Kung-Fu High Impact

Kirjoittanut: Livegamers

29.12.2011

Kinectille ei vieläkään ole julkaistu kovin monta hienoa nimeä, mutta lyhyttä listaa yrittää jatkaa kotimainen Virtual Air Guitar Company pelillään Kung-Fu High Impact. Pelin idea on simppeli: lyö ja potki vihollisia. Vaan onko se vain sitä kyllästymiseen asti? Livegamersin iletzu otti selvää.
Sarjakuvaminä

Heti Kung-Fu High Impactin valikoissa huomaa, että Kinect tunnistaa pienetkin liikkeet todella mainiosti: jopa pelkkä ranteenliike valikoita selatessa toimii.

Kun vaikeustasot ynnä muut on valittu, voidaan siirtyä eteenpäin. Peli on sarjakuvamaisesti ja retromaisesti kuvattu sivulta ja sen taustamaisemat ovat aidon ja tarkan näköisiä. Pelin kentät on jaettu eräänlaisiin näytöksiin, ja näytöksissä on vielä eri tasot, joissa ilmaantuu erilaisia vihollisia turpaanvedettäväksi. Ennen jokaista näytöstä pitää tehdä muutamia erilaisia liikkeitä: ruudulla näkyy asento, johon oma kroppa pitää mahdollisimman tarkasti sovittaa. Vaikka pelaaja seisoisi tönkkönä, ei siitä rokoteta, mutta se näyttää hölmöltä sarjakuvassa. Niin, ennen jokaista näytöstä tosiaan viedään itse tarinaa eteenpäin sarjakuvalla, jossa pääosassa on pelaaja itse mitä ihmeellisimmissä asennoissa. Hauskana juttuna huomasin tekeväni asentojen lomassa yllättävänkin hölmön näköisiä ilmeitä, jotka sattumalta sopivatkin älyvapaan hienosti sarjakuvaan. Pelaaja — tarkemmin sanottuna juurikin sinä itse — heitetään pelialueelle sellaisenaan: näet itsesi kokonaisuudessaan päästä varpaisiin.

Huonekalut eteiseen ja jäsenten venyttelyä

Sarjakuva pohjustaa seuraavan pelialueen, joista esimerkkinä mainittakoon kellari. Tarinaa viedään eteenpäin, kunnes on toiminnan aika. Kinect tunnistaa erinomaisesti kaikki liikkeet. Esimerkiksi käsi koukussa vastaa torjunta-asentoa.
Peli myös tunnistaa esineitä, joten esimerkiksi kodin irtaimistoa voi käyttää aseena. Itse nappasin pöydältä normaalin kansion, jolloin sain hieman lisää ulottuvuutta. Jostain syystä en viitsinyt yrittää, josko peli tunnistaa kyseisen esineen heitettynä…

Kaikki huonekalut ja lemmikit kannattaa siirtää tarpeeksi kauas Kinectin edestä, koska pelin parissa tulee innostuttua todella helposti. Itse potkaisin kerran pöydänjalkaa, kun en malttanut siirtää pöytää tarpeeksi kauas. Kipeä varvas muistutti asiasta seuraavalla pelikerralla.

Myös lämmittely ja venyttely on todellakin suotavaa mieluiten sekä ennen että jälkeen pelaamisen, kuten allekirjoittanutkin joutui toteamaan seuraavana aamuna: oli sen verran hartiat ja pakarat jumissa. Myös pienet tauot aina näytösten välillä ovat perusteltuja, koska hiki ilmaantuu otsalle pikaisesti ja huonokuntoiset keuhkot huutavat armoa.

Monipuolisia nyrkkeilysäkin sijaisia

Osa vastustajista on helppoja, muutamalla nyrkinnapautuksella tomuksi muutettavia mörköjä, kun taas osa vaatii lyöntien ja potkujen komboja eli monipuolisia liikesarjoja. Pelissä on ilahduttavan paljon erilaisia vihollisia, kuten laahustavia luurankoja, maanpinnan tuntumassa kirmaavia oliota, lentäviä liskoja sekä isoja (ja vielä isompia) karjuja. Kaikkiin ei riitä pelkästään nyrkkiä nenään ja potku nivusiin -filosofia, vaan välillä joutuu hyppimään ja tekemään voimaiskuja tai jonkun valittavissa olevista erikoisliikkeistä. Erikoisliikkeet avautuvat pelin edetessä yksi kerrallaan käytettäväksi. Esimerkiksi pieni hyppy ja kyykkyyn meno nyrkki edellä järisyttää maata, ja voimaisku suoritetaan heittämällä kädet rivakasti haluttuun suuntaan. Liikkeiden suoritustapaa ei tarvitse itse päätellä, vaan käytössä olevat erikoisliikkeet opastetaan videolla ennen näytöstä. Monipuoliset liikkeet ja erikoisliikkeet antavat mukavasti vaihtelua pelaamiseen, jotta taistelu ei olisi vain mielipuolista käsienvispausta.

Yleisesti peli on tehty vakavissaan, mutta ei vakavaksi. Tarina, sarjakuvanäytökset ja itse pelaaminen on kaikki sopivasti rentoa ja yliampuvaakin, joten peliin ei tartu liian paljon hampaita kiristellen. Äänimaailma on hyvin näyteltyä, vaikka välillä kertojaääni innostuu ehkä liiaksikin, mikä toisaalta vain sattuu sopimaan Kung-Fu High Impactin ilmapiiriin.

Bugeja ei pelin tyyppauksen aikana juurikaan ilmaantunut tai ainakaan ne eivät olleet häiritseviä. Välillä liikkeet eivät tosin tuntuneet luonnistuvan lainkaan, vaikka kuinka yritti, joten kuolo saattoi korjata suhteellisen pian. Syynä voi olla myös se, että tiukan taistelurutistuksen aikana hyppyliikettä suorittaessa ei vain malta huomata omia epäonnistumisiaan.

Kaiken kaikkiaan peli on oivaa viihdettä normaaleihin pelipäiviin ja varmasti toimisi myös eräänlaisena bilepelinä illanistujaisissa. Mikäli asunnossasi ei ole liiemmälti tilaa pelailla, kannattaa harkita Nyko Zoom -lisälaitetta, jonka laajakuvalinssi lupaa lyhentää Kinectin vaatimaa etäisyyttä. Deadlinen lähestyessä ei allekirjoittanut ollut saanut laitetta testiin, joten Nyko Zoomiin varmanakin palataan Livegamers-väreissä vielä myöhemmin.