Fallout 76

Kirjoittanut: MavorsXXX

08.01.2019

Kolmen vuoden tauon jälkeen Fallout-pelisarja on palannut. Uusin osa skippaa muutaman numeron pelisarjan kronologisesta järjestyksestä siirtyen neljästä 76:een, mutta ajallisesti on ensimmäinen Fallout. Jo parikymmentä vuotta pelisarja on hokenut lausetta ”Sota ei koskaan muutu”, mutta uusimman osan myötä täytyy mainita että ainakin jotain on muuttunut. Se nimittäin on moninpeli. Ja aika huono sellainen.

Maailma, jota kukaan ei toivonut

On kulunut 25 vuotta siitä, kun ydinsota pyyhki lähes kaiken elämän Maan päältä. Jäljelle jääneet ihmiset ovat paenneet Holveihin odottamaan, että jonakin päivänä he voivat astua ulos turvallisesti ilman, että ydinlaskeuma tappaa heidät jo tuulikaappiin. On vuoden 2102 Muistopäivä ja aika avata Appalakeilla sijaitseva Holvi numero 76. Pelaaja on yksi Holvin asukkaista, joka astuu ensimmäistä kertaa Holvin ulkopuolelle näkemään Länsi-Virginian kaikessa komeudessaan. Ja voi pojat mikä näky se onkaan… Ensimmäisenä ovensuuhun oksentamassa näkyy vaippoihin ja kokkihattuun pukeutunut IWillBangYourMom96, vieressään T-45 Power Armorin ja karvalakin päälleen vetänyt xDarthSephiroth6384x näyttämässä sydänmerkkiä. Horisontissa siintää ilmassa leijuva mänty, taivaan halki lentävä Mirelurk-rapu ja puinen kerrostalo, jonka katolla poseeraa Mullet_Defender peukalo ojossa. Vieläkö ehtii kääntymään takaisin Holviin, jossa kaikki oli paremmin?

Kun ensimmäiset askeleet uuteen maailmaan on otettu, käy selväksi että peli ei ole pelkästään kronologisesti ensimmäinen Fallout, vaan tuntuu myös pelillisesti erittäin vanhentuneelta. Pelimoottori on sama kuin Fallout 4:ssä ja Skyrimissä, eikä minkäänlaisia eroja ole. Moottori kaipaisi parannusta monessakin asiassa, mutta Bethesda ei ole tehnyt asian eteen mitään. Siispä taistelu, PipBoy-valikot ja rakennusominaisuudet ovat aivan yhtä kankeita kuin Fallout 4:ssä, mutta peli käytännössä onkin enemmän kyseisen tekeleen moninpelimodi, kuin oma itsenäinen pelinsä.

 

Laiskuus ei kuitenkaan paista pelkästään pelimoottorin vanhassa mallissa, vaan ihan kaikessa. Tekstuurit ovat Fallout 4:n kanssa samat, aseet ovat samat, rakennusmekaniikka identtinen, bugeista nyt puhumattakaan. 76:tta onkin vaikea erottaa edellisestä Falloutista, sillä erot ovat lähes olemattomia. Peli myös näyttää vanhentuneelta ja graafisesti sen ainoa hienous on auringonvalon kellertävä hehku puunoksien läpi. Mutta kun kaupoissa on samaan aikaan Red Dead Redemption 2, Destiny 2 ja God Of War, ei Falloutin auringonvalo paljoa kupissa paina. Ydinsodan jälkeen maailma tietysti on väritön ja ankea paikka, mutta kun tismalleen samat hökkelikylät ja vihollisleirit ovat nähty jo Fallout 3:ssa, niin ilmeisesti sota ei ole ainoa asia joka pysyy muuttumattomana.

