Vuoden 2004 odotetuimmat Xbox -pelit, osa 1

Kirjoittanut: Livegamers

13.01.2004

Vuosi 2003 oli Xbox -pelaajille suurta juhlaa, kuten mainiot pelit Amped 2, Counter-Strike, Crimson Skies: High Road to Revenge, Links 2004, MotoGP 2, Project Gotham Racing 2, Tom Clancy´s Rainbow Six 3, Return to Castle Wolfenstein: Tides of War, Soldier of Fortune II, Star Wars: Knights of the old Republic ja Top Spin osoittivat.
Tänä vuonna Xboxilla tulee olemaan vieläkin mahtavampi pelivuosi ja varsinkin kun monta Xbox Liveä tukevaa peliä on luvassa. Jokaisen Xboxin omistajan odotuslistan kärkipäässä on tietenkin Halo 2: Truth and Reconciliation, joka ilmestyy näillä näkymin huhtikuun alussa, kauan odotettu ja hypetetty roolipeli Fable sekä massiiviroolipeli True Fantasy Live Online. Pelit eivät ole paremmuusjärjestyksessä.

Alla olevien pelien tiedot perustuvat useisiin eri lähteisiin ja voivat vielä muuttua valmiiseen peliin nähden. Myös julkaisuajankohdat ovat arvioita. Olen listannut mielestäni pelit, jotka ovat varmasti odotuksen arvoisia, joten kaikkia hyviä pelejä en listannut.

Race Driver 2: The Ultimate Racing Simulator

Kehittäjä/julkaisija – Codemasters/Microsoft
Ilmestymisajankohta – huhtikuu 2004
Yksinoikeudella Xboxille – kyllä
Xbox Live – kyllä, moninpeli
Genre – ajo

Codemastersin laatu-ajopelit saavat jatkoa, kun 31 mestaruuskilpailua (championship) sisältävä Race Driver 2 ilmestyy yksinoikeudella Xboxille. Codemasters on taikonut peliin jollain käsittämättömällä taidolla muun muassa seuraavat kisat: Open Wheel Grand Prix, Truck Racing, Open Wheel Oval Racing, Rally, Rallycross, Ice-Racing, Formula Ford, Classic Racing, Convertible Racing, Street Racing, GT Racing, Hot Rod Racing, DTM, V8 Supercars, Global GT Lights, Stock Car ja Performance Cars. Tässä on siis vain osa kisoista, joita voi pelata Xbox Liven kautta huhujen mukaan jopa kuudellatoista pelaajalla yhtä aikaa. Miltä kuulostaisi Hot Rod Racing -kisat Livessä? Mielenkiintoiselta…

Ratoja pelistä löytyy jopa 57 ympäri maailman, joista suurin osa on aitoja kilparatoja, kuten Texas Motor Speedway, Pikes Peak International Raceway, Laguna Seca, Surfers Paradise, Euro Speedway, Donington Park, Kyalami, ja Road America.

Lisensoituja menneiden vuosien sekä nykypäivän autoja peliin on saatu 35 kappaletta, esimerkiksi Ford (Mustang Cobra R, Ford GT, GT90, Falcon BA, F150 Lightning Pickup), Aston Martin (V12 Vanquish, DB7, DB5), Jaguar (XJ220, XKR, ja E-Type), Mitsubishi (3000 GT, EVO 7) Nissan Skyline ja AMG-Mercedes CLK, 1934 Ford Coupe, Land Rover Bowler Wildcat.

Tästä pelistä kehkeytyy varmasti autopelien ystäville loisto-ostos. Sen verran hyvältä pelin kaikki autoluokat, kilpailujen määrä sekä Xbox Live -tuki kuulostavat.

www.tothegame.com
Race Driver 2: The Ultimate Racing Simulator -keskustelu

Rallisport Challenge 2

Kehittäjä/julkaisija – Digital Illusions CE/Microsoft
Ilmestymisajankohta – helmikuu 2004
Yksinoikeudella Xboxille – kyllä
Xbox Live – kyllä, moninpeli
Genre – ajo

Ruotsalaisen Digital Illusions CE -firman Rallisport Challenge 2 on jatkoa Xboxin julkaisupeleihin kuuluneelle Rallisportille. Grafiikkamoottori on täysin uusittu, sääolosuhteista on pyritty tekemään mahdollisimman realistisia, sateella vesipisarat todella hakkaavat auton tuulilasiin ja aavikoilla hiekkapöly on aidon näköistä. Vauriomallinnus on toteutettu hyvin; kun autot saavat kolhuja, se todella vaikuttaa ajotuntumaan.

