Tom Clancy’s Rainbow Six: Lockdown

Kirjoittanut: Livegamers

28.09.2005

Ubisoft jaksaa pukata peliä toisen perään markkinoille hurjaa tahtia. Pelkästään Rainbow Six -sarjan pelejä on ilmestynyt Xboxille jo kolme kahden vuoden sisällä. Sama vauhti näyttäisi jatkuvan myös Ghost Reconien kanssa, kun sarjan kolmososa ilmestyy loppuvuodesta. Rainbow Six 3 ja sen lisäosa Black Arrow ovat tunnettuja yksinä suomalaisten suosikkipeleistä. Niiden jälkeen odotetulla Lockdownilla on hyvä mahdollisuus parantaa brändin tasoa ja korjata nettipuolen ongelmat…
…mutta ei

Heti ensisilmäyksellä Lockdownissa huomaa todella pahan kauneusvirheen. Ruudunpäivitys tökkii huomattavan paljon eivätkä edes selitykset Xboxien ikälopuista levyasemista riitä korjaamaan tätä faktaa. Parempi ja yksityiskohtaisempi grafiikka on sinänsä selviö, mutta sen seuraukset ovat näkyvissä. Koko pelin visuaalinen kuva on kovin ristiriitainen: niin moni asia on parantunut, mutta ruudunpäivitys on kärsinyt kaiken hyvän seurauksena. Näitä hyviä asioita ovat muun muassa selvästi selkiytyneet ja kaunistuneet valikot. Tummasävyinen ja entistä asiallisempi suunnittelu on tehnyt valikoista yllättävän seksikkäitä. Itse asiassa taustamusiikkikaan ei ole hullumpi, kun sitä vertaa edellisten osien vastaaviin. Lisäksi tekstuurit ja kenttien yksityiskohdat ovat paremmin esillä, mikä on ensivaikutelman kannalta hyvin tärkeää. Kokonaisuutena pelin ulkoasu on hyvännäköinen, mutta se kalpenee valitettavan paljon karmaisevan ruudunpäivityksen takia.

Itse pelin idea ei ole juurikaan muuttunut. Rainbow Six -tiimi saa jälleen kutsun hätiin, kun terroristit tekevät tuhojaan Lähi-idässä. Pelaaja astuu ryhmän johtajan Ding Chavezin saappaisiin, joka johtaa sotilaseliitin 14 tehtävän läpi. Niukkoihin ja tuskaisiin olosuhteisiin sijoittuvat kentät sisältävät muun muassa perinteistä terroristihippaa ja erilaisten objektien löytämistä, eliminoimista tai pelastamista. Kissa ja hiiri -leikkiä päästään harjoittamaan esimerkiksi pikkukylissä, yliopistolla, sairaalassa ja hieman kehittyneimissä kaupunkiympäristöissä. Lähi-idässä miljööt ovat kokonaisuuksina melko karuja, mikä tosin lisää tehtävien tunnelmallisuutta tietyllä tavalla.

Kampanjan toteutus on entisensä veroinen. Tekoäly tuntuu tulevan älykkäämmäksi vuosi vuodelta, vaikeusastetta on nostettu ja juoneenkin on panostettu entistä enemmän. Oman tiimin jäsenet eivät jää jumittamaan ovenpieliin tai tee tyhmiä ratkaisuja alakynnessä, kuten on ollut tapana. Käskyt menevät helposti perille ja apua on tarjolla suurempienkin terroristiryppäiden ilmaantuessa paikalle. Ainoa miinus taistelutovereiden toiminnassa on lievä orjallisuus, mikä näkyy sotilaiden tekemisen puutteessa. Erilaisia taktiikoita ja toimintoja voisi olla jo käsitteeksi muodostuneita enemmän. Toisin sanoen, käskyt tuppaavat välillä loppua kesken. Kyllä silti tälläkin määrällä kampanja jos toinenkin mennään.

Nykyajan karu kaksijako

Pelien sisältö jaetaan tänä päivänä selkeästi keskeltä kahtia. Toinen puolikas keskittyy yksin- ja toinen taas moninpelin tulkitsemiseen. Suurin osa kuluttajista antaa jälkimmäiselle selvästi suuremman arvon ja tilanne tulee muuttumaan entistä selkeämmäksi tulevaisuudessa. Myös Rainbow Six: Lockdownissa verkkopeli on suuressa roolissa. Pelin suurimmat uudistukset onkin tehty juuri tällä osa-alueella. Kauan ylistetty ja hehkutettu P.E.C-pelimuoto on vihdoin nähnyt päivänvalon. Siinä pelaaja valitsee itselleen yhden neljästä ryhmästä. Valittavana on kommando, lääkintämies, tarkka-ampuja sekä pioneeri. Sitten lähdetään taistelemaan ja keräämään pisteitä taitojen kehittämiseen. Tarkoituksena on siis kehittää omia vahvuuksia, kuten tarkkuutta, nopeutta ja tehokkuutta näiden kokemuspisteiden avulla. Koko systeemi sotii kuitenkin pahemman kerran itseään vastaan. Monet turhat kuolemat ja epäonnistumiset pelkästään kokemuspisteiden puutteessa syövät miestä aivan liikaa ja siksi koko systeemiin ehtii ärsyyntyä nopeammin kuin siitä alkaa todella nauttia. Onneksi tarjolla on myös klassisempi tyyli pelata, mutta tätä käytäntöä noudattaville servereille eksyy aniharvoin. Kaikesta huolimatta moninpeli on järkyttävän kiehtova ja edes kohtuullisen hyvällä peliporukalla tunteja rintamalla kertyisi kymmeniä, jos sen ongelmat eivät olisi yhtä järkyttäviä.

Aivan, Ubisoft on pystynyt sössimään pelin verkko-osuuden täydellisesti. Pieniä ja yllättävän suuriakin bugeja löytyy roppakaupalla. Pelaajat saattavat muun muassa jäädä jumiin spawnille uuden rundin alkaessa eikä se hymyilytä, kun sen on kerran kokenut. Lisäksi satunnaisia serverikatkoja ilmenee valitettavan usein lagista puhumattakaan! Tuntuu kuin Lockdownia tehdessä tekijätiimi olisi jättänyt moninpelin toteuttamisen liian myöhäiseen. Päivityksiä povataan ilmestyvän liukuhihnalta, joten ties vaikka tästä saataisiin joskus toimiva kokonaisuus. Tällä hetkellä nettipuolen meriitit eivät kuitenkaan riitä läheskään toimivan pelikokemuksen tuottamiseen. Valitettavasti koko pelin viihdearvo riippuu ainoastaan kampanjan varassa, joten ostopäätöstä kannattaa harkita pitkä tovi.