Battlefield V

Kirjoittanut: Etini

18.12.2018

DICE:n marraskuun lopulla markkinoille pyyhältänyt Battlefield V vie pelaajat jälleen toisen maailmansodan sotatantereille. Pelisarja sai jatkoa Battlefield 1:n jälkeen hyvin nopeasti ja se sai niin pelaajat kuin kriitikotkin ennakkoon hieman skeptiseksi. Saako pelistudio aikaiseksi näin lyhyellä aikavälillä jälleen mestariteoksen vai onko sarjan kanssa sorruttu tällä kertaa jopa pienoisiin kompromisseihin?

Battlefield 1 oli pelinä näyttävä ja hauska. Sitä pelisarjan uutukainen toden teolla myös on, vaikka pientä hätäisyyttä kuitenkin on aistittavissa.

War Stories on lyhyt mutta tunnelmallinen yksinpelikampanja

Yksinpeli ei ole ollut oikeastaan koskaan se Battlefield-pelisarjan terävin hammas. Tälläkin kertaan peliin on mahdutettu mukaan suhteellisen simppeli yksinpelikampanja, joka tarjoaa tehtäviä vain kourallisen.

War Stories -niminen kampanja kuvaa maailmansotaa yksittäisten sotilaiden näkökulmasta, mitä erinäisimmissä konflikteissa. Kampanjassa pääsee esimerkiksi vankilasta vapautuvan brittiupseerin saappaisin Saksassa, keskelle sotakonfliktia Pohjois-Afrikkaan, sekä seuraamaan norjalaiskapinallisen perheen pelastamisoperaatiota Nordlysissä.

Yksinpeli on nähty nopeasti mutta yllättävää on, miten erilaisia tarinoita tehtäväpalettiin on keksitty mukaan. Yksinpelissä pääsee perinteisin ammuskelun lisäksi suorittamaan kosolti hiiviskelyä, mihin esimerkiksi moninpelissä ei juurikaan törmää.

Mielestäni War Stories on hyvä alkupala moninpelaajille ja sille kannattaa antaa ehdottomasti mahdollisuus.

Toiset tykkää isommasta

Battlefield-pelisarjan suurin valttikortti verraten esimerkiksi Call of Duty -pelisarjaan on taistelujen massiivisuus. Harva peli pystyy järjestämään netissä 64:n pelaajan massiivitaisteluja näin tyylikkäästi. Totta kai kun pelaajia on langoilla 64 kappaletta, pelaajien yksittäisillä teoilla ei olekaan enää niin suurta merkitystä yhteisen hyvän kannalta. Olen huomannut sen jakavan pelaajia kahtia jo vuosia: Counter Strikeä, Call of Dutya, Rainbow Sixiä ja Haloa pelaavat pelikaverini välttelevät Battlefieldiä, koska heidän mielestään tällainen massiivinen online-räiskintä ei tarjoa tarpeeksi jännitystä.

Kahdeksasta moninpelimuodosta valtauspelimuodot Conquest ja Breakthrough ovat kuitenkin pelimuotoja, jolle jokaisen räiskintäpeliveteraanin pitäisi antaa mahdollisuus. Pelin keskiössä on räiskinnän sijaan strategia ja pelaajien on pakko tehdä yhteistyötä tehtävän suoriutumiseksi.

Moninpeliin on tuotu mukaan tällä kertaa myös rakenteluelementtejä. Monessa pelimuodossa keskeisenä teemana on tuhoamisen lisäksi myös rakentaa asioita uudelleen. Tämä tuo puolustamiseen uusia tuulia ja rakentelulla voi joukkueelleen muodostaa tarvittavaa suojaa luotisateen iskiessä.

Hahmoluokat ovat perinteistä kauraa edellisiä osia pelanneille: Mukana on jälleen tutut hahmoluokat Assault, Medic, Support ja Recon. Pelissä on mukana myös laaja hahmokehitys ja aseistusta sekä ajoneuvoja pystyy viilaamaan pelin tiimellyksessä oman maun mukaan.

DICE lupaa, että moninpeli tulee täydentymään ensi vuonna myös uudella Battle Royale -pelimuodolla. Muutakin uutta lisäsisältöä tulee satelemaan tasaisin väliajoin.

Kelpo suoritus

Battlefield V on pelinä erittäin näyttävä. Xbox One X:llä testattuna pelin ruudunpäivitys on äärimmäisen tarkka ja se pääsee graafisesti samoihin sfääreihin kuin viime vuonna julkaistu, todellista grafiikkakarkkia tarjoillut Star Wars Battlefront II.

Mielestäni peli tekee paljon asioita oikein ja se on takuuostos massiivisten online-räiskintöjen ystäville. Yksinpelikampanja on simppeli, mutta sitä se on ollut sarjan edellisissäkin osissa.

Toinen maailmansota ei ole ikinä näyttänyt näin hienolta.

Lisää kommentti