Butcher

Kirjoittanut: Livegamers

24.05.2017


Crunching Koala tiivistää hyvin pelin juonen ja tyylin Butcher-otsikon alle; helpoin tapa pelata on vaikea. Peli oikeastaan pilkkaa pelaajaa, mikäli tämä valitsee keskinkertaisen vaikeustason. Helppoahan muodollisesti ei ole. Peli alkaa avaruustukikohdasta, jossa pienellä teurastajalla on aseenaan moottorisaha ja haulikko. Avaruusasemalla on portteja eri maihin, jotka ovat pullollaan pahoja miehiä. Tarkoitus on tuhota kaikki eteen tuleva elollinen ja päästä maaliin hengissä. Mitään syvällistä tarinaa peli ei pidä sisällään, vaan pelin koko idea on kaksiulotteisessa, retrohenkisessä maailmassa hyppimistä ja kaiken tappamista. Butcher on selvästi saanut vaikutteita Doomista, mutta veren, tuskanhuutojen ja suolenkappaleiden perusteella vastassa ei näyttäisi olevan alieneita, vaan kipua tuntevia ihmisiä.


Ammu, juokse ja vaikene

Peli on erittäin haastava ja haaste kasvaa koko ajan pelin edetessä. Pelaajan pitää jatkuvasti pitää kaikki aistit herkkinä ja liipaisinsormi varmistamattomana. Peli rankaisee pienestäkin virheestä ja kuoltua kentän joutuu aloittamaan alusta. Kentät eivät kuitenkaan ole pitkiä, eli kehittäjiltä on löytynyt ainakin hieman myötätuntoa. Aluksi vastassa on vain haulikoilla ja konepistooleilla varustettuja ukkeleita, mutta lopulta vastaan tulee myös liekinheittimillä, rakettirepulla, sirkkelillä, lämpöohjuksilla, panssariliivillä, sekä lentävillä autoilla varustettuja pahiksia. Onneksi uusia aseitakin tulee vastaan aina uusissa maissa, mutta varustautunutkin pelaaja alkaa jossain vaiheessa tuskasta huutaen anella lisää panoksia. Ei kannata ampua ohi, sillä ammukset ovat todella niukalla.


Ei mitään löpinöitä, vaan asiaan

Yleensä pelit ovat pullollaan metaforia, pohdintoja ja syvällisiä juonenkäänteitä. Butcher on siinä mielessä hyvä, ettei sen pelaamiseen tarvitse tietää minkäänlaisia taustoja. Ota ohjain käteen, yritä selvityä maaliin ja kerää matkalla muutama pääkallo. Butcher on brutaali ja koukuttava tasohyppelyammuntapeli. Jos olet koskaan miettinyt millainen Doom mahtaisi olla tasohyppelypelinä, lähentelisi lopputulos todella paljon Butcheria.