Full Spectrum Warrior

Kirjoittanut: Livegamers

03.07.2004

THQ:n julkaisema ja Pandemicin kehittämä Full Spectrum Warrior on Yhdysvaltojen armeijan koulutuskäyttöön alkujaan suunniteltu 3D-sotastrategia simulaatio, jossa pelaajan tehtävänä on komentaa joukkueen johtajana omia yksiköitä ja pyrkiä oikealla taktiikalla eliminoimaan vihollinen lähi-idän kriisialueilla. Kiitettävästi tiettyä uskottavaa ja taktista tunnelmaa tästä Xbox-pelistä löytyykin, vaikka ikävä kyllä myös omat puutteensa juuri tämän tyylistä peliä ajatellen.
Näyttävä sotapeli

Visuaalisesti FSW on näyttävä, vaikka alussa hätäisesti kokoon kyhätty training-osuus ei vielä tämän tiimoilta säväyttänytkään. Varsinaisessa kampanjassa grafiikka ja äänimaailma onkin sitten jo selkeästi parempaa jälkeä, ensimmäiseksi huomio kiinnittyi hahmojen realistiseen liikehdintään ja animointiin, liikkeet ovat sujuvia ja näyttäviä miltei jokaista käskyä myöden. Kamera seuraa myös omia hahmoja onnistuneesti. Efektit ovat uskottavan näköisiä, vaikka joidenkin autentisten aseiden äänissä olisi ollutkin vielä toivomisen varaa. Varsinkin räjähdys-animaatiot ja niistä lähtevät jysäykset ovat juuri sellaisia kuin pitääkin. Horisonttinäkymää on pehmennetty blur-efekteillä, jotka luovat lievästi foto-realistista ilmettä lähi-idän maisemiin.

Kenttäsuunnittelu on kokonaisuudessaan melko hyvää tasoa ja tarjoaa paikoin vaihtoehtoisiakin etenemisreittejä, jotka mahdollistavat mm. vihollisasemien sivulle tai taakse kiertämisen, eli täysin lineaariseksi peliä ei voi haukkua. Pelin kampanjaosuuteen on ahdettu mukaan myös kuvitteellinen juoni, jota sitten terästetään väliajoin messevillä välivideoilla, jotka on toteutettu pelin omalla enginellä.

Havok fysiikka-engine on optimoitu uskottavasti mukaan ja hahmot sekä objektit reagoivat realistisesti kun suoratuli tai kranaatti tekee tehtävänsä, esimerkiksi oman yksikön tai vihollisen suojana toimiva auton romu on hienoa katseltavaa kun M4 ja SAW:in hajanainen luotisade ropisee peltiin, repsottava auton ovikin kun saattaa heilua osumista näyttävästi.

Taustalla soiva musiikki ja ääninäyttely ovat myös kokonaisuudessaan tunnelmaa luovaa jälkeä – poikkeuksena alkuperäinen U.S. Army Training -versio (avattavissa cheat-koodilla), jonka äänimaailma on korkeintaan keskinkertaista tasoa. Kampanjan ääninäyttelyn puolella ilmenee myös useasti sotilaiden karkeaa kielenkäyttöä, joka tuo osaltaan oman uskottavan fiiliksensä kampanja-tehtäviin(ja nojatuoli kenraaliahan se tietysti ajoittain hymyilyttää).

Hoooah! Ja eikun pahiksia listimään…

Pelillisesti FSW on osittain hyvinkin innovatiivinen tekele. Monipuoliset, selkeät ja sujuvat kontrollit saatu yllättävän hyvin sopimaan tämän tyyliseen konsolipeliin. Pelillisesti laajempaa kustomoitavuutta jäi tästä silti vielä kaipaamaan, sekä myös ominaisuuksia joita taas Official U.S. Army -versiosta tuntuu löytyvän. Vastaavasti kuitenkin orginaalissa ne omat puuteensa, eikä alkuperäinen army-versio yllä visuaalisesti täysin samalle tasolle muun pelin kanssa…

