Star Wars: Squadrons

Kirjoittanut: Etini

20.01.2021

Kun puhutaan Star Wars -elokuvasarjaan liittyvistä peleistä, on hankala olla mainitsematta X-Wing-lentosimulaattorisarjaa. Sarjassa pelaaja istuu elokuvista tutun X-Wing-avaruusaluksen ohjaamoon ja osallistuu kohtalokkaisiin avaruustaisteluihin.

Electronic Artsin lokakuussa julkaisema Star Wars: Squadrons -lentosimulaattori kumartelee vahvasti X-Wing-pelisarjalle ja se sijoittuu elokuvan aikajanalla Jedin paluu -elokuvan jälkeiseen aikaan.

Peliä on ollut työstämässä Motive Studios, jolla oli näppinsä pelissä flopiksikin kutsutun Star Wars: Battlefront II:n kanssa.

Star Wars: Squadrons tarjoaa ensimmäisestä persoonasta kuvatun avaruuslentelyn ystäville yksinpelikampanjan sekä 5 vs 5 -moninpelikokemuksen.

Onko lopputulos silkkaa tähtiloistetta?

Keskiössä tunnelmallinen ja hektinen toiminta

Kymmentuntisessa yksinpelikampanjassa pelaaja pääsee taistelemaan vuorotellen niin Uuden tasavallan, kuin Galaktisen Imperiumin joukoissa. Täten myös aluksia pääsee kokeilemaan laajasti molempien osapuolien riveistä.

Pelin tarina avaa uusia näkökulmia Star Wars -sarjaan sekä useissa elokuvissa ja peleissä esiintyneen Starhawk-alukseen perehtyneille, mutta mitään päräyttäviä juonenkäänteitä se ei yksinkertaisesti tarjoa.

Yksinpelikampanjassa on unohdettu tietoisesti pitkäveteiset jaarittelut ja se keskittyykin selkeästi tunnelmalliseen ja hektiseen toimintaan. Kun toisen aluksen saa tuhottua hektisen yhteenoton päätteeksi, saa siitä suurta tyydytystä.

Arcade-henkisempiä lentelypelejä harrastaneet huomaavat heti, että Squadronissa avaruuslentely on viety astetta pidemmälle, vaikkakaan sitä ei voi kovin monimutkaiseksi lentosimulaattoriksi kutsua.

Aluksen ohjaaminen on pitkälti ohjaimen tattien kääntelyä ja paikottaista kiihdyttelyä. Kun kohde on näkyvissä, voi aseen laittaa laulamaan liipasimesta.

Alusten ohjattavuus, tuntuma ja ominaisuudet vaihtelevat laajasti, riippuen siitä minkä aluksen ohjaamoon istahtaa. Siinä missä ensimmäinen alus saattaa pärjätä nopeudellaan, voi toinen alus taas loistaa tulivoimassa sekä kestävyydessä.

Ylipäätään pelin idea ja siihen orientoituminen vaatii ei-lentopelejä pelanneille totuttelua. Kun alusten ohjaamisen sekä kehittämisen ja taktiikoiden sekä tehtävärakenteen kanssa pääsee sinuiksi, on pelaaminen leppoista ja mukavaa

Vauhdikas moninpeli vie mennessään

Star Wars: Squadrons vie lentopelien moninpelikokemuksen täysin uudelle tasolle. Sitä voisi hyvin kuvailla avaruussimulaattorien Ghost Reconiksi, Overwatchiksi tai Counter-Strikeksi.

5vs5-moninpelissä pilotit valitsevat hävittäjänsä sekä roolinsa. Pelimuodoista Dogfights keskittyy enemmän perinteiseen räiskimiseen. kun taas Fleet Battlessa hyökätään ja puolustetaan, kunnes vastapuolen laivueet on tuhottu.

Matseissa on tunnelmaa ja toimintaa. Henkilökohtaisesti en ole koskaan pelannut näin mukaansatempaavaa lentosimulaattorimoninpeliä.

Matsien voittaminen vaatii tiimiltä taktikointia sekä tarkkaa osumaprosenttia. Yksinäiset amatööriseilailijat jäävät helposti statisteiksi ja sitä kautta avaruusromuksi.

Näyttävä tekele on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen

Visuaalisesti Star Wars: Squadrons näyttää äärimmäisen hyvältä. Testasin peliä Xbox Onella ja olin suorastaan mykistynyt pelin yksityiskohtaisista 4K- ja HDR-grafiikoista. Ääninaailma myös auttaa virittäytymään Star Wars -tunnelmaan alta aikayksikön.

Star Wars: Squadrons on lentopelejä pelanneille pakkohankinta. Myös ylipäätään leffasarjasta kiinnostuneiden ja perinteisiä räiskintäpelejä pelanneiden kannattaa antaa pelille mahdollisuus.

 

Lisää kommentti