Syberia 3

Kirjoittanut: Livegamers

02.06.2017


Yksityisetsivä Kate Walkerin tarina on saanut jatkoa hänen autettuaan ystäväänsä Hansia ja näin päädyttyä Syberian saarelle. Pelin alussa Kate löydetään tajuttomana veneestä ja hänet toimitetaan parantolaan toipumaan. Parantolassa hän tutustuu huonetoveriinsa Kurkiin, joka kuuluu pienikokoiseen, vaeltavaan Yokol-kansaan. Kurk toipuu Neuvostoinfrastruktuurisessa parantolassa jalka-amputaatiosta ja odottaa uutta proteesia liittyäkseen heimonsa joukkoon. Uuden proteesin pitkittynyt valmistusaika saa Katen epäluuloiseksi, kuten myös tohtorin erikoinen päätös olla päästämästä häntä pois parantolasta. Pian Kate huomaa, että potilaita pidetään parantolassa lähes vastoin tahtoaan ja huonoissa oloissa. Hän päättää paeta sairaalasta ja lupautuu auttamaan Kurkia saamaan proteesinsa ja selvittämään mitä tohtoreilla on mielessään Yokol-heimon pään menoksi. Kate pakenee viemäriverkostoa pitkin heimon luokse ja näin alkaa itse seikkailu.

Yokol -heimo elää kiertelevää elämää, jonka kulttuuriin kuuluu paljon taruja ja rituaaleja. Heimo on vaeltanut vuosien ajan isojen, karvaisten strutsien kanssa ympäri saarta. Nyt heidän kulkunsa on pysähtynyt, sillä Syberian yli menevä joki ei ole jäätynyt ilmastonmuutoksen takia. Uhkana on, etteivät Yokolit pääse pyhälle temppelille, jossa karvaiset strutsit parittelevat kerran vuodessa ja tämä uhka vaarantaa strutsien lajin jatkuvuuden. Kate huomaa, että kyläläiset eivät ole luottavaisin mielin vaeltajia kohtaan, ja että parantolan henkilökunnalla on jonkinlainen suunnitelma heimon tuhoamiseksi.

Ripaus modernismia ja ämpärillinen Steampunkia

Syberia 3 on perinteinen graafinen seikkailupeli, joka etenee elokuvan lailla. Matkalla tutkitaan paikkoja, etsitään ratkaisuja etenemiselle ja suoritetaan erilaisia ”palapelejä”, sekä arvoituksia. Tarina etenee hienovaraisesti, mutta pitää sisällään monta haaraa ja muuttuu välillä jopa hieman monimutkaiseksi. Pelin tarinalla on kaksi mahdollisuutta. Joko versio, jossa käsitellään enemmän aikaisempia Syberia pelejä, tai aivan uudelle pelaajalle tarkoitettu versio. Syberian tarinan kulku nivoutuu kuitenkin niin paljon edellisiin peleihin jopa pelkistetyssä versiossa, että tarinaan jää tyhjiä aukkoja, joita on vaikea täyttää, ellei ole pelannut kahta aikaisempaa peliä.


Syberian mytologia on mielenkiintoinen ja mukaansa tempaava sekoitettuna modernia maailmaa, Neuvostoliittolaista infrastruktuuria ja Steampunkia. Varsinkin Yokol-heimon syntyä ja elämäntapoja käydään todella yksityiskohtaisesti läpi ja pelissä Kate joutuu opiskelemaan Yokolien kulttuuria tohtorilta varastamastaan kirjasta. Tarinaan on piilotettu erittäin syvällisiä maailman kysymyksiä, kuten luonnon kunnioitus, modernien elämäntapojen vallankumous, sekä ilmaston muutos.

Bad lip reading ja näkymätön seinätanssi

Peli on täynnä dialogia ja pelaaja pääsee muokkaamaan Kate Walkerin persoonaa, ihmisten välisiä suhteita sekä etenemistä valitsemalla vastaukset ja toiminnot erilaisissa dialogeissa. Keskustelutilanteissa pelkkä nappien summamutikassa painaminen ei toimi. Pelaajan pitää tarkasti lukea ihmisten ilmeitä, reaktioita ja äänen painotuksia, jotta oikeanlainen vastaus löytyy ja peli pääsee etenemään. Syberia 3:sta löytyy graafisille strategiapeleille tyypillinen Load-nappi, jonka avulla dialogit voidaan ottaa uudelleen vastatakseen oikein ja tätä mahdollisuutta jokainen tulee käyttämään ainakin kerran.

Kontrollit ja pelaaminen ei kuitenkaan palvele hyvin suunniteltua Syberia-maailmaa. Monesti pelin aikana tulee legendaarisia ”minne tässä pitää mennä” -ajatuksia, kun kentät antavat ristiriitaista osviittaa, minne pääsee ja minne ei. Näkymätöntä seinää päin moonwalkia kävelevä Kate on yleinen näky Syberia 3:ssa ja saa pitkähermoisimmankin pelaajan ajoittain turhautumaan. Paikoitellen ontuvat kontrollit ei kuitenkaan ole pelin huonoin puoli. Pelihahmojen huulten synkronointi ääneen on jäänyt osittain puolitiehen ja välillä muistuttaa huonosti dubattua piirrettyä. Ääninäytteleminenkin kuulostaa välillä luetunomaiselta. Tämä on valitettava miinus, kun kyseessä on peligenre, jossa dialogi ja ääninäytteleminen ovat suuressa roolissa.

Took Took!

Tehtävät ja arvoitukset palvelevat tarinan etenemistä hyvin ja ovat miellyttäviä aivopähkinöitä. Jotkut saattavat kuitenkin olla hieman absurdeja, sekä huonosti suunniteltuja, esimerkiksi kun Katen pitää kiireesti auttaa sydänkohtauksen saanutta seppää löytämään sydänlääkkeet. Pelattuasi viisitoista minuuttia penkoen jokaisen vetolaatikon löytämättä mitään, kun samalla seppä hoputtaa sinua, alkaa rauhaa rakastavakin pelaaja toivoa, että ukko potkaisisi jo tyhjään. Hän jaksaa koko ajan valittaa huonoa vointiaan, mutta ei sanallakaan kerro, missä pitää lääkkeitä. Sitkeä paskiainen.

Pienistä teknillisistä ongelmista huolimatta tarina on erittäin mukaansa tempaava ja pohtiva. Ilman pitkiä lataus välejä peli on jopa erittäin intensiivinen ja hyvä aloitus sellaiselle ihmiselle, joka nauttii televisiosarjojen katsomisesta, eikä ole ennen kokeillut graafisia strategiapelejä. Eteneminen vie ajoittain aikaa ja eri ihmisten dialogikohtaukset voi joutua ottamaan uudestaan useaan kertaan, joten lyhythermoiselle peliä ei ole tarkoitettu. Syberia 3 pitää kuitenkin sisällään luonnonläheisen ja pohdiskelevan maailman, jossa jokaisen pelaajan tulee harkita jokaista valintaansa.