Vaikka suurimmaksi osaksi FSW:n käyttöliittymä ja pelillinen puoli onkin hyvin toteutettu, niin vihollisten tekoäly ei kuitenkaan päätä huimaa. Pahin puute vaikeustasoista riippumatta on nimenomaan se, että AI-viholliset tuntuvat olevan skriptattuina aina samoissa paikoissaan ja muilla tyypillisimmillä keinoilla tehtäviä on pyritty vuorostaan vaikeuttamaan. Tältä sektorilta kun erityisesti odotti vihollisten sijainnin arvaamattomuutta jokaisella uudella pelikierroksella(varsinkin vaativimmilla vaikeustasoilla). Tällöin myös pelin tiedustelu-ominaisuudesta olisi ollut jotain iloa myöhemminkin.

Kustomoitavuutta puuttuu

Koska FSW:sta puuttuu strategia/simulaatio-peleille ominaiset ”riittävät” asetukset ja tehtävä-editori, niin kyseisen pelin luonnetta on aika vaikea mennä tällöin myöskään enää tästä paljoa muuttamaan – koskee myös co-op – peliä (näistä seikoista iso miinus). Tämä vähentää myös pelin uudelleenpelattavuusarvoa merkittävästi, ellei sitten Downloadable Contentin kautta tarjota myöhemmin kehityspäivityksiä tyypillisten uusien tehtävien (jotka pelaa hetkessä läpi) lisäksi?

Orginaali-versiossa asetukset näyttivät alkuun lupaavilta, mutta aika nopeasti seurasi lievä pettymys, sillä suurin osa niistä on pelillisessä mielessä varsin turhia, kyseessä on kuitenkin U.S.Armyn tietynlaiseen koulutuskäyttöön tehty strategia-simulaatio, eikä ymmärretysti tarkoitus olla niinkään viihteellinen versio. Mutta toisaalta mm. AI-vihollisten määrien kustomoimattomuus ja näiden ennalta arvaamattomuuden puute pistää siitä huolimatta ihmetyttämään.

Vaikeustasoja yksinpelin kampanjan/co-op:in puolella on yhteensä kolme, joista vaativin Authentic-taso eroaa helpoimmasta lähinnä vain siten, että siinä ei ole muun muassa lainkaan vihollisten sijaintiaja tilaa näyttäviä ikoneita sekä räjähteitä/savukranaatteja on käytössä vähemmän.

Joukkueenjohtamista Livessä

1/1-pelaajan co-op Live-peli tuntuu pelittävän myös kokolailla moitteetta online-puolella ja saman henkisen Live-kaverin seurassa co-op – pelin tunnelma on parhaimillaan. Tämä vaatii luonnollisesti sen että pelin aihe ja idea kiinnostavat molempia pelaajia, koska kyseessä ei kuitenkaan ole mikään malttamattomille pelaajille tarkoitettu tyypillinen konsolitoimintapeli, jossa ideana aseet jatkuvasti laulaen. Puhe-kommunikaatio Livessä toimii täysin ongelmitta, kuten nyt sopii odottaakkin kahden pelaajan kesken. Puheen tunnistus tapahtuu automaattisesti ilman erillistä tangentti-näppäintä. Tangentti-näppäintä kuitenkin tarvitaan kampanjatehtävissä silloin kun komentopaikalta otetaan käskyjä tai ohjeita vastaan, mutta se onkin jo eri juttu. Livessä peliseuraa voi tietysti etsiä myös Quick Match tai Optimatch -toimintojen avulla.