Tarinoita radioista

Falloutit ovat aina olleet tunnettuja niiden sisältämistä tarinoista, hahmoista, loistavasta dialogista, mustasta huumorista ja vapaudesta vastata keskusteluihin haluamallaan tavalla. Pelisarjan useita osia pelanneena on tullut kohdattua älykäs ja sivistynyt supermutantti Fawkes, albino-Deathclaw Goris, uskollinen koirakumppani Dogmeat ja yksityisetsivä-androidi Nick Valentine. Jokaisella oli omat sivutehtävänsä, omat dialoginsa, oma luonteensa ja omat erikoisuutensa. Fallout 76:ssa kaikki tämä on heitetty roskakoriin. Appalakeilla ainoita eläviä ihmisiä ovat pelaajat ja kaikki NPC-hahmot ovat robotteja. Robottien kanssa ei voi keskustella, vaan ne höpöttävät omiaan itsekseen ja antavat välillä tehtäviä pelaajalle joko radion kautta tai tyhjäpäisillä lauseilla, joihin ei voi vaikuttaa mitenkään. Matkaan ei myöskään saa tekoälyn ohjastamia kumppaneita. On hyvin vaikea saada tehtävistä mitään ikimuistoista irti, sillä pelaajalla ei ole minkäänlaista tunnesidettä tehtävän antamaan robottiin. Sama pätee myös holonauhoihin, jossa varmastikin kerrotaan jotakin muka-jännittävää vaikkapa omakotitalossa asuvasta emännästä, jonka luuranko löytyy jääkaapista. Onkin pelaajasta kiinni, jaksaako hän pysäyttää hahmonsa ja kuunnella puheääntä nauhalta, ilman että voi itse vaikuttaa mitenkään mihinkään.

Yleensä nauhat ja muistikirjat sisältävät jonkinlaisten tehtävän tai ainakin ovat osa sellaista. Kun pöydällä lojuvan kirjan menee lukemaan, antaa se usein tehtävän mennä paikkaan X ja etsiä esine Y. Kun esineen sitten löytää, kertoo esineen vierestä löytyvä lappu että nyt täytyy mennä toiseen paikkaan, jossa sijaitsee tietokone. Kun tietokoneen hakkeroi auki, se kertoo palaamaan alkuperäiseen paikkaan, josta löytyy tehtävän viimeinen tavara. Palkinnoksi saa satunnaisen aseen tai varusteen, parannusvälineitä ja muutaman pullonkorkin. Siinäpä olikin yksinkertaisuudessaan tehtävät, joita on sitten 150 tunnin edestä. Usein tehtävään kuuluu vihollisleirin tyhjentäminen tai tietyn varusteosan rakentaminen tehtäväetappien välissä, mutta muuten tehtävien kulku on aina sama.

Holonauhan pyöriessä taustalla pelaajalla on muutakin tekemistä kun kuunnella sen sisältöä. Mikäli ympärille ei jatkuvasti ilmesty mitä lie vihollisia vaikkapa maan alta, menee aika kuitenkin kaiken irtaimiston irti repimiseen ja keräämiseen. Lähes kaiken voi poimia ja kaiken materiaalin voi hyöty käyttää oman tukikohdan tai tarvikkeiden rakentamiseen. Muovikannut, peltipurkit, jalkapallot, tinakipot ja posliiniastiat voi murskata ja niistä voi luoda aseita, ammuksia, vaatteita tai vaikkapa tukikohdan rakennusmateriaalia. Mikäli olet pelannut Fallout 4:ää, tiedät millaista se on. Hahmo jaksaa kantaa romua noin 200 kiloa, mutta tukikohtaan voi asettaa oman laatikon, johon mahtuu 600 kiloa lisää. Ja tässä mennään metsään ja pahasti. Miksi hemmetissä pelissä pitää olla jokin raja kaikelle kerätylle materiaalille? Bethesda sanoo syyn olevan servereissä, mutta itse sanon ”Paskapuhetta, korjatkaa serverinne ja tehkää asia paremmin tai vaihtoehtoisesti poistakaa edes ammusten paino. Antakaa edes vaihtoehto myydä ylimääräiset ammukset pois!”. Pelaajan on täysin mahdotonta kerätä kaikki haluamansa resurssit pahan päivän varalle, koska tavaraa vaan ei yksinkertaisesti mahdu mukaan. Koska minun kaltainen pelaaja haluaa kuitenkin poimia kaiken irtaimiston mukaan, on tukikohdan laatikko täynnä jo muutamassa tunnissa. Onhan se mukava kun peli tarjoilee jo kouraan sinkoja, järeitä kivääreitä ja liekinheittimiä, mutta et saa mitään mukaan koska Power Armorisi vie viidesosan koko laatikon painosta.

