Xboxin virrankulutus

Kirjoittanut: Livegamers

05.12.2010

Teksti: newis
Uutta ja hiljaisempaa S-mallia on odotettu jo pitkään. Suurin syy uuden Xbox 360 S -mallin julkaisulle on varmasti ollut kysyntä hiljaiselle versiolle kilpailijaansa nähden, mutta myös virrankulutuksen pienentäminen on varmasti ollut tavoitteena. Vuodesta 2010 lähtien uusien tehtaalta tulevien viihde-elektroniikkalaitteiden mallien virrankulutus saa olla valmiustilassa maksimissaan 1 W saadakseen CE-hyväksynnän. Millä tavalla eri Xbox 360 -versiot eroavat keskenään käytännön tilanteissa?

Mittaustapa:

Eri aikakauden konsolit ovat mitattu 13.11.2010 samalla testaustavalla ja kahdella eri mittarilla yhtaikaa. Mittauksien lukemat ovat taulukoissa keskiarvolukemia piikkikulutuksen ja pienimmän luvun välillä kuitenkin soveltaen lukemaa, jota mittauslaiteet ovat näyttäneet suurimman osan ajasta testin aikana. Lukema oli yleensä testiepisodin aikana noin 10 Watin luokkaa. Virhemarginaaliksi täytyy antaa noin +/- 5 Wattia. Mittaustapaa on ajateltu siten, mitä yleensä konsolilla tehdään; pelataan, idlataan välillä dashboardilla Party Chateissä sekä katsotaan DVD-elokuvia. Testit on tehty jokaisella laitteella verkkokortin kautta Xbox Liveen kirjautuneena.

Ehdokkaaksi on valittu tässä kuussa julkaistu tuorein Call Of Duty -sarjan Black Ops -peli ja ennestään tuttu Call Of Duty: Modern Warfare 2 sekä myös vanhempi klassikko, vuonna 2008 julkaistu Rainbow Six: Vegas 2. Vegasin valinta testipeliksi kallistui muistikuvaan, että tässä pelissä ruudunpäivitys ei ollut yhtä sulavaa kuin esimerkiksi viimeisimmissä Call of Duty -sarjoissa. Näiden pelien välillä kiinnosti myös tieto, onko aiemmin Microsoftin vaatimalla tarkemmalla resoluutiolla merkitystä kulutuksen kannalta pienempään MW2:n resoluutioon sekä ovatko uudemmissa peleissä mahdollisesti paremmat optimoinnit tuoneet aikojen saatossa säästöjä virrankulutukseen. Rainbow Six: Vegas 2:n resoluutio on 1280×720 (2xAA), kun taas Call Of Duty: MW2:n on 1024×600 (2xAA). Microsoft aikanaan pienensi pelien minimiresoluutiovaatimuksia pelintekijöiden suosituksista, jotta pelit saatiin pyörimään varmasti sulavasti.

DVD-elokuvaksi on valittu Nightwishin From Wishes to Eternity live-DVD. Videossa bittinopeus on kohtuullisen korkea yleisöstä ja ilotulituksista johtuen. Lisäksi videossa on myös DVD-videolle määritelty MPEG-2-dekoodauksen maksimi 10 Mbit/s piikki. DVD-videota on katsottu noin 15 minuuttia per testijakso.

Rainbow Six: Vegas 2:ta on pyöritelty yksinpelin kampanjaa yksi episodi läpi DVD:ltä sekä erikseen kiintolevyltä. Black Opsia on pelattu TDM:ssä ja MW2:ta on testattu erikseen parissa kolmessa Free For All -mapissa. Karttojen välillä ei tuntunut olevan mitään merkitystä keskikulutusta katsottaessa.

Testausympäristö ja laitteisto:

Xbox-versiot:
Xbox 360 – Xenon (CPU: 90nm GPU: 90nm – 120GB Eliten kiintolevy)
Xbox 360 Elite – Falcon (CPU: 65nm GPU: 90nm – 120GB Eliten kiintolevy)
Xbox 360 S – Valhalla (CPU/GPU integroitu 45nm – 250 GB S-mallin kiintolevy)

PlayStation 3 Slim (päivitys 31.3.2011)

Mediat:
Call Of Duty: Black Ops, Call Of Duty: Modern Warfare 2, Rainbow Six: Vegas 2, Nightwish: From Wishes to Eternity DVD

Energiamittarit:
Energiamittari 1: EG1000
Energiamittari 2: Infratec Click Standbykiller

Xbox Dashboard -versio: Marraskuu 2010 (Kinect)

Mittaustulokset:

Tuloksista voidaan päätellä, että virrankulutuksen pienentämisessä on onnistuttu erittäin hyvin uuteen Xbox 360 S -malliin nähden. Myös prosessoritekniikalla on suuri osuus liittyen prosessorin ytimien tiheämpään viivanleveyteen sekä myös prosessoriin integroituun näytönohjaimeen, kuten myös pelien optimoinneissakin.

Mittaustuloksista selvisivät seuraavat asiat:

– Idlaaminen dashboardilla vie konsolista riippumatta enemmän virtaa kuin esimerkiksi yleisesti pelien päämenuissa oleminen – pois lukien Black Ops.
– Yllä olevaan liittyen DVD-elokuvien katselu vie yllättäen kaikista vähiten virtaa.
– Uudemman S-mallin kulutus on pudonnut pelikäytössä samalle tasolle kuin vanhempi Falcon-malli kuluttaa DVD-katselussa vähimmillään.
– Alkuperäisen Xenon-mallin virrankulutus on 100 Wattia enemmän kuin uusimman mallin.
– Pelien asentaminen kiintolevylle kannattaa myös sähkönkulutuksen kannalta noin 10 Watin edestä.
– Maksimi virrankulutuspiikki eri konsoleiden välillä on kohtuullisen iso.
– Uusien ja vanhojen pelien virrankulutuksessa ei ole suuria eroja ruudunpäivitysnopeudesta huolimatta.

