Vuoden 2015 räiskintä- ja yhteistyöpeli: Rainbow Six: Siege

Kirjoittanut: Livegamers

25.01.2016

Vuosi 2015 on nyt historiaa. Muistoksi menneestä vuodesta pelihyllyissä istuu paljon mahtavia pelejä, joita tullaan pelaamaan vielä pitkään. Mutta mikä oli se vuoden 2015 paras peli? Entä missä pelissä oli vuoden paras ääninäyttely? Mille pelille Livegamersin ankara peliraati antaa vuoden 2015 parhaan pelin tittelin?
Vuoden 2015 parhaaksi räiskintäpeliksi, sekä vuoden 2015 parhaaksi yhteistyöpeliksi Livegamersin peliraadin äänestyksessä valikoitui Rainbow Six: Siege. Luoteja, ruudinhajua ja kevlar-liivejä. Kun vanhan koulukunnan pelaaja ottaa ohjaimen käteensä pelatakseen kaveriporukkansa kanssa pitkään odotettuna perjantai-iltana, ei välttämättä Call of Dutyn jatkuvasti kasvava pelitempo jokaista miestä tai naista houkuta. Halutaan kokea uudelleen ajan kultaamia muistoja hyvästä kaveriporukasta ja tiimipelaamisesta.

Rainbow Sixien vahvuus räiskintägenressä on aina perustunut tiimityöskentelyyn ja kommunikaatioon. Moninpelin puolella kommunikointi onkin elintärkeää, sillä se usein päättää kumpi joukkue vie ja kumpi vikisee. Kuulokkeiden ja mikrofonin käyttö on enemmän kuin suositeltavaa jos pelistä haluaa saada mahdollisimman paljon irti. Lue Rainbow Six: Siege -arvostelu kokonaisuudessaan tästä.

Rainbow Six: Siege tuo takaisin tiimipelaamisen, taktikoinnin ja peliporukan kemian tärkeyden. Suunnitelma on yhtä hyvä kuin sen toteuttajat.

Ubisoft otti ison riskin lähteissään omille rohkeille urilleen. Täysin uudenlainen pelimekaniikka tiimipohjaräiskinnässä, jossa kuitenkin on mukana sitä alkuperäistä Rainbow DNAta. Hahmoluokat eroaa merkittävästi toisistaan, mutta silti koko paketti on lopulta hyvin tasapainossa. Upeat moninpelikartat! – Livegamersin peliraati.

Harvassa ovat moninpelit 2010-luvulla, jotka oikeasti vaativat yhteistyötä. Siinä missä kilpailevat FPS-pelit nostavat pelinopeutta vuosi vuodelta kilpailullisuuteen vedoten, on Rainbow Six: Siege erilainen tapaus. Suunnittele, kommunikoi, harkitse jokaisen kulman taa katsomista ja liikettä. Siege on poikkeusellinen FPS-peli, sillä sitä pelatessa pelaaja pakotetaan ajattelemaan. – Livegamersin peliraati.

Livegamersin peliraadin äänet jakautuivat seuraavasti:

Vuoden räiskintäpeli

– Rainbow Six: Siege, 12 ääntä
– Destiny: The Taken King, 1 ääni
– Call of Duty: Black Ops 3, 0 ääntä
– Star Wars: Battlefront, 0 ääntä
– Halo 5: Guardians, 0 ääntä

Vuoden yhteistyöpeli

– Rainbow Six: Siege, 6 ääntä
– Dying Light, 4 ääntä
– NHL 16, 0 ääntä
– FIFA 16, 0 ääntä
– Halo 5: Guardians, 0 ääntä
– Helldivers, 0 ääntä
– Destiny: The Taken King, 0 ääntä