Mukana on parannetun grafiikan ja aidomman fysiikkamallinnuksen lisäksi kuudentoista pelaajan Xbox Live -tuki sekä XSN -sports -palvelu, joka mahdollistaa turnausten järjestämisen. Xbox Liven kautta voit hakea maailman parhaiden rallikuskien haamuautot kirittämään omaa suoritustasi. Liven kautta pelattavissa moninpelikisoissa voi valita pelataanko muutetuilla säännöillä vai oikeilla rallisäännöillä.

Pelin kehittäjät ovat hyödyntäneet Xboxin tehoja tekemällä jopa 15 kilometrin pituisia ratoja, jotka varmasti ovat suurta hupia Liven kautta pelattaessa. Kilparatoja peliin on luvattu noin 90 kappaletta, lumiradoista aavikkoratoihin. Aitoja ralliautoja vuosien takaa löytyy yli 40 erilaista.

Luulen, että tästä pelistä tulee rallipelien uusi valtias. Colinit ja muut tekeleet saavat varmasti jäädä hyllyyn pölyttymään. Rallipelien ystäville ja Xbox Liven omistajille todellinen pakkohankinta.

Mielenkiintoisia linkkejä:

Viralliset sivut
traileri (Quicktime) (Media Player)
Rallisport Challenge 2 -keskustelu

True Fantasy Live Online

Kehittäjä/julkaisija – Factor 5/Microsoft
Ilmestymisajankohta – kesä 2004
Yksinoikeudella Xboxille – kyllä
Xbox Live – kyllä, massiiviroolipeli
Genre – MMORPG

True Fantasy Live Online on Level-5:n kehittämä massiiviroolipeli, joka on rakennettu alusta lähtien Xbox Liven varaan. Yksinpeliä TFLO:ssa ei siis ole. Pelissä on erittäin kaunis cel-chading grafiikalla kuorrutettu virtuaalimaailma, jossa tuhannet pelaajat voivat elää ja kasvaa ja taistella yhdessä mahtiörkkejä vastaan.

Pelissä voi ostaa taloja, aseita sekä ruokaa, jota tarvitsee syödä että jaksaa. Taloihin voi ostaa jopa kalusteita. Tietenkin on myös mahdollista myydä kaikenlaista tavaraa hyvään hintaan toisille pelaajille. Valittavana on viisi eri hahmoluokkaa: ihmiset, taikuuden omaavat Elvsit, jykevät Dwarvit, nopeasti asioita oppivat, hilpeät Chiltit sekä voimakkaat soturi-Vugolit.

Hahmojen ulkonäköä voi muokata pelin alussa haluamallaan tavalla. Hahmojen ulkonäkö muuttuu myös pelaajan päätösten mukaan. Esimerkiksi sepäksi ryhtyvästä hahmosta tulee ajan myötä voimakas, mutta jos hahmo syö liian vähän, niin hän heikentyy huomattavasti eikä voi taistella vihollisia vastaan täysillä voimilla. Syömällä liian paljon hahmosta tulee tietenkin lihava.

Pelissä on ainakin kaksitoista eri ammattia: ritari, velho, noita, pappi, kokki, parturi, metsuri, kalastaja, kaivosmies, seppä, kauppias sekä räätäli. Yhdellä Xbox Live tilillä on mahdollista tehdä viisi erilaista hahmoa.

Siinä on myös mahdollista koota kymmenen hengen joukkueita/klaaneja, joiden kanssa sitten matkustetaan kaupungista toiseen. Matkalla taistellaan suuria, lähes voittamattomia hirviöitä vastaan. Kaupungeissa on erilaisia kiltoja, joista oppii erilaisia asioita tekemällä killan määräämiä tehtäviä. Pelin taistelusysteemi on reaaliaikainen, eli vihollisia voi hutkia erilaisilla aseilla ilman perinteisiä, japanilaisista roolipeleistä tuttuja taukoja. Taikoja on yli seitsemänkymmentä erilaista, joita voi kehittää, kun hahmon taikaluokitus nousee.

Tällaista peliä Xbox tarvitsee, varsinkin japanin vaikeilla markkinoilla. Vielä ei ole varmaa tuleeko TFLO -peliin kuukausimaksu vai ei. Itseäni TFLO ei ainakaan vielä kiinnosta, mutta ilman kuukausimaksua ehkä voisin harkita, kyllä se sen verran hyvä peli varmasti on.

Mielenkiintoisia linkkejä:

Viralliset sivut
www11.brinkster.com
http://www.gamespot.com
traileri 1 (Quicktime) (Media Player)
traileri 2 (Quicktime) (Media Player)
True Fantasy Live Online -keskustelu

Sudeki

Kehittäjä/julkaisija – Climax Solent/Microsoft
Ilmestymisajankohta – maaliskuu 2004
Yksinoikeudella Xboxille – kyllä
Xbox Live – ei
Genre – roolipeli

Englantilaisen Climaxin kolmisen vuotta kehitteillä ollut Sudeki on mahtavan näköinen roolipeli joka yhdistää uutta sekä vanhaa. Tarina kertoo Sudeki nimisestä maailmasta, joka on sodan seurauksena jakautunut kahteen maailmaan, valoisaan Haskiliaan sekä pimeään Ankloriaan. Maailmat ovat kuitenkin yhteydessä toisiinsa porttien välityksellä.

