Livelock

Kirjoittanut: Livegamers

15.11.2016

Aatami ja Eeva asuivat erään laajalle levinneen kirjan mukaan Eedenissä. Liekö sitten tuo kuuluisa ihmiskunnan luomiskertomus antanut pontta myös Perfect World Entertainment -pelitalon tuotoksen Livelock-pelin lopullisen tavoitteen nimeämiseksi Eedeniksi. Niin tai näin, itkua ja hammasten, tai siis paremminkin nyt rattaiden, kiristystä on tässäkin tarinassa edessä ennen kuin paratiisi kutsuu.
Ei mikään Diablo

Livelock kuuluu räiskintäpeliperheeseen, vieläpä siihen kahden tikun sukuhaaraan, joka on kuvattu ylhäältäpäin. Miekat voi unohtaa, nyt puhuu pyssyt ja nyrkit sekä lekat että muut kättä pidemmät, ei kuitenkaan kiilloitettu teräs kirveessä tai säilässä. Terästä ja muita metalleja kyllä näkyy, onhan niin pelin sankarit, kuin vastukset mekaanisia olentoja. Pelissä ohjataan harvoja jäljellä olevia Capital Intellect -hahmoja, robotteja jotka on varustettu älyllä, ja joiden tehtävänä on saattaa loppuun koneiden välillä ikuisesti vallinnut sota, sekä kerätä jäljelle jääneet palaset ihmiskunnan palauttamiseksi.

Kun ihmiskunnan tuhoa ei voitu välttää, ihmisten tietoisuus ladattiin robotteihin niiltä osin mitä oli mahdollista ja loput mielet ladattiin kolmeen ytimeen, jotka sijaitsevat New Yorkissa, Tokiossa ja Moskovassa. Maailmanlopun saapuessa tapahtuma olikin oletettua isompi, ja varmuustoimet pettivät sillä seurauksella, että suurin osa robotteihin ladatuista älyistä tulivat hulluiksi. Ihmiskunnan onneksi maata kiertävä tekojärjellä varustettu satelliitti onnistui säilyttämään toimintakykynsä, ja löysi kolmen erilaisen prototyyppirobotin kehot, joita sitten pelaaja voi ohjata matkalla kolmen mielentallenninytimillä varustetun kaupungin läpi, ja kerätä tarvittavat avaimet avatakseen portit Eedeniin ihmiskunnan pelastamiseksi.

Bumblebee

Kolme on pelin ohjaava luku, sillä niin monta eri hahmoluokkaa on pelaajalle tarjolla. Peliluokat ovat saaneet hienot nimet, mutta ovat lopulta hyvinkin perinteiset ja tutut, joten niistä on helppo valita omaan pelityyliin tai pelihetken mielenalaan sopiva luokka. Hex, Vanguard ja Catalyst eroavat taktiikaltaan ja ulkonäöltään toisistaan selkeästi. Siinä missä Hex ja Vanguard tuovat lähinnä mieleen Transformers-hahmot, Catalyst ympärillä pörräävine seuralaisineen on enemmän omalaatuista suunnittelua, ja muotoilu on todennäköisesti tarkoituksellisesti tehty naishahmomaiseksi kahden muun hahmon edustaessa maskuliinisia hahmoja. Hex on sotilastyyppi, joka luottaa rynnäkköaseisiin, Vanguard vastaavasti on pelin tankki, jonka iskuissa on voimaa, ja Catalyst on erikoistunut niin kauempaa tapahtuvaan tuhoamiseen, kuin myös toimimaan joukon parantajana.

Ajan kasvaessa pelikellossa hahmojen kyvyt lisääntyvät ja aseiden tehot paranevat. Keräämällä hiiltä pelikentällä, saa aseisiin lisää tehoa ja nopeutta, mitään varsinaista loottia on turha odotella löytyväksi. Pelikentälle tipahtelee myös satunnaisesti boostereita, jotka avustavat etenemisessä antaen esimerkiksi hetkellisesti lisää liikkumisnopeutta. Lisäksi melko suorakulkuisilta kentiltä löytyy salaisia huoneita, joista löytyy varastoarkkuja täynnä hiiltä. Lisää peli-iloa saa hajoavasta ympäristöstä. Vesipostin yli kulkeminen tuo näytölle vesisuihkun, autoa päin kävely katkaisee ajoneuvon kahtia tai heittää sen eteenpäin. Suurin osa rakennusten seinistä on myös hajoitettavissa, joten läheskään kaikista rakennelmista ei saa apua hengähdystaukoon ja terveysmittarin nostoon, kun vihollisarmeija vyöryttää jatkuvalla syötöllä lisää väkeä kimppuun.

Joukossa on voimaa

Pelin tarinan pelaamisen, eli kenttien läpäisyn lisäksi pelissä on myös oma selviytymispeli, missä totuttuun tapaan kohdataan vihollisaalto toisen perään. Pelata voi pelin tarjoamia vaihtoehtoja joko yksin, tai on mahdollista ottaa yksi tai kaksi pelaajaa mukaan avuksi joko kampanjaan tai selviytymiseen. Livelock, kuten muutkin tämän genren pelit, alkaakin vasta kukoistaa kun saa tuvan täyteen ja porukalla kurmottaa ehtymättömältä tuntuvia vihollisia. Peli antaa kenttiin tehtäviä, jotka kuljettavat tarinaa eteenpäin, ja hyvä niin, tosin eiköhän pääpaino ole kuitenkin kunnon räiskinnässä.

Ylhäältäpäin rullaavat yhteistyötoimintapelit ovat pitäneet pintansa ja jopa kasvattaneet suosiotaan viimevuosien hyvien pelien tultua pelattavaksi. Livelock on nyt ottamassa omaa kakkuaan pelaajamääristä. Ulkonäöltään nätti ja toimiva paketti ei kuitenkaan puhalla uusia tuulia genreen, mutta ei toisaalta epäonnistukaan tehtävässään viihdyttää ja tuoda valoa pimeneviin iltoihin.