Top-myyntilistoilla ja ikämerkinnöillä selkeä vaikutus pelien ostamiseen

Kirjoittanut: Livegamers

13.12.2011

Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry:n toteuttaman verkkokyselyn mukaan pelimyynnin top-listat vaikuttavat jopa kolmannekseen tietokone- ja konsolipelejä ostavista kuluttajista.
FIGMA ry:n julkaisemat pelien top-myyntilistat raportoivat tietokone- ja konsolipelien myyntitilastoja Suomessa kahden viikon välein. Tiedot perustuvat pelien jälleenmyyjien antamiin lukuihin. Top-myyntilistat on jaoteltu eri laitealustoihin ja sen lisäksi on mukana myös kaikki pelialustat sisältävä yhteinen myyntilista.

Verkkokyselyn mukaan reilu kolmannes (35 %) kuluttajista kertoo pelimyyntilistan vaikuttavan heidän omiin ostopäätöksiinsä. Pelimyyntilistoissa mainitut pelien ikärajamerkinnät kertovat pelien sisällön sopivuudesta nuorempien pelaajien suhteen. Kyselyn mukaan pelien ikämerkinnät vaikuttavat ostopäätökseen vajaalla kolmanneksella (29 %) kuluttajista.

Verkkokyselyyn vastanneet kuluttajat ostavat keskivertoisesti pelin kerran vuosineljänneksessä eli 4,1 peliä kuluttajaa kohden vuodessa. Verkkokysely toteutettiin marraskuussa 2011 ja siihen osallistui kaikkiaan 1133 vastaajaa.

Pelimyynti alkoi tänä vuonna hieman edellisvuotta hitaammin, mutta loppuvuoden suuret pelit ovat kiihdyttäneet myyntiä joulua kohti mentäessä. Yhdeksän ensimmäisen kuukauden pelimyynti oli noin kuusi prosenttia edellisvuotta pienempi, mutta ero kurottaneen umpeen vilkkaan joulumyynnin ansiosta.

”Vaikka alkuvuoden pelimyynti käynnistyi hitaasti, loppuvuodesta pelimyynti on napannut todellisen loppukiriin”, kommentoi FIGMA ry:n toiminnanjohtaja Thomas Westerberg vuoden pelimyyntilukuja. ”Loppuvuoteen osuu kaikki suurimmat hittipelit ja ne vaikuttavat vuoden lopullisiin myyntitilastoihin todella paljon. Peliostoksia tehdään runsaasti ihan vuoden loppuun asti, sen verran herkullista ja monipuolista on valikoima tänä vuonna”.

”Pelit ovat hyviä ja kehittäviä joululahjoja ikään katsomatta, sillä monet niistä sopivat vaikka koko perheen yhteiseksi viihteeksi”, Westerberg hehkuttaa. ”On hienoa nähdä, että pelien koko kirjo on kasvanut entistä monipuolisemmaksi ja samalla pelaamisesta on tullut yhteistä tekemistä. Pelit löytyvätkin tänä vuonna yhä useamman lahjansaajan toivelistalta”.

Lähde: Lehdistötiedote