Peli perustuu neljän päähahmon Talin, Ailishin, Elcon ja Bukin ryhmäpohjaiseen toimintaan. Pelaaja ohjaa kerrallaan yhtä heistä tekoälyn pitäessä muiden hahmojen tekemisistä huolta. Jokaisella hahmolla on erikoiskyky, joita tarvitaan tutkimusmatkalla. Tal on nuori Illuminia -kaupungin eliittivartioston upseeri, jonka pääaseita on erilaiset miekat. Hän pystyy erikoiskyvyllään liikuttamaan raskaita esineitä. Velho Ailish on Illuminian kuningatar, joka hallitsee taikuuden. Elco on Illuminian päätiedeupseeri, joka hallitsee konetuliaseet sekä rakettirepun käytön. Buki on shadani, nuori metsästyksen hallitseva kissamainen soturi, joka osaa kiivetä seinillä.

Pelin tapahtumat ovat pääasiassa kolmenlaisilla alueilla: kaupungeissa voi hankkia uusia aseita, varusteita sekä jutella ihmisten kanssa. Ulkoalueilla taistellaan vihollisia vastaan ja matkaamalla ongelmaratkontaa sisältävien luolastojen läpi päästään uusille alueille. Luolastoissa taistellaan myös usein isoja välihirviöitä vastaan.
Pelin taistelut ovat reaaliaikaisia, joten japanilaisista roolipeleistä tutut satunnaiset tappelut ovat onneksi poissa. Hahmoja voi kehittää haluamallaan tavalla. Mukana on tietenkin taikuutta sekä runsaasti erilaisia aseita. Pelin kehityksestä vastaa suomalainen pääsuunnittelija Tuomas Pirinen.

Sudekista voi tulla mielestäni loistava valinta perinteisen roolipelin ystäville, joihin itsekin lukeudun. Itselleni tästä tulee mieleen 16-bittiselle Mega Drivelle ilmestynyt loistava Land Stalker, vaikka se ei ollutkaan roolipeli.

Mielenkiintoisia linkkejä:

Viralliset sivut
www.gamespot.com
traileri 1 (Quicktime) (Media Player)
traileri 2 (Quicktime) (Media Player)
traileri 3 (Quicktime) (Media Player)
traileri E3 2003 (Quicktime) (Media Player)
Sudeki -keskustelu

Tom Clancy´s Splinter Cell: Pandora Tomorrow

Kehittäjä/julkaisija – Ubisoft
Ilmestymisajankohta – maaliskuu 2004
Yksinoikeudella Xboxille – ei
Xbox Live – kyllä, moninpeli
Genre – toiminta

NSA:n huippusalaisen osaston Third Echelonin agentin Sam Fisherin seikkailuja päästiin pelaamaan mainiossa, vuonna 2002 ilmestyneessä Tom Clancy´s Splinter Cell -pelissä, joka sai maailman pelilehdistöltä mahtavia arvosanoja. Mielestäni peli oli kyllä loistavasti toteutettu kaikilta osin, mutta loppuvaiheessa se oli turhauttavan vaikea. Tom Clancy´s Splinter Cell: Pandora Tomorrow nimisestä jatko-osasta on pyritty tekemään grafiikan osalta vieläkin elokuvamaisempaa, uusia high-tech laitteita sekä aseita on tietenkin myös luvassa. Myös tarinaan on paneuduttu entistä enemmän palkkaamalla alkuperäisen pelin käsikirjoittaja myös jatko-osaa kirjoittamaan.

Tom Clancy´s Splinter Cell -pelissä on esimerkillinen Xbox Live Content DL-tuki, kuten olemme huomanneet tänä syksynä ilmestyneiden lisäkenttien tiimoilla. Pandora Tomorrow jatko-osaan on luvassa kuitenkin myös moninpeli-tuki, josta tätä kirjoittaessa ei ollut varmaa tietoa, mutta luultavimmin neljän hengen tehtäväpohjaista tiimityöskentelyä on luvassa. Myös Xbox Liven kautta pelattava co-op-tuki on mahdollinen.

Toivottavasti moninpelissä on useita toimivia ja kiinnostavia pelimuotoja, sillä muuten tämä on mielestäni vain hyvä jatko-osa uusine kenttineen.