Aina peli ei kuitenkaan tarjoa sitä asetta, joka vihollisella sattuu olemaan. Vaikka vihollinen ampuisi sinua singolla tai löisi valtavalla superlekalla, ruumiilta ei silti voi poimia kuin kasan ruutia ja biljardipallon. Bethesdan mukaan tämä on RNG-maailmaan perustuvaa roolipelaamista, minun mukaan tämä on pelkkää pelaajalle pottuilua, osaamattomuutta tai typeryyttä. Pahinta vielä on, että vihollisen inventorya katsomalla pelaaja oikein ehtii nähdä, kuinka loottibingo vaihtaa esineet joihinkin aivan muihin, kuin mitä valikossa alunperin näkyy. On turha innostua ensimmäisellä nanosekunnilla jostakin hienosta aseesta, sillä harvinainen Fat-Man voi hyvinkin vaihtua käsikranaattiin ensimmäisen vilauksen jälkeen.

Pataässä taskussa voit syödä hometta turvallisesti

Hahmon kanto kapasiteettiä voi säädellä jokseenkin pelin kortteihin perustuvalla hahmonkehityksellä. Kyllä, kortteihin perustuvalla. Jos jotakin videopeleissä vihaan, niin kortteja, jotka ”antavat etuja pelaajalle”. Ihan kuin mitään mielikuvituksellisempaa tai loogisempaa ei voisi keksiä. Pelissä ei ole aiemmista Fallouteista tuttua kehitysjärjestelmää, jolla voi kehittää hahmon numeroilla merkittyjä statseja vaan kaikki kehitys tehdään korteilla. Kortteja saa yhden per taso ja niillä voi vaikkapa nostaa kiväärien tehokkuutta 10%, antaa 25% vähemmän säteilyä syödyistä ruoka-annoksista tai mahdollisuuden syödä ruumiita. Kortit ovat käytännössä aiemmista peleistä tuttuja perkkejä, mutta lievempinä efekteinä. Nyt niitä voi kuitenkin vaihdella mielensä mukaisesti tilanteesta riippuen, mikä on kieltämättä järkevää jos haluaakin jossain vaiheessa keskittyä kiväärien ja haulikoiden sijasta vaikkapa lyömäaseisiin tai raskaampaan kalustoon. Kortteja voi myös jakaa tiimiläisten kanssa, joten yhteistyössä pelattuna systeemistä saa enemmän irti, jos yksi pelaajista keskittyy vaikkapa lääketieteeseen ja toinen varustekorjailuun.

Peliä voi pelata neljän pelaajan tiimissä, mikäli tutkimusmatkailuun haluaa peliseuraa. Kaverit voivat pikamatkustaa ilmaiseksi toistensa luo, vaihtaa tavaroita keskenään ja tehdä tehtäviä yhdessä. Välillä tien tukkii jokin supermörkö, joka vaatiikin useamman pelaajan yhteistyötä kaatuakseen lopullisesti. Kartalla on myös muitakin pelaajia, sillä yhdelle serverille mahtuu yhteensä 32 pelaajaa. Määrä on pieni, sillä pelikartan koko on neljä kertaa Fallout 4:n kokoinen. Jatkuvasti tuntuukin, että pelaat peliä kokoajan yksin tai oman kaveriporukkasi kanssa, sillä ihmispelaajaa vastaan ei tule kuin vahingossa tai event-tehtävissä. Kartalla ihmiset kyllä näkyvät, mikäli nyt jostain syystä haluaa sellaisen kohdata. Mikäli tuntemattoman pelaajan sitten kohtaa, ei heidän kanssaan voi kuitenkaan keskustella (paitsi PC:llä) muuten kuin pelin tarjoamin ikonein. Mikkikeskustelun puute on vähintäänkin kummallinen, kun ottaa huomioon että kyseessä todellakin on moninpeli. On täysin järjenvastaista, ettet voi pyytää lähiseudulla pyörivältä tiimiltä apua suuren vihollislauman kukistamisessa tai kysyä olisiko jollakin tarvetta pienelle kaupankäynnille.

