Asura´s Wrath

Kirjoittanut: Livegamers

08.03.2012

Japani. Tuo kummallisuuden tyyssija, joka tunnetaan myös innovatiivisista ihmisistä. Nintendon Shigeru Miyamoto teki putkimiehestä kenties tunnetuimman pelihahmon ikinä. Capcom – yksi Japanin suurimmista pelistudioista ja voima Asura’s Wrathin takana – puolestaan tunnetaan muun muassa Mega Man-, Street Fighter– sekä Resident Evil -pelisarjoistaan.
Pelikonsoleiden tehojen nousun myötä pelinkehittäjillä on yhä enemmän tilaa toteuttaa itseään ja luoda pelaajalle mitä uskomattomampia kokemuksia. Voitaneenkin todeta pelien olevan jo siinä pisteessä, että osaa teoksista voidaan sanoa taiteeksi.

”Hello, I’m the Golden Spider”

Mahtipontinen, järisyttäviin mittasuhteisiin kasvava tarina kertoo Asura-nimisen jumalolennon tiestä tuonpuoleisesta taivaisiin. Tuonpuoleisesta ikiunesta heräävä Asura on lavastettu keisarin murhaan, hänen vaimonsa on tapettu ja lapsensa kidnapattu. Asura lähtee kostoretkelle.

Tarinaa viedään eteenpäin 18 jakson ajan, minkä aikana tutuksi tulevat Shinkoku-puolijumalat, jotka sotivat Gohma-uhkia vastaan. Jäljempänä mainittuja voidaan luonnehtia kaiken tuhoaviksi demoneiksi, jotka keräävät sieluja helvettiin. 12 000 vuoden ajan karkotettuna ollut Asura joutuu keskelle jumaltoveriensa sekä Gohma-olentojen viimeistä kohtaamista.

Selkeästi japanilaistyylinen tarinankerronta sekä animen kaltainen graafinen ulkoasu sopivat yhteen kuin geeli japskihiuksiin. Jumalallisia yhteenottoja kuvataan uskomattomilla mittasuhteilla sekä todellisuuden rajoja repivällä mielikuvituksella. Pelikokemuksena Asura’s Wrath on massasta poikkeava. Pelaaminen rajoittuu käytännössä hieman kärjistettynä rämpyttämiseen ja välivideoiden yhteydessä näytettävien näppäinyhdistelmien painamiseen.

Raivon partaalla

Asuraa ohjastetaan normaaliin tapaan tateilla. Napinpainallus käynnistää erilaisia lyöntejä, energiahyökkäyksiä sekä hyppyjä. Liipaisimilla voidaan väistellä, aktivoida superkykyjä ja muuta vastaavaa. Yhteenotoissa täytetään energiamittaria, jolla Asuran viha voidaan purkaa. Näissä tapauksissa yleensä siirrytään toiseen kohtaukseen tai näppäinkomentoja pursuavaan välinäytökseen. Taistelua on yksinkertaistettu hyvinkin paljon, minkä vuoksi peli on Normal-tasolla erittäin helppo. Mikäli haluaa hieman haastetta tarinan läpiviemiseen, kannattaakin suoraan valita korkein vaikeustaso.

Animaatio sekä graafinen taso ovat upeaa jälkeä ja välinäytöksiä on tarjolla lähes koko ajan. Välinäytöksiin osallistutaan erilaisia näppäinkomentoja syöttäen. Ruudulla kerrotaan, mihin suuntaan tattia kulloinkin täytyy vääntää ja mitä nappia painaa. Interaktiiviset osuudet on hyvin toteutettu, eivätkä ne vaadi jumalallisia refleksejä. Väärän yhdistelmän näppäileminenkään ei juuri vaikuta muuhun kuin jakson loppuarvosanaan.

Dialogin voi halutessaan vaihtaa englannista japaniksi, mikä onkin suositeltavaa autenttisen tunnelman saavuttamiseksi. Japaniksi puhuttu dialogi on kaiken lisäksi selkeästi munakkaampaa. Äänimaailma sekä ääniraita ovat eläväisiä ja sopivan moniuloitteisia.

WRRRROOOOAARRRRR!!!

Xbox Liven kauppapaikalla majaileva ilmainen demo pitää sisällään kaksi jaksoa täyttä Asuran vihaa, ja ne kannattaa ehdottomasti katsastaa, mikäli japanilainen tarinankerronta hienoimmillaan kiinnostaa. Pelin täysversiossa varsinaista pelattavaa ei kuitenkaan ole hirveää määrää, vaan pelin läpikoluaa noin kuudessa tai seitsemässä tunnissa vaikeustasosta riippuen.

Asura’s Wrath on enemmänkin interaktiivinen elokuva kuin täysimittainen peli, joten arvosanan antaminen on vaikeaa. Siitä huolimatta kyseessä on varsin mielenkiintoinen paketti, jonka tarina vie mennessään. Omintakeinen tyyli tulee kuitenkin varmasti jakamaan pelaajat kahteen leiriin.

Capcom ja CyberConnect2 ovat onnistununeet luomaan varsin viihdyttävän paketin, joka on täynnä tuttuja elementtejä mutta sisältää silti rutkasti luovia ideoita sekä tajunnanräjäyttävää mielikuvitusta.

Asura’s Wrath on taidetta, joka pitää nauttia sellaisena.