Yksin- ja co-op Live-pelin tyyliä voi luonehtia tietyllä tavalla laaki-ja-vainaa -peliksi, vaikka kyseessä ei olekaan FPS-vääntö. Kampanjassa sotilashahmo ei kuitenkaan heti kuole, mikäli hänet ehditään ottaa nopeasti kantoon ja toimittaa joukkosidontapaikalle ensiaputoimenpiteitä varten. Muussa tapauksessa tehtävä hylätään, koska sotilas menehtyy tietyn lyhyen ajan kuluessa. Tehtävä päättyy myös silloin, jos samasta tiimistä tai molemmista kaatuu kaksi sotilasta. Alkuperäisessä U.S Army-versiossa taas sotilaat kuolevat ja jäävät kentälle makaamaan – kaksi kuolemaa ja tehtävä on tässäkin tapauksessa hylätty. Kampanjassa eteen tulee myös säännöllisin väliajoin tallennus-pisteitä, jotta tehtävää ei olisi aina pakko aloittaa alusta. Varsinaisia tehtäviä on kampanjaosuudessa yhteensä 11 ja tämän lisäksi alun harjoitustehtäviä löytyy viisi kappaletta.

Alpha, Bravo ja Charlie

Alpha ja Bravo-yksiköiden lisänä toimii toisinaan komenettavana myös kolmas yksikkö, Charlie (esimerkiksi Rangers-eliitijoukot), joilla sitten yleensä jokin tietty erityinen tehtävä kampanjan aikana. Tehtävä päättyy tällöin myös siihen, jos näistä hahmoista yksikin sattuu kuolemaan. Jos pelaaja ei ole Team Leaderin tehtävissä tarkkana, omien ampuminen voi vahingossa olla myös mahdollista. Joukkueen johtaja voi tilata vihollisten niskaan myös tykistö- tai ilmaiskun, tilanteesta riippuen.

FSW:ssa on mahdollista lisäksi tallentaa omat tehtävät ”elokuvana” ja katsoa niitä jälkikäteen. Kamerakulmien hallintaa koskevia kontrolleja ei kuitenkaan kampanja-osuuden replaystä juuri löydy, mutta toisaalta taas orginaali-version replayn aikana voidaan vapaasti tarkastella mm. karttaa ja pelattuja tilanteita mistä tahansa etäisyydestä tai kamerakulmasta. Orginaali-version tehtävissä on muitakin ominaisuuksia, joita ei varsinaisesta peli-version kampanjasta löydä. Esimerkkinä omat yksiköt voidaan komentaa kartalta löytyviin rakennuksiin sisään ja määrittää jokaiseen huoneeseen rynnäkkö-strategia, miten sotilaat sisällä ryhmittyvät, ja niin edelleen…

Yhteenveto

Full Spectrum Warrior on idealtaan ja toteutukseltaan positiivisesti toisenlainen sotapeli, mutta tämän suuntainen simulaatiovääntö olisi minusta kaivannut kuitenkin vielä enemmän… Vaikuttaa jotenkin siltä, että jälleen ollaan hieman hätäilty. Ja vaikka Xbox-pelistä löytyykin bonuksena ”virallinen” U.S. Army Training -versio, niin silti jotenkin tulee sellainen käsitys, että kiireellä ollaan lähdetty kehittämään uudempaa versiota kylkeen, tarkoituksena luoda pelillisesti parempi kaupallinen versio, jonka loppuun viilaaminen on sitten jäänyt puolitiehen. (Todellisuudessa molemmat ovat ehkä alunperin kaupallisia siviili-versioita, joissa on vain osittain varsinaisia sotilaskäyttöön tarkoitettuja elementtejä mukana – ”mainosjippoko”?).

Pelin pahimpia bugeja ovat olleet kampanjan tallennuspisteet (ei joskus talleta lainkaan) ja toisen joukkueen liikekohdistin ”movement cursor” saattaa ajoittain hävitä, eli tehtävä on tässä tapauksessa aloitettava alusta.

Full Spectrum Warrior on joka tapauksessa upea sotastrategia/simulaatio-peli Xboxille, tietyistä puutteistaan huolimatta. Jaksaako FSW sitten kiinnostaa pidempään, onkin kokonaan toinen kysymys. Näillä eväillä se kyllä vaatisi jo pienen ihmeen Downloadable Contentin muodossa tai sitten parannellun ja itsenäisen kakkos-version julkaisemisen (toinen tyypillinen rahastuskikka). Aika näyttää toteutuuko kumpikaan näistä vaihtoehdoista…