Street Fighter X Tekken

Kirjoittanut: Livegamers

05.04.2012

Ei ole kulunut edes puolta vuotta kun päästään jälleen rustaamaan arvostelua Capcomin tappelupelistä. Tällä kertaa on vuorossa Street Fighter X Tekken ja nimensä mukaisesti tuotoksessa yhdistyvät kahden pelisarjan tappelusankarit. Osuuko peli niin sanotusti tappelupelifanaatikkojen hermoon vai onko kyseessä selvä hutilyönti?
Capcom on kerennyt julkaista Xbox 360:lle jo aikamoisen nivaskan tappelupelejä. Laskelmieni mukaan mainion Street Fighter IV:n (2008) jälkeen on julkaistu viisi Street Fighteriin perustuvaa tappelupeliä. Tähän kun vielä ynnätään arcade-peleinä julkaistut Street Fighter III: 3rd Strike Online Edition, Super Puzzle Fighter II Turbo HD Remix, Super Street Fighter II Turbo HD Remix ja Street Fighter II: Hyper Fighting, on hyvä heittää tulille kysymystä, että onko niitä jo ihan tarpeeksi? Viimeisimmät pelit eivät kuitenkaan viime aikoina ole hirveästi poikenneet toisistaan muuten kuin kosmeettisesti. Mieleeni tulee itse asiassa Guitar Hero -pelisarja, joka oli täysin samanlaisessa asemassa muutamisen vuotta sitten.

Tappeleminen ei oo kovin iisii

Street Fighter X Tekken on pelillisesti silkkaa Street Fighteriä. Pelin suunnittelusta on vastannut lähes yksinomaan Capcom, eikä Namcon pelisarjasta ole peliin napattu muuta oikeastaan kuin pelihahmot. Peli hyödyntää Street Fighter IV:stä tutuksi tullutta taistelumekaniikkaa kontrolleita myöten. Mukaan on kuitenkin lisätty muutamia pelillisiä uudistuksia. Esimerkiksi iskukombot ovat yleisesti ottaen paljon pidempiä, ja niitä hyödyntäen on mahdollista saada isohko palanen pois vastustajan energiapalkista.

Pelissä taistellaan kahden hahmon tiimeissä ja jos jompi kumpi hahmoista saatetaan tyrmään, erä päättyy. Kyseessä on periaatteessa ihan toimiva uudistus. Pelaajan onkin osattava vetää tappelija pois oikeaan aikaan torpeedoidakseen vastustajan voitto. Peliin on ujutettu mukaan myös eräänlainen jalokivien keräyssysteemi. Gemejä keräämällä pystyy kouluttamaan hahmojen eri osa-alueita esimerkiksi iskujen voimakkuutta, omaa kestävyyttään ja nopeuttaan.

Niin kuin varmaan Street Fighter -veteraanipelaajat tietävät, peliä ei ole helppo oppia. Street Fighter X Tekkenin parissa saa kuluttaa aika monia tunteja ennen kuin alkaa vihdoin hallita peliä. Pelkkien kombojen opettelu on ihan oma alueensa. Tähän kun ynnätään vielä iskujen ja suojausten oikea ajoitus ja taktiikoiden harjoittelu, on aloittelevalla pelaajalla pitkä tie huipulle. Ahkera jauhaminen kuitenkin tuottaa tulosta, sen voin taata. Jos meno ei oikein ota pelittääkseen, kannattaa tutustua training-pelimuotoon, jossa saa oivaa peliopastusta.

Street Fighter -henkisyyttä ärsytyskynnykseen asti

Yleisesti ottaen peli toimii loistavasti. Pelaaminen on kivaa, hahmojen voimasuhteet ovat hyvin balanssissa (ei löydy mitään ylivoimaista hahmoa) ja peli näyttää ihan kivalta. Mutta kukaan tuskin voinee kiistää sitä tosiasiaa, että suurin osa tämän pelin annista ollaan nähtyy jo monta vuotta sitten. Toisin sanoen lähes tismalleen samaa peliä (Street Fighter IV) nähdään uudestaan ja uudestaan vuodesta toiseen hieman erilaisten kuorien alla. Lisäksi voidaan sanoa, että Street Fighterin hahmokaarti on tämän konsolisukupolven ehdottomasti kierrätetyin – en saa enää minkäänlaisia uutuuden kiksejä sarjan hahmorepertuaarista. Jotenkin myös tuntuu, että Tekken-sarjan pelihahmot ovat menettäneet legendaarisuutensa, kun tappelijat on puettu Street Fighterin sarjakuvamaiseen tyyliin. Näiden asioiden lisäksi monet ovat valitelleet vuodesta toiseen Street Fighter -sarjan kenttämiljööiden todellista kolkkoutta. Periaatteessa joka kenttä on täysin samanlainen, vain taustalla seisoskeleva maisema vaihtuu.

Tuntuu kuin Capcomilla olisi jämähdetty paikoilleen. Jos katsotaan aikajanaa Street Fighter IV:n ja Street Fighter X Tekkenin välillä, ei peli ole hirveästi mennyt eteenpäin ja sitä kunnollista Career-muotoa ei vieläkään ole keksitty tähän pelisarjaan. Ikävää on myös se, että nettipeli ei tuo mukanaan mitään uutta. Pelaaminen Livessä onnistuu ihan kätevästi, mutta jostain syystä ottelut lagaavat suunnattomasti. Lähes joka toisen vastustajan kanssa huomaa selvää pätkimistä ja se ei peli-iloa kovin paljoa nostata. Närää aiheuttaa myös se, että Capcom on lukinnut osan pelilevyn hahmoista ja ne pystyy aukaisemaan vain Microsoft-pisteitä vastaan. Jalokiviäkin pystyy ostamaan lisää visakorttia vinguttamalla – kyseessä on ilmiö, jota nähdään valitettavasti liian monissa nykyajan konsolipeleissä.

Anteeks Ogre, nyt tulee ogrennus

Street Fighter x Tekken on suunnaton pettymys. Kovana tappelupelifanina joudun toteamaan, että peli jää armottomasti pölyttymään hyllyyn. Kyseessä on periaatteessa edelleen vuonna 2008 julkaistu Street Fighter IV muutamilla pienillä kosmeettisilla uudistuksilla. Tekele olisi ollut varmasti kova sana joskus vuonna 2009, mutta kun ottaa huomioon pelisarjan historian Xbox 360:lla, on se jo enemmän kuin nähty. Seuraavaan tappelupeliin rutkasti uutta matskua, sanon minä.