Mielenkiintoisia linkkejä:

Viralliset sivut
www.gamespot.com
Tom Clancy´s Splinter Cell: Pandora Tomorrow -keskustelu

Unreal 2: The Awakening

Kehittäjä/julkaisija – Tantalus Int./Epic/Atari
Ilmestymisajankohta – helmikuu 2004
Yksinoikeudella Xboxille – kyllä
Xbox Live – kyllä, moninpeli
Genre – FPS

Keskinkertaisen Unreal Tournamentin jälkeen ainakaan minun odotukset eivät olleet korkealla kun kuulin, että Unreal 2 -peli on kehityksessä pc:n lisäksi myös Xboxille.

Pelin kliseisen tarinan päähahmot ovat ex-sotilas John Dalton, lentäjä Ne´Ban sekä mielenkiintoinen Aida -niminen viehkeä nainen joka on ammatiltaan tiedeupseeri.
Tarina alkaa siitä, kun Dalton haluaisi palata takaisin sotavoimiin, mutta saa jälleen kielteisen vastauksen. Tyrmistyneenä hän palaa Atlantis -alukselleen ja hänen miehistönsä ilmoittaa saaneen hätäsignaalin kaukaiselta planeetalta. Planeetalla he huomaavat, että siellä on käynnissä maan hallituksen likainen tutkimustyö, josta skaarj-muukalaislaji on myös kiinnostunut. Miehistön seikkailu käy eri planeettojen pinnoilta tukikohtien pimeisiin uumeniin. Apunaan pelaajalla on erilaiset plasma-tykit ja muut futuristiset aseet, kuten Shark ja M406 Hydra.

Edelliseen osaan verrattuna Unreal 2 -peliä on tietenkin parannettu kaikilla osa-alueilla.
Xbox -version grafiikka ainakin still-kuvissa on erittäin loisteliasta. Moninpeli Xbox Liven kautta onnistuu Unreal Tournamentin tapaan, mutta Unreal 2 -peliin on tehty uusia moninpelimuotoja, kuten mielenkiintoinen XMP, jossa joukkueet taistelevat toisiaan vastaan sekä yrittävät varastaa tiettyjä tärkeitä artifakteja, joita kummankin joukkueen tukikohdassa on kaksi, se kumpi joukkue saa ensimmäisenä kaikki neljä artifaktia omaan tukikohtaan, voittaa. Kentissä on tukikohdan lisäksi pienempia paikkoja, joita joukkueet valtaavat. Vallattuja paikkoja tarvitaan uudelleen syntymiseen Return to Castle Wolfenstein tapaan.

Valittavana on kolme eri sotilasluokkaa, Ranger, Tech ja Gunner. Kevyesti liikkuva ja ohuen haarniskan omaava Ranger on ainoa joka voi parantaa muita. Hänen pääaseensa on tarkkuuskivääri. Medium-haarniskan omistava Tech on joukkueen insinööri, joka osaa korjata kaikkea, kuten armoreita ja aseita. Hänen tehtäviin kuuluu myös tykkitornien rakentelu. Raskaiden aseiden sekä räjähteiden spesialisti Gunner on hidas mutta todellinen tuhoaja. Myös ajoneuvoja on kolme erilaista, nopea kahden hengen Raptor, kolmen hengen Harbinger sekä kahden hengen tankki Juggernaut.

Odotan mielenkiinnolla tätä tekelettä. Toivottavasti Unreal Tournamentista tuttu hirveä lagi on poissa, sillä se pilaisi lähes koko moninpelin.

Viralliset sivut
Unreal 2: The Awakening -keskustelu

Conker: Live and Uncut

Kehittäjä/julkaisija – Rare/Microsoft
Ilmestymisajankohta – kesä 2004
Yksinoikeudella Xboxille – kyllä
Xbox Live – kyllä, moninpeli
Genre – tasoloikka/toiminta

Conker: Live and Uncut on todella humoristinen, kolmannesta persoonasta kuvattu tiimipohjainen räiskintä, jonka päähahmot ovat pörröisten oravien näköisiä, härskisti kiroilevia tappajasotilaita. Kuudentoista pelaajan moninpeli on varmasti hauskaa monine pelimuotoineen.

Yksinpelin ystäville Rare on sisällyttänyt Conker: Live and Uncut -peliin parannellun version pelistä Conker’s Bad Fur Day, joka ilmestyi alunperin N64 -konsolille vuonna 2001. Conker’s Bad Fur Dayssa kiroillaan oikein olan takaa, Conker-orava polttaa röökiä ja kaljoittelee, ja tietenkin siinä sivussa myös seikkaillaan. Xbox-version grafiikkaa ja ääniä on parannettu, mutta ennen kaikkea se on sensuroimaton! Heh…

Conker: Live and Uncut ei ole perheen pienimmille tarkoitettu, ei todellakaan. Loistavia arvosteluita aikanaan saanut Conker’s Bad Fur Day on mielestäni Raren hauskimpia pelejä sairaan hauskan huumorin takia. Xbox Liven kautta pelattava moninpeli on varmasti myös hauskaa ja takuulla niitä harvoja pelejä, joissa saa kiroilla!