Toista pelaajaa kohtaan voi myös avata tulen, mutta vastapelurin täytyy ampua takaisin käynnistääkseen PVP-taistelun. Vaihtoehtoisesti voi laittaa päälle passiivitilan, joka estää aseiden tekemän vahingon ihmispelaajiin. Mikäli nyt jostain syystä haluaa harjoittaa PVP:tä ja tappaakin vihollisen, tulee tappavasta pelaajasta etsintäkuulutettu. Tällöin hän ei näe muita pelaajia kartassa, mutta muut näkevät hänet ja tämän tappamisesta saa myös palkkion. Alunperin kuollut pelaaja menettää inventorystaan kaiken romun, mikäli sellaista on omistanut, mutta ei mitään muuta. Mikäli romut on laittanut turvaan omaan laatikkoonsa ennen taistelun käynnistämistä, hahmo ei menetä mitään. Uudelleensyntyminen tapahtuu kymmenen sekunnin päästä noin sadan metrin päähän, josta voi sitten kerätä pudonneet romut, ellei ampuja niitä poiminut. PVP onkin täysin hyödytön mekaniikka, enkä näe mitään syytä kyseiseen toimintaan, ellei sitten hyödyksi laske pelialustan saavutuksia. Jonkinlaista muutosta peliin on tulossa PVP-liittoutumien muodossa, mutta rohkenen epäillä etteikö siitäkään hyötyisi yhtään mitään, saatikka että se olisi millään muotoa hauskaa.

Pelissä ei myöskään ole ainakaan kirjoitushetkellä minkäänlaisia raideja tai isompia tehtäviä, jossa vaadittaisiin pelaajilta suurta yhteistyötä. Pelialueella on kyllä muitakin Holveja kun numero 76, mutta ne ovat vielä kiinni. Näihin ilmeisestikin tullaan kehittämään jotain suurempaa tehtävää, mikäli peli menestyy ja pelaajia riittää.

Toisinaan peli olisi ehkä sujuvampi pelata yksin kuin tiiminä, syynä pelin kökkö mekaniikka tehtävien ja oikeastaan kaiken muunkin suhteen. Jokainen tiimin pelaaja joutuu suorittamaan saman tehtävän jokaisen vaiheen erikseen ja vuorotellen, jokainen joutuu puhumaan tehtävärobotille erikseen ja jokainen joutuu tappamaan saman erikoisvihollisen erikseen. Ei auta vaikka tappaisittekin vihollisen tiiminä, jokainen pelaaja joutuu silti metsästämään oman erikoisvihollisensa ja tappamaan sen. Turhauttavaa ja aikaa vievää eikä asiaa auta yhtään pelin bugit. Ah, ne bugit. Ne jotka tuovat pikkuhiljaa sen viimeisen syyn heittää pelilevy roskiin ja käyttää aika parempiin peleihin.

Error CE-34878-0

3D-Falloutit ja Elder Scrollsit ovat nousseet jo meemeiksi saakka erilaisista bugeistaan, eikä Fallout 76 ole poikkeus. Se on ensinnäkin rikkinäisin Fallout-peli, jota olen ikinä pelannut. Bugit eivät rajoitu ainoastaan katoaviin varusteisiin, seinien läpi kasvaviin puihin tai ilmassa leijuviin vihollisiin. Ei suinkaan, vaan jopa ihan päätehtäviin asti. Ainakin kolme kymmenestä päätehtävästä on jollakin tavalla jumissa, kuten ettei tehtävämerkki ilmesty karttaan, jokin hahmo ei suostu puhumaan tai tehtävä ei vaan jostakin muusta syystä etene. Pahinta on, että Bethesda vielä tiedostaa tämän. Kivahan se on ihmetellä varttitunti pelin ensimmäisiä tehtäviä, jossa pitää tappaa tietty ghouli, mutta ghouli onkin jo valmiiksi kuollut kun sen viimein löydät. Kun sitten googletat apua kyseiseen tehtävään, vastaan tuleekin Bethesdan työntekijän kirjoittama viesti kuukauden takaa jossa lukee ”Tehtävä on rikki, tämä on tiedossa”. No kiva että on tiedossa, mitä jos vaikka korjaisitte sen! Rikkinäisiä tehtäviä on tullut vastaan aivan liikaa, että hyväksyisin touhua enää millään tasolla, varsinkaan kun ne eivät ole ainoa ongelma.

On aivan normaalia, että peli kaatuu kahdesti tunnissa tai että hahmot ovat näkymättömiä. On myös aivan normaalia että varustevarasto yhtäkkiä moninkertaistuu, tukikohta katoaa, viholliset ilmestyvät naaman eteen tyhjästä, hahmojen raajat venyvät monen metrin mittaiseksi, ehkä katoavat kokonaan tai että osa pelaajista pystyy kävelemään taivaalla tai olemaan kuolemattomia. Välillä ympärillä olevat tekstuurit eivät lataudu, joten kävellessäsi ihmettelet edessä olevaa näkymätöntä estettä. Kun tekstuuri sitten muutaman sekunnin päästä latautuukin, huomaatkin seisovasi jonkun pelaajan rakentaman talon olohuoneessa. Tämä on juurikin se Fallout jonka pelaajat halusivat.

