Mark of the Ninja (Xbox Live Arcade)

Kirjoittanut: Livegamers

25.09.2012

Microsoft Studiosin julkaisema Mark of the Ninja ilmestyi kauppapaikalle kaikessa hiljaisuudessaan ja yllätti monet (minut mukaan lukien) niin sanotusti ”housut nilkoissa”. Klei Entertainmentin kehittämä Mark of the Ninja on sivustakuvattu tasoloikkaseikkailu, joka yhdistelee hiiviskelyä, pulmanratkontaa ja veristä toimintaa. Nyt kun housut on vihdoin nostettu ylös ja pöly on tasaantunut, on aika katsastaa oliko pelin paljon saama hehkutus ansaittua.

Tuntemattomat ovat ninjan tiet

Mark of the Ninjan tarina on hyvin suoraviivainen: peli alkaa, kun nimettömän pääsankarin salaisen ninjaseuran päämajaan hyökätään tuhoisin seurauksin. Ninjaklaanin johtajalla – Azailla – ei ole epäilystäkään siitä kuka kyseisen hyökkäyksen takana oli, joten hän päättää lähettää omat joukkonsa vastahyökkäykseen – kunniatehtävän harteilleen saa tietysti pelin pääsankari. Täysin umpimähkään valintaa ei kuitenkaan tehdä, vaan pelin päähahmo kantaa ihollaan tatuointeja, jotka antavat omistajalleen yliluonnollisia erikoiskykyjä. Jokaisessa kolikossa on kuitenkin kääntöpuolensa; tässä tapauksessa se tarkoittaa sitä, että harvinaisesta kasvista kerätyn tatuointimusteen huhutaan ajavan omistajansa lopulta hulluuden partaalle. Klaanilleen omistautunut ninja ei kuitenkaan seurauksista välitä, vaan tekee pyhän lupauksen riistää oman henkensä heti tehtävän suoritettuaan – näin klaanin maine välttyisi suurelta häpeältä.

Mark of the Ninja vie pelaajan läpi monenlaisten kompleksien, joiden aikana pelaaja joutuu hyödyntämään niin aivonystyröitään kuin viekkauttaan edetäkseen ehjin nahoin päämäärää kohti. Ninjat ovat tunnetusti ammattitaitoisia salamurhaajia, jotka toimivat varjojen suojissa ja eliminoivat kohteensa mahdollisimman huomaamattomasti. Mark of the Ninjan pelimekaniikka toimii juurikin tämän mallin mukaan, eikä päättömällä ramboilulla yleensä saavuteta kuin ennen aikainen kuolema. Kampanjan aikana pelaajan täytyy edetä varjosta varjoon ja vältellä suoria yhteenottoja tasoja kansoittavien vihollisten kanssa. Peli tarjoaa kunnianhimoisille ninjoille loistavat rahkeet suorittaa kukin taso pasifistisella etenemistavalla, mutta tällöin aivonystyrät joutuvatkin jo astetta kovemmalle koetukselle. Verenhimon yllättäessä eteneminen helpottuu huomattavasti, sillä pääsankarilla on kattavat työkalut aavistamattomien vihollisten eliminointiin – tulee kuitenkin muistaa, että väkivaltainenkin eteneminen vaatii hienovaraisuutta, joten varjot ovat edelleen pelaajan parhaita ystäviä.

Ken on ninjoista taitavin?

Mark of the Ninja ei sisällä varsinaista moninpeliominaisuutta, mutta pelistä löytyy kutakin tasoa kohden pisteytystaulukko, josta voi tarkistaa kuka on ninjoista parhain. Kyseisen Live-ominaisuuden ja tehtävien pisteytystavan ansiosta ninjaseikkailut saavat huimasti lisäpeluuarvoa. Mark of the Ninjan pelimekaniikka on nimittäin toteutettu siten, että melkein jokainen pelaajan teko lisää tai vähentää pistesaldoa: tavallisen rivimiehen eliminoinnista saa 400 pistettä ja ruumiin piilottamisesta 250 pistettä, kun taas havaituksi joutumisesta miinustetaan pistesaldoa melko rankalla kädellä. Tämä saa pelaajan palaamaan läpipelattuihin tasoihin aina uudelleen ja uudelleen, kunnes oma sisäinen sensei on tyytyväinen tulokseen ja oma nimi komeilee pistetaulukon paremmalla puolella.

Visuaalisesti Mark of the Ninja muistuttaa hyvin paljon Klei Entertainmentin aiemmin kehittämiä Shank-sarjan pelejä. Kyseessä on siis erittäin kaunis ja sarjakuvamainen ulkonäkö, jossa hyödynnetään paljon erilaisia värejä ja niiden kontrasteja. Visuaaliset efektit nousevat tärkeään rooliin myös pelimekaniikan kannalta, sillä niiden avulla pelaajalle viestitetään milloin sankari on esimerkiksi varjojen suojissa, kuinka kovaa meteliä pelaaja aiheuttaa toimillaan tai kuinka kauas vartijat näkevät / kuulevat. Vähäisen ääninäyttelyn osalta Mark of the Ninja kulkee kultaista keskitietä, eikä pelissä kuultavat dialogit herätä pelaajassa juuri tunteita puoleen tai toiseen. Äänimaailman kantava voima löytyykin tasoissa kuultavista rauhallisista ambient-taustamusiikeista, joiden itämaiset vaikutteet sopivat hiippailutunnelmaan kuin nyrkki silmään.

Mark of the Ninja saapui Xbox Live Kauppapaikalle kuin vanha ninja konsanaan, eikä voi kuin ihmetellä, että miksi näin laadukas peli on jätetty niin vähäiselle markkinoinnille. Ninjan merkki tarjoaa loistavaa hiippailua ja pulmanratkontaa, maustettuna juuri sopivalla määrällä väkivaltaa. Pelin heikoin suoritus tapahtuu tarinankerronnassa, ja se jääkin hyvin nopeasti toissijaiseksi ominaisuudeksi kaiken toiminnan keskellä. Olemattomasta tarinankerronnasta huolimatta Mark of the Ninjaa ei voi kuin suositella, varsinkin kun sen saa varastoitua kovalevylle vaivaiseen 1200 MS -pisteen hintaan!

Alla olevasta videosta voit katsoa Mark of the Ninjan julkaisutrailerin