Viralliset sivut
www.rareware.com
Conker: Live and Uncut -keskustelu

Ninja Gaiden

Kehittäjä/julkaisija – Team Ninja/Tecmo
Ilmestymisajankohta – toukokuu 2004
Yksinoikeudella Xboxille – kyllä
Xbox Live – kyllä, The Master Ninja Tournament
Genre – toiminta

Ninja Gaiden ilmestyi alunperin 80-luvulla 8-bittiselle Nintendolle , joka poiki kyseisellä konsolilla myös kaksi hyvin menestynyttä jatko-osaa. NES:in lisäksi Ryu Hayabusa -ninjan seikkailuja on päästy vuosien varrella pelaamaan myös Sega Master Systemilla, Game Gearilla, Atari Lynxillä, Super Nintendolla, Game Boylla ja jopa Arcade -versiona. Aika nostalginen pelisarja on siis kyseessä. Vanhojen aikojen kunniaksi Tecmo on sisällyttänyt alkuperäiset Ninja Gaiden, Ninja Gaiden II: The Dark Sword of Chaos ja Ninja Gaiden III: The Ancient Ship of Doom -pelit Xbox-versioon mukaan, jotta jokainen huomaa, kuinka paljon pelit ovat kehittyneet nykypäivään nähden. Peleissä on jopa alkuperäiset äänet tallella!

No, aika kultaa muistot. Ninja Gaiden ilmestyy nyt siis yksinoikeudella Xboxille entistä parempana. Tietenkin nyt on siirrytty 3D -maailmaan, grafiikka ja äänet ovat huippuluokkaa. Edelleen pelin pääosassa on siis nykyään Dead or Alive-peleistäkin tuttu ninja Ryu Hayabusa.

Ninja Gaidenia voisi kuvailla ongelmaratkontaa sisältäväksi toiminta-seikkailupeliksi, jossa on upea kenttäsuunnittelu, paljon hienosti mallinnettuja ninjoja vastustajina sekä suuria loppupahiksia. Pelissä tullaan näkemään myös DOA-peleistä muitakin hahmoja vierailevina tähtinä.

Pelin tarinassa Ryun täytyy kostaa perheensä kuolema verisesti. Palauttaakseen mystisen Ryuken-miekan oikealle omistajalleen, hänen täytyy voittaa häikäilemätön Pyhä Keisari. Ryu Hayabusan pääase on Dragon Sword, mutta tietenkin hänellä on apunaan myös muita aseita, kuten nunchakut, suurikokoinen War Hammer ja tietenkin heittotähtiä. Ryun taidot kehittyvät pelin edetessä. Mitä paremmin pelaa, sitä hienompia aseita, liikeyhdistelmiä ja erikoiskykyjä saa kerättyä.

Tecmon kauan salassa pidetty Ninja Gaidenin Xbox Live -tuki on The Master Ninja Tournament -palvelu, jonka avulla pelaajat ympäri maailmaa voivat kilpailla kuka on paras ja nopein pelaaja. Liven kautta saa ladattua erityisiä kilpailuratoja. Parhaat pelaajat palkitaan ja he pääsevät Ninja Hall of Fame -listalle. Monet Xbox-pelaajat ympäri maailmaa odottivat co-op -tukea, mutta sitä siinä ikävä kyllä ei ole.

Minusta Ninja Gaiden on ruutukuvien sekä trailereiden perusteella loistavan näköinen. Hektistä toimintaa, upeita akrobaattisia temppuja sekä hienoja efektejä yhdistettynä loistavaan pelattavuuteen tekee tästä pelistä varmasti hyvän. Ainoa pieni miinus voi tulla laiskasta kamerasta, joka videoiden perusteella välillä jää jälkeen.

Mielenkiintoisia linkkejä:

www.tecmoinc.com
www.tothegame.com
Ninja Gaiden (NES)
Ninja Gaiden 2 (NES)
Ninja Gaiden 3 (NES)
traileri E3 2003 (Quicktime)
Ninja Gaiden -keskustelu

Prince of Persia: The Sands of Time

Kehittäjä/julkaisija – Ubisoft
Ilmestymisajankohta – maaliskuu 2004
Yksinoikeudella Xboxille – ei
Xbox Live – ei vahvistettu
Genre – tasoloikka/toiminta

1989 PC:lle ilmestynyt ensimmäinen Prince of Persia oli kaksiulotteinen, miekkataistelua sekä ongelmaratkontaa sisältävä tasoloikkapeli.