Myös pelin vaikeustaso on välillä aivan omalla tasollaan. On todella hauskaa mennä tutkimaan kaupunkia, jossa näkyy muutama 6-levelinen ghouli. Kun sitten alat ampumaan niitä, näkökenttään ilmestyykin silmänräpäyksessä kahdeksan 75-levelin supermutanttia kiväärit tanassa ja näiden keskellä 120-levelinen supermutantti sinko olalla. Onhan se todella kiva yrittää tehdä mitään, kun peli vaan päättää että ”Onko liian helppoa, no katopas tätä”. Välillä peli saattaa myös spawnata yläpuolellesi pelin pääpomon, Scorched Beastin, jolloin ainoa tapa päästä siitä eroon on juosta sisätilaan piiloon tai kuolla.

Pelikartalta on myös mahdollista löytää ydinsiiloihin kuuluvia laukaisukoodeja, joiden jälkeen pelaajan on mahdollista ampua oma ydinpomminsa jonnekin kentän alueelle. Tällöin kyseiselle alueelle ilmestyy pelin pahimmat viholliset, jotka tarjoilevat pelin parhaimmat varusteet. Tai näin ainakin väitetään. Itse en ole päässyt ydinpommiannosta tarjoilemaan, mutta mitä nyt arvostelua varten selvitin, niin ilmeisesti ydinräjähdyksen yksi vaikutuksista on serverin kippaaminen tai pelin kaatuminen taas vaihteeksi. Hyvää pelisuunnittelua selvästikin.

Mikromaksuja, koska miksi ei?

Pelaamisesta ja erilaisten haasteiden tekemisestä saa myös kerrytettyä itselleen atomikolikoita, joilla voi sitten ostaa itselleen uusia hassutteluasuja, erinäköisiä tauluja tai Photo-modessa käytettäviä asentoja. Arvaapa miten muuten atomikolikoita voi kerryttää? No oikealla rahalla tietysti. Arvaapa paljonko maksaa vaikkapa joulupukkiasu hahmolle? Kevyet 2000 atomikolikkoa. Ja sehän maksaakin vain kevyet 20 euroa. Kun peli itsessään irtoaa kuukauden vanhana julkaisuna joulumyynnistä alta kolmenkymmenen euron, antaa se vähän perspektiiviä asiaan. Kun peliin on nyt huhuttu tulevan myös maksulliset loottilaatikot, jotka antavat erilaisia buffeja pelihahmolle, niin tietää ainakin mistä Bethesda yrittää lypsää rahaa servereiden ylläpitoa varten. Mikäli tulossa olevat loottilootat todellakin antavat hahmolle XP-boostia, enemmän tulitehoa ihmispelaajiin ammuttaessa tai tuovat lisää kantokapasiteettia reppuun, on pakko vaan todeta että pelistä selvästikin luodaan vaikka väkisin PayToWin-kokemusta.

Pelasin itse pelin B.E.T.A.-testiä muutama viikko ennen julkaisua, jossa oli tarkoitus kartoittaa pelin serverikapasiteettia, mahdollisia bugeja ja yhteysongelmia. Mukavaa huomata, että peli on vielä kuukausi julkaisun jälkeen yhtä rikki, kuin mitä B.E.T.A. oli. En huomaa versioissa oikeasti mitään eroa, ellei 600 kiloon asti kasvanutta tavaralaatikkoa lasketa. Testiversion ongelmista valitettiin ympäri nettiä, mutta Bethesdaa ei kiinnostanut. Ilmeisesti Todd Howardkin keskittyy mieluummin julkaisemaan Skyrimiä jääkaapille, kuin korjaamaan rikkinäisiä paskojaan.

Mikäli olet edes vähän kiinnostunut pelistä vielä tämänkin jälkeen, niin yritä nyt ainakin ylipuhua joku ystäväsi tuhlaamaan rahat tähän. Yksinpelaajalle suosittelen vaikka mitä tahansa muuta peliä, cooppipelinä Fallout 76 antaa edes jotakin iloa. Jos ei muuta, niin voitte vaikka kaveriporukkasi kesken yhdessä haukkua Bethesdaa, kun jokaisella jäsenellä peli kaatuu vuorotellen puolen tunnin välein.

Lisää kommentti