Pettymykseksi merkitystä ei ollut kulutuksen kannalta sillä, meneekö ruutu tummemmaksi näytönsäästöön dashboardilla tai pelien päävalikoissa. Varsinaista parempaa virransäästöominaisuutta ei siis ole näytönsäästöstä huolimatta. Parempi versio olisi tästäkin sellainen, että konsoli osaisi myös laittaa näytön virransäästötilaan, jolloin koko talouden virransäästö olisi lähes suoraan näytön virrankulutuksen verran pienempi näytön ollessa valmiustilassa. Viitteellisesti vanhemmalla kylmäkatoditaustavalotekniikalla oleva 24″ LCD-näyttö vie noin 100W. Yleisesti kotitalouksien taulutelevisiot ovat suurimmalta osin myös kylmäkatoditekniikalla toteutettuja, pois lukien viimeisimmät ja ohuemmat LED-taustavalolla olevat mallit.

Xbox 360 S -mallin virrankulutus on 0,5 Wattia valmiustilassa. Vuodesta 2013 lähtien sähkönkulutus saa olla uusissa elektroniikkalaitteissa valmiustilassa maksimissaan 0,5 W, joten S-malli läpäisee myös tämän vaatimuksen jo tässä vaiheessa suoraan. Sikäli outoa oli todeta, että vanhemman Xenon-mallin valmiustilan kulutus oli hivenen pienempi kuin uudemman Falcon-mallin.

Lisämittaukset:

Mittasin vielä lopuksi erikseen S-mallilla artikkelissa testissä mainittujen pelien lisäksi NHL 11 – sekä Battlefield: Bad Company 2 -pelien sähkönkulutuksen keskiarvoltaan niiden ollessa asennettuna kiintolevylle.

Virrankulutuksen erot ovat suhteellisen pieniä saman konsoliversion ja eri pelien kanssa eli isoa merkitystä ei ole kulutuksen kannalta mitä peliä pelaa.

Energian säästö ja taloudellinen merkitys: Mitä tämä lysti maksaa?

Tein laskelman, mitä pelaaminen maksaa pelkän konsolin puitteissa käyttäen apuna Vattenfallin sähkölaitelaskuria sekä edellä mainittuja mittaustuloksia. Laskelmat ovat laskettu siten, että keskiverto pelaaminen vuositasolla olisi 3h/vrk sekä oletuksena, että laite on valmiustilassa sähköverkkoon kytkettynä lopun ajan vuorokaudesta. Sähkön hintana on käytetty Helsingin Energian 1.7.2010 ilmoittamaa perus kWh-taksaa, joka on pyöristetty tasan 12 senttiin. Laskelmassa ei ole mukana mahdollisia kuukausimaksuja, siirtomaksuja tai alennuksia. Television kulutusta tai stereoiden kulutusta ei ole laskelmassa myöskään mukana.

Kustannukset eri konsoleiden kesken eivät kuitenkaan ole sähkön hintaan katsottaessa niin suuret vuositasolla, että vaihto uudempaan kannattaisi taloudellisesti välittömästi sen puitteissa – varsinkaan jos omistaa esimerkiksi Falconin ennestään. Suuremman säästön konsoliin liittyvään laitteistoon saa jo sillä, että jos sattuu idlaamaan kauemminkin dashboardilla ja kuuntelee vaikka musiikkia samalla stereoiden kautta, niin laittaa näytön tai television siksi aikaa kiinni.

Päivitys 31.3.2011

Artikkelista saadun palautteen perusteella päätin tehdä pienen päivityksen tähän artikkeliin. Kysymyksiä tuli muun muassa Xbox Live Arcade -pelien virrankulutuksesta, ja vertailu Playstation 3 Slim -malliin kiinnosti myös lukijoita. Pikaisesti suoritettujen mittaustuloksien perusteella mitään dramaattisia eroja ei kuitenkaan ole näiden konsoleiden kesken enää tänä päivänä. Xbox 360 S -malli vetää kuitenkin pidemmän korren käytännöntilanteissa. Xbox Live Arcade -pelien virrankulutuksessa oli jonkin verran eroja pelien kesken, ja esimerkiksi arcade-peli Pinball FX 2 vie enimmillään yhtä paljon virtaa kuin Battlefield: Bad Company 2. Artikkeliin on myös lisätty kaksi uutta kuvaa, joissa esitetään tuoreet mittaustulokset.

Yhteenvetona voidaan todeta, että tällä hetkellä nykypäivän kaksi suosituinta konsolia ovat suhteellisen virtapihejä tehokkuuden ja niiden käyttöasteen näkökulmasta katsottaessa eli tarjoavat hyvin vastinetta jokaista kulutettua wattia kohden.

Lähteet:
CE & Stand By:
http://www.eceee.org/Eco_design/products/standby/
Hinnasto: Helsingin Energia 1.7.2010: http://www.helen.fi/hinnasto/sahkohinnasto_kokonais_kodit.pdf
Kulutuslaskuri:
http://www.vattenfall.fi/fi/sahkolaitelaskuri.htm

Teksti: newis