Ubisoft on nyt tehnyt Prinssin seikkailuista upean 3D -version, joka on maailmalla kerännyt erittäin hyviä arvosteluita. Prince of Persia: The Sands of Timessa pelataan alkuperäisen pelin tapaan nuorella prinssillä, joka on kuninkaan armeijan johdolla vallannut intialaisen palatsin, josta hän löysi mystisen tikarin ja vapautti samalla vahingossa Pahuuden. Nyt hänen on saatava Pahuus takaisin vangiksi sekä pelastaa tuleva kuningaskuntansa. Pelin miljöö on erittäin upea, grafiikka on kaunista ja hahmojen animointi on toteutettu ammattitaidolla.

Ubisoft on sisällyttänyt peliin myös orginaalin Prince of Persia 2:sen, joten nyt näkee millä tavalla pelisarja on kehittynyt yli kymmenessä vuodessa. Alla on linkki myös ensimmäiseen Prince of Persia pc-peliin.

Vaikka itse en ole miekkailua sisältävien tasoloikkapelien ystävä, niin tätä voin kyllä suositella kaikille, jotka vähänkin ovat kiinnostuneita tämän tapaisista peleistä.

Mielenkiintoisia linkkejä:

Viralliset sivut
Prince of Persia (1989)
E3 2003 traileri (Quicktime) (Media Player)
gameplay video 1 (Quicktime) (Media Player)
gameplay video 2 (Quicktime) (Media Player)
Prince of Persia: The Sands of Time -keskustelu

Driv3r

Kehittäjä/julkaisija – Reflections/Atari
Ilmestymisajankohta – kevät 2004
Yksinoikeudella Xboxille – ei
Xbox Live – ei vahvistettu
Genre – ajo/toiminta

Reflectionsin takaa-ajopeli Driver-sarja on edennyt kolmanteen osaan. Kaksi edellistä osaa ilmestyi PS1-konsolille monta vuotta sitten. Driv3r-pelissä (Driver 3) pelataan edellisten osien tapaan Tanner-nimisellä kytällä, joka on soluttautunut rikollisjärjestöön.

Driv3r-peli sisältää kolme mahdollisimman tarkasti ihmisiä sekä autoja myöten mallinnettua kaupunkia, Istanbul, Nizza sekä ensimmäisestä Driverista tuttu Miami. Monet paikat ovat tunnistettavissa, kuten sillat, tunnetut rakennukset sekä puistot. Pelattava alue on yhteensä kymmenien kilometrien kokoinen. Kaupungeissa on yli seitsemänkymmentä erilaista ajoneuvoa, veneistä moottoripyöriin sekä rekkoihin. Ajoneuvoja voi varastaa, mutta kannattaa tehdä se niin, ettei poliisit näe. Ajoneuvot nimittäin hajoavat takaa-ajoissa.

Driv3rissa on myös tehtävien tekemistä ilman autoa Driver 2:sen tapaan, mutta nyt myös aseen käyttö on mahdollista. Tanner voi käyttää kaupungilla rellestäessä esimerkiksi uzeja, haulikoita sekä pistooleja.

Uusitulla director-moodilla voi tehdä takaa-ajoista elokuvamaisia pätkiä ja tallentaa ne Xboxin kovalevylle.

Driv3r kuullostaa kyllä aika paljon GTA:lta, vaikka kehittäjät päinvastaista väittävätkin. Peli kyllä kieltämättä vaikuttaa hyvältä, mutta toivottavasti Reflections ei ole kiirehtinyt pelin tekemisessä, kuten aikaisemmissa osissa.

Mielenkiintoisia linkkejä:

Viralliset sivut
www.gamespot.com
traileri 1 (Quicktime) (Media Player)
traileri 2 (Quicktime) (Media Player)
Driv3r -keskustelu

Fable

Kehittäjä/julkaisija – Big Blue Box/Microsoft
Ilmestymisajankohta – kevät 2004
Yksinoikeudella Xboxille – kyllä
Xbox Live – ei vahvistettu
Genre – roolipeli

Fablen on sanottu mullistavan roolipeligenren, tuomalla ennennäkemättömiä realistisia asioita, joista on voitu vain unelmoida.

Fablen tarina alkaa siitä, kun eräänä päivänä Albion -nimisessä maailmassa poika (pelaaja) palaa kotiin ja huomaa, että joka puolella taloa on verijälkiä ja merkkejä tappelusta. Hänen perheensä on luultavimmin tapettu. Siitä alkaa suuri tutkimusmatka, jonka varrella hän saa tietää mitä hänen äidille, isälle ja siskolle on tapahtunut. Pelaaja voi valita miten tarina etenee, tuleeko hänestä itsestäkin paha tappamalla raa´asti kaikki vastaantulijat vai auttaako hän ihmisiä tullakseen hyväksi. Pelissä on kuitenkin selkeä pääjuoni, mikä ei todellakaan ole lineaarinen vaan valintoja täynnä.

