Tom Clancy’s Rainbow Six 3: Black Arrow

Kirjoittanut: Livegamers

25.08.2004

Tom Clancy`s Rainbow Six 3: Black Arrow on RS pelisarjan itsenäinen lisälevy, ja vieläpä edullinen sellainen, joten pelimoottori, tekoäly, kontrollit, sekä B-luokan leffan ”halkipoikkipinoon” juonella 10 tehtävää kattava yksinpeli tarjoavat hyvin vähän uutta sarjan aiempaa tekelettä pelanneille. Moninpelipuolella mennäänkin sitten jo ihan eri sfääreissä.
”Ubisoft tuu ikkunaan, täällä huutaa Tarssi!”

Ubisoft on viimein kuunnellut pelaajia ja lukuisat valitukset Ubisoftin foorumilla ovat tuottaneet hedelmää. Isoveljeä vaivannut osumabugi, jota korjauspäivityksin yritettiin tuloksetta loivennella, on vihdoin suhteellisen hyvin saatu haltuun ja varsinkaan kurkkausominaisuudella ei enää kaksintaisteluissa korjata satoa. Lisäksi usean lippaan ”piiripienipyörii” lähitaistelut ovat onneksemme historiaa. Tosin osumamallinnusta on kaukaa ammuttaessa viety hiukan arcademaisempaan suuntaan ja usein refleksinomainen sinnepäin ampuminen tuottaa tuloksena kaatuneen vihollisen. Luultavasti ominaisuudella on haettu huippuunsa treenatun eliittisotilaan selkäytimestä kumpuavaa ampumataitoa, josta meillä sohvien iskujoukoilla tuskin on mitään hajua.

Multiplayer

Split-Screen mode on toteutettu hieman karsitulla grafiikalla kahden pelaajan co-oppina. Näkymiä pienemmässä ruudussa on helpotettu myös poistamalla ase kokonaa näkyvistä.
Pelimuotoina löytyy Terrorist Hunt, eli perinteinen terroristilahtaus, sekä Practice Mission, jossa kampanjatehtäviä suoritetaan jaetun ruudun iloitteluna. Valittavissa on kymmenen karttaa, joissa haastetta löytyy varmasti jokaiselle, sillä kolme vaikeusastetta tarjoavat tasokkaammallekin pelaajalle päänvaivaa tekoälyn osoittautuessa usein viekkaammaksi. Hyvässä seurassa varsin hauska tapa viettää viikonloppua.
Livessä tai linkkikaapelilla pelatessa ruutua ei ikävä kyllä saa jaettua.

Xbox Live on osio, johon on tässä lisälevyssä panostettu eniten ja jälki on todellakin nähtävissä. Monenlaista toimintaa on järjestetty 18 kartalla, joista neljä on edellisestä pelistä tuttuja, pienin muutoksin maustettuina. Black Arrow on myös ensimmäisiä pelejä, joilla pääsee nauttimaan Live 3.0:n tarjoamista palveluista. Palvelun kautta voit nyt perustaa oman klaanin, tai liittää jo olemassa olevan klaanisi lyhenteen ruudussa näkyvään gamertagiisi. Klaanien välillä on mahdollista järjestää otteluita joissa kasvattaa klaanin taitopisteitä ja klaanin taitotaso on välittömästi myös nähtävissä statistiikkalistalla.
Lisäksi Live 3.0 mahdollistaa teksti-, tai ääniviestin lähettämisen Player- ja kaverilistalla olevalle pelaajalle. Muuten toimiva järjestely, mutta pelin alkaessa kesken ääniviestin kuuntelun, ei muiden pelaajien puhetta enää kuule itse pelissä. Siihen auttaa ainostaan kentän vaihto, tai serveriltä hetkeksi poistuminen. Jälleen asia, johon Ubisoft on luvannut tulevassa korjauspäivityksessään puuttua.

Perinteisten pelimuotojen Mission, Terrorist Hunt, Survival, Team Survival, Sharpsooter lisäksi uusia ja erittäin tervetulleita lisäyksiä ovat Total Conquest ja Retrieval. Muutoksena edelliseen on lobbyn ja itse ottelun välissä hostin määriteltävissä oleva valinnainen Preparation room, jossa viettää hetki aikaa tiimin kanssa taktiikkapalaverin merkeissä. Pieni hauska yksityiskohta on myös Survival- ja Sharpshooter-pelimuodoissa, joissa ei enää tarvitse olla tuppisuuna, vaan voi puhua kaikken 15m säteellä olevien vihollisten kanssa.

Total Conquest pitää sisällään kolme sateliittilähetintä, jotka erän voittaakseen tulee vallata ja pitää hallussaan kahdenkymmenen sekunnin ajan. Mikäli tähän ei kykene, niin peliajan loputtua voi voittaa myös vaihtoehtoisesti se joukkue, jolla on enemmistö lähettimiä vallattuna. Elämiä tehtävän suorittamiseen on varattu loputon määrä, eikä edes hosti kykene siihen vaikuttamaan. Toisaalta harmi, sillä rajatut elämät tekisivät pelimuotoon jossain määrin lisää taktista syvyyttä. Ongelmana tässä, kuten Retrieval-pelimuodossakin, on ilmiö nimeltään spawnkillaus – eli ovela statsimetsästäjä jää vihollisen syntypaikalle kyttäämään helppoja saaliita. Suomalaisilla servereillä ei tähän törmää, sillä herrasmiesten ja -naisten kesken pelaillessa asioista on helppo sopia. Ongelmaksi muodostuu pikemminkin joissain kartoissa huono, syntypaikan tuntumaan sijoitettu lähetin, joka välillä suorastaan pakottaa lähettämään vastasyntyneen vihollisen elämän kiertokulussa eteenpäin. Minimaalisista puutteistaan huolimatta on helppo ennustaa, että tämä pelimuoto nousee suositun Team Survivalin rinnalle klaani- ja turnausotteluissa.

Retrievalissa etsitään sinistä savua tupruttavaa biohazard-kanisteria, joka tiimin pitää kuljettaa vihollisen syntypaikan tuollapuolen olevaan laatikkoon. Elämiä on taas loputon määrä ja spawnkillaus vaanii, mutta itse kanisterin raahaaminen on hektisen stressaavaa ainoastaan kakkosaseen turvin ja saattajana toimivien tiimikaverien kaatuessa ympärillä. Tähän pelimuotoon kannattaa kakkosaseeksi todellakin valita pistooli, sillä esimerkiksi remote kädessä on orpo olo vihollisen loikatessa kulman takaa.

System Link mahdollistaa pelaamisen maksimissaan neljän Xboxin voimin. Samat moninpelimuodot ja kartat ovat valittavissa mitä Livessäkin.

Yhteenveto

Vaikka pelistä puhutaan lisäosa-statuksella, on siinä hinta huomioon ottaen enemmän sisältöä kuin monessa täysihintaisessa pelissä konsanaan. Ehdottomasti hankinnan arvoinen peli ennen syksyn jättijulkaisuja. Toimivan korjauspäivityksen jälkeen pistemäärä olisi todennäköisesti vielä korkeampi.