joka voitti Losers Bracketin, olitteko jo varma voitostanne? Pääsittehän jatkamaan tuosta 3–2 tilanteesta.

Juunaz: – Aikaisemmat ottelut olivat olleet niin tiukkoja, ettei missään vaiheessa ajateltu, että homma on taputeltu. Siitä huolimatta Enigma onnistui saamaan 4–5 johdon ja olimme lähellä hävitä finaalin. Mutta kuten olimme jo kaksi kertaa aikaisemminkin, niin tälläkin kertaa noustiin häviöasemasta voittoon suomalaisella sisulla ja periksiantamattomuudella.

Tiukan finaalin jälkeen voititte koko turnauksen luvuin 6–5. Mitkä olivat fiilikset pelin jälkeen?

Juunaz: – Voitto totta kai tuntui hyvältä ja erittäin makeaa siitä teki, kun se irtosi rakkaista länsinaapureista heidän maaperällään.

Itselläni on sellainen tieto, että olitte historian ensimmäinen Cod-tiimi ulkomaisilla laneilla, olenko oikeassa?

Sambyyyy: – Kyllä, ensimmäinen suomalainen Cod-tiimi konsolilla ulkomaisessa laniturnauksessa. Halo-jätkiä on käynyt aiemminkin käsittääkseni ainakin joissain EGL-turnauksissa, en tiedä niin tarkkaan.

Juunaz: – Olet oikeassa, ensimmäisiä suomalaisia oltiin codi-puolella raivaamassa tietä. Toivon mukaan tulevaisuudessa nähtäisiin muitakin suomalaisia tiimejä ulkomailla. Halossa silloinen TCM kävi pelaamassa ensimmäisessä EGL-tapahtumassa aikoinaan ja olivat ihan ensimmäiset suomalaiset ulkomaisilla konsolilaneilla.

Paljonko turnaus tuli teille maksamaan? Maksoiko joku osallistumisen puolestanne?

Sambyyyy: – Hotelli noin 200 euroa yhteensä, laivat 100 euroa per henkilö, team ticket 250 euroa. Siihen sitten ruoat ja juomat päälle.
Mitään fundingia ei tähän turnaukseen vielä Skitliteltä saatu. Noin puolet team ticketistä saatiin maksettua yhden online-turnauksen voitoilla.

Aiotteko osallistua myös EGL 7:ään, joka järjestetään Blackpoolissa? Mitkä ovat tavoitteet sinne mentäessä?

Sambyyyy: – Tällä hetkellä näyttää siltä, että emme osallistu EGL 7:ään, vaan menemme syksyllä johonkin pienempään turnaukseen, kuten EEE2 tai ReflexGT9 ja sitten tuolla lokakuun puolessa välissä Manchesterissä järjestettävään EGL 8 -turnaukseen. EGL 8 tulee olemaan aivan valtava turnaus ja sinne saapuu varmasti maailman parhaita tiimejä myös Amerikan puolelta.

Osallistuitte myös tänä vuonna Tampereella järjestettyyn Lantrekiin, eikö totta? Lantrekin Cod 4 -turnauksessa tulitte kolmanneksi. Todistaako tämä sen, että Suomessa on todella kova taso kilpapelaamisen suhteen?

Juunaz: – Ehdottomasti. Suomessa laatu korvaa määrän. Jos pelaajat jaksaisivat panostaa kunnolla, niin heillä olisi saumoja vaikka mihin. Kävimme tämän vuoden Lantrekeillä katsomassa mihin rahkeet riittää, koska osa meistä ei ole juurikaan pelannut Cod 4:ää, kun se oli aktiivisimmillaan. Toivottavasti Lantrekin kasvu jatkuu ja uusia kasvoja nähdään ensi vuonna.

Lopuksi: mitä ohjeita haluatte antaa muille kilpapelaajille tai pelaajiksi haluaville?

Sambyyyy: – Pelata ei välttämättä tarvitse hirveästi päästäkseen suht hyvälle tasolle, kunhan keskittyy laadukkaaseen pelaamiseen eikä pelleilyyn. Huipputiimejä katsomalla voi oppia joitain kikkoja. Pelaamisessa täytyy sitten vaan keskittyä siihen, että oppii ymmärtämään peliä ja tekemään oikeita päätöksiä kussakin tilanteessa.

Juunaz: – Kilpapelaaminen vaatii pitkäjänteisyyttä. Nykyään tuntuu, että monet yrittävät löytää tietä onneen yhdessä yössä ja vaihdetaan joukkueita liian usein. Ei ole poppakonsteja, harjoittelemalla oppii pelaamaan. Hyvä pelaaja on myös paljon muutakin kuin että osaa pelata. Pitää osata olla osa joukkuetta ja yhteistyökykyinen muiden jäsenien kanssa. Suosittelen myös katsomaan Youtubesta parempien ja tunnetumpien pelaajien videoita ja ottaa niistä oppia. Alkuun pääsee Decertossa, jos löytyy kolme muuta joiden kanssa pelata ja sitten käy kirjoittamassa gamertaginsa ”MW3: Scrim now” -ketjuun, niin tulee game invitejä, jossa pelataan Decerton säännöillä ja voi kokeilla miltä tuntuu pelata kilpailullisesti.

Kiitoksia haastattelusta ja todella paljon onnea voitosta. Ja tsemppiä tuleviin turnauksiin.

Kiitos mahdollisuudesta päästä valokeilaan ja mukavaa kesän jatkoa Livegamersin lukijoille ja Kepsulle.