Hahmo kasvaa ja vanhenee pelin aikana kymmeniä vuosia. Hahmon lihaksien ja taitojen kehittyminen riippuu siitä mitä pelaaja tekee. Esimerkiksi, jos pelaaja käytää todella paljon raskaita aseita hänen lihakset kasvavat ja hänestä tulee vahva ja barbaarimainen, jolloin vastustajat on helppo piestä miekalla tai jos käyttää paljon taikuutta vihollisiin, hänestä tulee viisaan, kaiken taikuuden osaava vanhan näköinen tuulikeppi. Taikuutta kutsutaan tahdoksi, jolla hän voi vaikuttaa pelimaailman tapahtumiin, kuten hidastaa aikaa, nostaa ja heitellä vastustajia sekä esineitä toistensa päälle.

Kehittäjät lupaavat, että hahmon kehityksen, valintojen sekä Albion-maailman laajuuden takia yksikään läpi pelattu peli ei ole samanlainen. Xbox Live -moninpeliä ei Fableen tule, mutta todennäköisesti kuitenkin Content DL-tuki.

Fablea odotan todella paljon. Vaikka sitä on hypetetty pelinkehittäjien ja median osalta paljon etukäteen, on pelistä nettiin levinneet pelivideot sekä in-game kuvat niin loistavan näköisiä, että ei se ainakaan huono voi olla. Sen näemme toivottavasti ensi keväänä, jolloin pelin pitäisi vihdoin monien myöhästymisien jälkeen ilmestyä.

Mielenkiintoisia linkkejä:

Viralliset sivut
www.tothegame.com
video (106mb, zip)
E3 2003 trailer (Quicktime) (Media Player)
Fable -keskustelu

Halo 2: Truth and Reconciliation

Kehittäjä/julkaisija – Bungie/Microsoft
Ilmestymisajankohta – huhtikuu 2004
Yksinoikeudella Xboxille – kyllä
Xbox Live – kyllä, moninpeli
Genre – FPS

Xboxin lippulaiva Halo: Combat Evolved on kieltämättä Xboxin parhaimpia pelejä. Mahtava grafiikka yhdistettynä loistavaan pelattavuuteen, upea tarina ja äänimaailma. Ainoa asia mikä monien pelaajien mielestä puuttui oli Xbox Live -tuki.

Halo 2: Truth and Reconciliation on peli jonka on luvattu parantavan Haloa kaikilla osa-alueilla, esimerkiksi uusien aseiden ja ajoneuvojen sekä parannetun grafiikan lisäksi Bungie on parantanut jo erinomaista tekoälyä vieläkin paremmaksi. Kenttien ympäristöt ovat interaktiivisia, joten ne ovat tuhottavissa. Ja tietenkin täysi Xbox Live -tuki on nyt mukana!

Pelin tarina jatkuu suoraan siitä mihin ensimmäinen osa jäi. Covenant -liittouman Halo-planeetta tuhoutui, mutta silti Covenantit ovat pystyneet hävittämään kaikki ihmisten siirtokunnat ja uhkaavat nyt maapalloa. Master Chiefin täytyy hoitaa homma loppuun apunaan taisteluhaarniskan sisällä asustava tekoäly Cortanan. Master Chief saa edellisen osan tapaan apua ihmissotilailta taistelussaan Covenantteja vastaan.

Niin, se Xbox Live -tuki… Bungie on sanonut, että Halo 2 tukee ennennäkemättömällä tavalla Liveä. Siihen on luultavimmin tulossa jopa 32 pelaajan moninpelituki, jonka mahdollistaisi Microsoftin omat serverit. Tietenkin maksimissaan 16 pelaajan moninpelejä voi järjestää edelleen toimimalla itse houstina. Moninpelimuodoista ei ole vielä mitään tietoa. Mutta ovat ne mitä tahansa, niin ainakaan kylmäksi ne ei jätä ketään. Itse toivon kuitenkin kaikkein eniten Xbox Liven kautta pelattavaa neljän pelaajan co-op -tukea, koska co-op on mielestäni Halo: Combat Evolvedin parasta antia.

Halo 2:sta tulee varmasti mahtava, ja ainakin omalla kohdallani se on niitä harvoja Xbox Liveä tukevia pelejä, jonka yksinpeliäkin odotan kuin kuuta nousevaa. Tiedän, että Halo 2 on odotuksen arvoinen.

Mielenkiintoisia linkkejä:

Viralliset sivut
www.bungie.net
teaser video (Quicktime) (Media Player)
teaser video (Quicktime) (Media Player)
E3 2003 Movie hires 111.78 mb (Quicktime) 158.59 mb (Media Player)
Halo 2: Truth and Reconciliation -keskustelu

Full Spectrum Warrior

Kehittäjä/julkaisija – Pandemic/ THQ
Ilmestymis ajankohta – kesä 2004
Yksinoikeudella Xboxille – kyllä
Xbox Live – kyllä, co-op
Genre – toiminta

Full Spectrum Warrior perustuu Yhdysvaltojen armeijalle tehtyyn harjoitus-simulaattoriin, joka nyt ilmestyy yksinoikeudella Xboxille. Pelin konsoliversio on joukkuepohjainen taktinen toimintapeli, jonka pääpaino on sotilasryhmän käskyttäminen keskellä tiivistä kaupunkisotaa.

Kehittäjät lupaavat hämmästyttävää realismia, jota ei vielä ole nähty missään sotapelissä. Esimerkkinä tästä:
Mitä nuorten sotilaiden ryhmänjohtaja tekee kaupunkitaistelussa pienen aukion reunalla, jos kyseisen aukion vastapäätä olevalta tieltä tulee sotilaita kohti panssarivaunu? Perinteisessä sotapelissä ryhmänjohtaja todennäköisesti käskee sotilaat pienen kiviraunion taakse maahan odottamaan, kunnes vaunu tulee iskuetäisyydelle, jolloin sen voisi tuhota. Se on kuitenkin lähes varmasti itsemurha. Full Spectrum Warriorissa ryhmänjohtajan (pelaajan) on ajateltava järkevämmin koska tekoäly toimii pelissä tavallista paremmin. Tässä tapauksessa viisainta olisi pyrkiä mahdollisimman huomaamattomasti kiertämään kyseinen aukio ja ehkä iskemään toisesta suunnasta. Jos haluaa selviytyä, täytyy ajatella kauaskantoisesti ja strategisesti – kuten oikeassa sodassa.

Pelissä on kahden pelaajan Xbox Live co-op -pelimuoto, jossa kumpikin ohjaa neljän hengen sotilasryhmää. Toivottavasti Xbox Live -tuki on toteutettu loistavasti, jotta se jaksaa kiinnostaa mahdollisimman pitkään. Vaikka kyseessä onkin muokattu peli armeija-versiosta, niin mukana on kyseisen version vaativin vaikeusaste, Ironman.
Tekijät lupaavat, ettei viholliset ole koskaan samoissa paikoissa ja onneksi peli ei todellakaan ole lineaarinen. Jotta kentän voi läpäistä, niin täytyy kummastakin joukkueesta olla vähintään kaksi sotilasta toimintakykyisenä.

Erittäin mielenkiintoinen asia on se, että voit tallentaa läpäistyt tehtävät Xboxin kovalevylle, josta muut pelaajat voivat imuroida ne omalle koneelleen. Mutta hienoin asia on se, että he voivat keskeyttää uusintavideon katselun ja ruveta itse pelaamaan sitä. Kyseisen jutun idea on siinä, että näkee miten parhaat pelaajat menevät kyseisen kentän läpi ja ehkä voi oppiakin jotain.

FSW -pelin Xbox versioon on tehty myös (kolmio)ikoni sotilaiden pään päälle helpottamaan väijytyksessä ja piilossa olemista, kun ikoni on vihreä, niin vihollinen ei voi osua sotilaisiin, mutta jos ikoni on punainen, on vastustajilla näköyhteys ja mahdollisuus osua. Tämä toimii myös toisinpäin, eli vihollisilla on myös ikonit. Toivon, että kyseiset ikonit saa myös pois käytöstä.

Realistisuuden ansiosta FSW on varmasti pakkohankinta sotaan perustuvien pelien ystäville vaikka ei sisälläkkään moninpeliä. Toivottavasti kenttiä on erittäin paljon.

Mielenkiintoisia linkkejä:

Viralliset sivut
www.tothegame.com
E3 2003 trailer (Quicktime) (Media Player)
demo trailer 69 mb (Quicktime) 56 mb (Media Player)
Full Spectrum Warrior -keskustelu

Niin, kyllähän niitä muitakin hyviä pelejä tämän vuoden keväällä ja alkukesästä ilmestyy, kuten NHL Rivals 2004, Steel Battalion: Line Of Contact, The Elder Scrolls III: Morrowind – Game Of The Year Edition, Mafia, Sega GT Online, Hitman: Contracts, Deus Ex: Invisible War, Dead Man´s Hand, Operation Flashpoint, Thief, sekä Kameo: Elements of Power .

Myöhemmin keväällä tulee toinen vastaava artikkeli syksyn ja loppuvuoden peleistä, kuten Doom 3, BC, Jade Empire sekä Half-Life 2 .